Lázár, Olimpia
-2 °C
3 °C

Megúszta a rendőr, aki kamu idézéssel ijesztgetett diákokat

2011.10.14. 17:04
A Zalaegerszegi Nyomozó Ügyészség szerint nem követett el bűncselekményt, csupán drámapedagógiai eszközöket használt Egerváron az a rendőr, akit a Független Rendészeti Panasztestület (FRP) korábbi állásfoglalásában súlyos alapjogsértés miatt marasztalt el.

Pirger Csaba,  a Zala Megyei Főügyészség szóvivője pénteken elmondta, hogy bűncselekmény hiányában a Zalaegerszegi Nyomozó Ügyészség elutasította az ottani rendőrkapitány feljelentését. A rendőri vezető hivatali visszaélés és hivatalos személy által elkövetett közokirat-hamisítás miatt indított eljárást.

Az egervári körzeti megbízott ellen egy szülő fordult beadvánnyal a FRP-hez. Arra hivatkozott, hogy a lányának osztályfőnöki órán hamis idézést adott át a település rendőre.

Az ügyészség szerint a rendőr eljárása formálisan ugyan kimeríti a hivatali visszaélés egyes törvényi elemeit, de az eset tartalmát és előzményeit figyelembe véve azt nevelési módszerként értékelték. A határozat szerint az alkalmazott pedagógiai módszer megítélése nem tartozik a nyomozó ügyészség kompetenciájába.

Pirger Csaba hozzátette, közokirat-hamisítást sem követett el a rendőr, mivel az általa készített idézés csak kellék volt, azt nem is bélyegezte le, viszont három felkiáltójellel ráírta, hogy nem hiteles.

Szeptemberben a Független Rendészeti Panasztestület - a megye és a település megnevezése nélkül - közleményt adott ki arról, hogy súlyos alapjogsértést követett el egy rendőr, mert egy telefonkészülék eltűnése kapcsán hamis idézést adott át két általános iskolai diáknak az osztályteremben.

A tanulók a Facebook-on vitatták meg az esetet. A tanár arra kérte az iskolában korábban bűnmegelőzési órát tartó rendőrt, hogy figyelmeztesse a diákokat, hasonló esetben akár rendőrségi eljárás is indítható ellenük.

Pár nappal később a rendőr az egyik tanórán közölte, hogy a honlapon folytatott beszélgetés miatt rendőrségi eljárás indult, és ennek keretében a tanulók tanúkénti meghallgatása válhat szükségessé.

Azt is elmondta, hogy a telefon tulajdonosát és a készüléket elvevő diákot gyanúsítottként fogja kihallgatni. Ennek nyomatékosítására készített egy idézéshez hasonló iratot, amit a két érintett diáknak az órán át is adott.

A panasztestület közleményében az áll, hogy a tanár csak néhány órával később árulta el az igazságot. Így a rendőr súlyos jogsértést követett el, amikor egy valós ügy iktatási számát felhasználva valótlan tartalmú hivatalos iratot állított ki és adott át a tanulónak. Továbbá megsértette a diák emberi méltóságát azzal, hogy kilátásba helyezte a büntetőjogi felelősségre vonást.

Ezzel csorbították a diák becsületét, és a jó hírnévhez való joga is sértült. Ezen felül magatartása alkalmas volt a büntető igazságszolgáltatás komolyságába és a rendőrség megfelelő működésébe vetett állampolgári bizalom megrendítésére is.

Kenessey Tibor, az iskola igazgatója szeptemberben azt mondta, szituációs játék keretében mutatták meg a nyolcadik osztályosoknak, hogy milyen következményekkel járhat egy lopás. Mint hozzátette, még azon az osztályfőnöki órán tájékoztatták a tanulókat arról, hogy nem valós ügyről van szó, hanem egy életszerű helyzetről. Minden gyerek és szülő tisztában volt ezzel.

Ketten kaptak a diákok közül állítólagos idézést, de csak egyikük édesanyja tett emiatt panaszt az iskolában, a másik gyerek szülei helyesnek tartották az iskolai eljárást.