A Fidesz nem tiltja be képviselőinek a lézerblokkolót

Továbbra is használhatják a rendőrség lézeres sebességmérőit zavaró blokkolókat azok a képviselők, akik ezzel az eszközzel szerelték fel magán-, vagy hivatali autójukat. Az állami gépkocsikra akár a politikusok, felső vezetők sofőrjei is kitehetik a detektorokat. Van, ahol állami pénzből fizetik az állami közlekedésrendészetet kijátszó felszerelést az állami autókhoz.

A fideszes vezetés osztja Boldog István képviselő véleményét, amely szerint Magyarországon semmi nem tiltja a lézerblokkoló használatát. A túrkevei honatya az Index keddi videójában fejtette ki, hogy mivel nincs olyan törvény, amely megtiltaná a traffipaxokat zavaró berendezést, a képviselőknek éppúgy joguk van beszereltetni autójukba, mint bárki másnak.

Az Index kérdésére a nagyobbik kormánypárti frakciónál azt mondták, nem akadályozzák meg a képviselőcsoport tagjait abban, hogy ezeket az eszközöket továbbra is használják. Az engedékenység azért is érdekes, mert a Fidesz frakcióvezetőjét, Lázár Jánost az év elején kipattant botrány végül is meggyőzte, hogy – bár legális – mégis jobb, ha eltávolíttatja a 250 kilométerórás végsebességre képes hivatali Audijáról a blokkolót. Az Index videójából kiderült, hogy Lázár döntését párttársai nem tekintették magukra nézve követendő példának, számos képviselő ma is ilyen, több százezer forintba kerülő berendezéssel próbálja kijátszani a rendőrség sebességmérőit.

Az LMP tiltaná, az államtitkár szerint tilos

Tény, hogy a lézerblokkoló pár éve valamilyen oknál fogva lekerült a tiltólistáról és ez a helyzet akkor sem módosult, amikor a sebességtúllépések miatt kiszabható közigazgatási bírság maximális összege 300 ezer forintra emelkedett.

Lázár János botránya után 2011 márciusában született ugyan olyan törvényjavaslat, amely ismét a nem engedélyezett eszközök között nevesítette volna „a közúti közlekedési ellenőrzések hatékonyságát csökkentő technikai eszközöket”. Az LMP indítványa azonban nem is került a parlament elé, mert az országgyűlés szakbizottsága nem támogatta a tárgysorozatba-vételét.

Az eset érdekessége, hogy a kormány álláspontját kifejtő Schváb Zoltán helyettes államtitkár azt állította, hogy a lézerblokkolók és a hasonló rádiófrekvenciás sugárzást kibocsátó eszközök használata jelenleg sem engedélyezett. „Egy már létező jogszabályi tilalmat megismételni a közúti közlekedésről szóló törvényben nincs értelme” – érvelt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium helyettes államtitkára. Schváb azt állította, hogy „a lézerblokkoló járműbe szerelése a típusjóváhagyás elvesztését okozza, ezért csak a Nemzeti Közlekedési Hatóság engedélyével lenne ez lehetséges. Eddig egyetlen ilyen engedélyt sem adott ki a hatóság. A lézerblokkoló használatára ma is törvényi tilalmak vannak, ilyen a számítógépes eszközök zavarása, de ilyenek a hírközlési hatóság egyes rendelkezései is.”

A rendőrség szerint nem tilos

Blokkoljon Ön is! Vadásszunk szocikra, ellenzékiekre is!

Ha az Ön élőhelye közelében is feltűnt olyan politikus - akár kormánypárti, akár ellenzéki -, akinek autóján blokkoló virít, és ez bosszantja Önt, írjon levelet nekünk! Fokozhatja az izgalmakat, ha képes bizonyítékot küld! A videóban tucatnyi autót füleltünk le, a véletlennek és nyilván a kétharmadnak köszönhető, hogy csak fideszes tulajdonosokba futottunk bele, de keressük a többi kocsi gazdáját is.

Az államtitkár a rendőrséggel valószínűleg nem egyeztetett. A lézerblokkoló és a radardetektor 2003-ban ugyanis lekerült arról a listáról, amely 1993 óta "a közbiztonságra különösen veszélyes eszközök" között sorolta fel mint "sebességmérő készüléket jelző vagy zavaró eszközt". Ilyen készüléket tehát "mindenféle jogkövetkezmény nélkül lehet birtokolni és használni" - fogalmazott Jámbor István alezredes, az ORFK közlekedésrendésze 2010-ben a Mix tévének.

Az állásfoglalás ellenére a rendőrség nem nyugodott bele a helyzetbe: a békéscsabai rendőrkapitányság 2010-ben eljárást indított egy blokkolót használó autós ellen. A vád egy 1978-as törvényhez nyúlt vissza, amely bűncselekménynek tekinti, ha valaki "számítástechnikai rendszer működését jogosulatlanul akadályozza". Már csak azt kell bebizonyítani a bíróság előtt, hogy a traffipax ilyen rendszernek tekinthető-e. Ítélet egyelőre nincs, a harmadik szakértő meghallgatása után nem jutott még dűlőre a bíróság. "Precedens értékű lehet az ítélet, ha megszületik" - mondta az Indexnek Hajdú Antal, a kapitányság vezetője. Az ilyen bűncselekmény egyébként két évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető.

Lázár János és az ő lézerblokkolós Audija
Lázár János és az ő lézerblokkolós Audija

"Ez nem egy olyan dolog, amire az ember nyolc év távlatából emlékszik" - mondta az Indexnek Bárándy Péter, aki 2003-ban volt igazságügyminiszter, amikor az a bizonyos kormányrendelet ismét legalizálta a detektorokat, és ennek okáról kérdeztük. "Egy rendes országban Lázár János már nem lenne politikus" - tette még hozzá a Medgyessy-kormány minisztere, aki szigorúsága ellenére mégis megengedő állásponton van: szerinte a traffipaxokat előrejelző készülékek még beleférnek az állampolgári "védekezés" körébe, de a jel zavarására, blokkolására alkalmas eszközök - amiket egyébként a politikusok előszeretettel használnak - már nem.

A lézerblokkolót használók, ha nem is százszázalékos biztonsággal, de mindenképp jobb eséllyel úszhatják meg a büntetést, mivel a traffipaxos bemérést értékes másodpercekig akadályozzák a kocsiból kibocsátott impulzusok, és ez alatt a vezetőnek van ideje lassítani. A rendőrség ugyan bejelentette, hogy néhány minisztériumi vezetőt, és politikust már lefotóztak, de minden bizonnyal nagyobb lenne a megbüntetettek száma, ha az állami szektorban nem terjedtek volna el a védekezés ezen eszközei.

Nincs és mégis van

Az Index detektorokat talált a Magyar Tudományos Akadémia elnökének hivatali limuzinján is. Pálinkás József titkárságán azt mondták, hogy VW Phaeton rendszáma alatt megbújó érzékelők nem lézerblokkolóhoz, hanem radardetektorhoz tartoznak, amelyet az elnök sofőrje szerelt fel „elővigyázatosságból” valamennyi eddig használt autójára. Az elnöki titkárság szerint az MTA egyetlen hivatali gépkocsiján sincs lézerblokkoló, mert „beszerzésére nem vállalhattak volna kötelezettséget az erre jogosult személyek”, a radardetektor létéről pedig sem Pálinkás József, sem az akadémia gépkocsiszolgálati vezetője nem tudott.

Gubcsi Lajos belebukott a lézerblokkolós ügybe
Gubcsi Lajos belebukott a lézerblokkolós ügybe

A KEF által üzemeltetett gépjármű flotta egyetlen autóján sincs lézerblokkoló berendezés, közölte kérdésünkre a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság. A hivatal közlése szerint végignézték az Index videóját, és az érintett autók egyike sem tartozik flottájukba. Közölték azt is, beszerelését nem is engedélyeznék, és a karbantartás során sem találtak eddig egy autón sem.

Úgy tudjuk azonban, a gyakorlatban más, de legalábbis más volt a helyzet. Forrásunk szerint a vezetői állásokhoz biztosított állami autókba a kedvezményezettek saját költségen bármilyen kiegészítőt, kényelmi eszközt beszereltethettek.

Sok helyen viszont még költeniük sem kell az állami állások betöltőinek ahhoz, hogy kijátszhassák az állami közlekedésrendészetet, hanem állami pénzből finanszírozzák számukra a piacon elérhető legjobb modelleket. (A drágább, többszenzoros típusok nagyobb védelmet garantálnak traffipaxok ellen, mint az elavult fajták.) Forrásaink szerint van olyan kiemelt állami vállalat, amely a menedzsment számára vásárolt teljes autóflottát blokkolóval ellátva rendelte meg, mások pedig azt állítják, hogy volt olyan időszak, amikor központi beszerzésekből bizalmi alapon hozzá lehetett jutni ezekhez az eszközökhöz is.

Elnézést kérek, leszereltetem

"Hát ha ez legális akkor holnap én is veszek egyet a kocsira. Ez nagyon jó." - írta Laarson nevű kommentelőnk, aki ezek szerint későn ébredt. "Blokkolóznak, közben meg a szlovák rendszámos autók tulajdonosait baszogatják" - mérgelődött Ice pick, aki joggal írja, hogy ha akarná, a parlament egy csuklómozdulattal betilthatná ezeket az eszközöket.

Volt persze, aki a blokkoló képviselők oldalára állt: "Én pölö használom. Nem hajtok gyorsan, de amíg Mo-n megélhetési trafipaxolás folyik a kinnfelejtett 30-as táblák alatt, addig használni is fogom" - írja Baldessarini, és igaza is lehet: amíg a gyorshajtás elleni küzdelem leginkább a bírságolásról szól, addig a lézerblokkolók használata belefér a betyárbecsületbe. "miután kapsz néhány borsos csekket azért, mert éjszaka egy töküres, kihalt úton nem totyogtál 40-nel, hidd el: semmilyen erkölcsi aggályod nem lesz a lézerblokkóval kapcsolatban" - vélekedett furion.

Mások azon akadtak ki, hogy az állami autókon lévő blokkolókat feltehetően adófizetői pénzből vásárolták "De hogy mindezt a mi pénzünkből lopják el, az azért már kicsit túlzás még ebben a banánköztársaságban is?" - írja piglets. Mind. Amp. pedig következő mondatot hiányolta a politikusoktól: "Uraim, igazuk van, lézerblokkoló és elnézést kérek, mert erkölcsileg vállalhatatlan, holnap leszereltetem!"