Árpád
-5 °C
8 °C
Index - In English In English Eng

A FAZ Sarkozyhoz és Merkelhez hasonlítja Orbánt

2012.01.23. 14:11
A The New York Times című amerikai lap internetes oldalán az Európai Parlament Magyarországgal kapcsolatban lehetséges lépéseiről jelentetett meg írást, míg a Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung című német újság Orbán Viktor miniszterelnökről közölt portrét, a BBC a honlapján foglalkozott a szombati budapesti Békemenettel, a Rzeczpospolita című konzervatív lengyel napilap párhuzamot von a magyar és a lengyel kormány döntései között.

FAZ: Feltartóztathatatlan győztes típusok

A Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (FAZ) című vasárnap megjelenő konzervatív német lap Orbán Viktorról közölt portrét a véleményoldalán Az emberfogó címmel. A szerző, Georg Paul Hefty, a Frankfurter Allgemeine Zeitung című konzervatív német lap Magyarországgal rendszeresen foglalkozó rovatvezetője írásában úgy vélte, hogy Orbánt "ugyanabból a fából faragták, mint a feltartóztathatatlan győztes típus Jacques Chiracot, Helmut Kohlt, Angela Merkelt, Nicolas Sarkozyt, vagy Gerhard Schrödert". E csoport tagjait az köti össze, hogy "céltudatos felemelkedésük közben csúfolták, alábecsülték, majd mégis komolyan vették őket, de végül aztán eredménytelenül küzdöttek ellenük. Senki sem tartóztatta fel őket, senki sem tántorította el őket a céltól, senki sem korlátozta hatalmi igényüket. Az állam egyes számú (vezetői) akartak lenni, és azzá is lettek".

Hefty hozzátette: Orbán Viktort diktátornak nevezni "lehet, hogy elmegy a forrongó magyar belpolitikában, a jóval színvonalasabb európai, sőt (európai) parlamenti vitában viszont alaptalan és téves". A szerző kifejtette: "Magyarország erős embere két-három pontban eléggé gátlástalan: szenvedő országát akár nagyon nagy árat fizetve is rendbe akarja hozni, persze a Fidesz által meghatározott rendnek megfelelően és a Stoiber Bajorországából ismert jelszó alapján, miszerint aki le akarja csapolni a mocsarat, az nem kéri ki a békák véleményét.

The New York Times: Az EP-t nem hatották meg Orbán ígéretei

A lap internetes kiadásában a publicisztikai melléklet fejléce alatt megjelent szerkesztőségi cikkében egyebek között azt írta, hogy "Orbán Viktor magyar miniszterelnök megnyugtató szavai kevéssé ellensúlyozzák kormányának a magyar sajtó, a bíróságok és a központi bank függetlensége elleni támadásait". A lap szerint az Európai Parlament "többségi pártjai", amelyeket "nem hatottak meg" a magyar miniszterelnök "könnyed ígéretei", most azt akarják a kormányzati vezetőktől: "vegyék fontolóra, hogy felhasználják az EU-szerződés egyik záradékát, amely megfosztaná Magyarországot szavazati jogosultságainak egy részétől, ha Orbán folytatná az európai jog kicsúfolását".

Magyarország, félreértve? címmel újabb írást jelentetett meg Paul Krugman Nobel-díjas közgazdásznak a The New York Times honlapján vezetett blogjában Kim Lane Scheppele, a Princeton Egyetem jogászprofesszora. A szerző terjedelmes írásában hat pontba szedve bírálta az alkotmánnyal kapcsolatos hivatalos magyar álláspontot és arra a következtetésre jutott, hogy a "magyar kormány érti félre a saját helyzetét a világban és a saját állampolgáraival kapcsolatban".

BBC: A kormány támogatásának masszív felmutatása

Orbán Viktor miniszterelnök és a kormány támogatásának "masszív felmutatása" volt a szombati budapesti demonstráció - írta a BBC budapesti tudósítója a brit közszolgálati médiatársaság hírhonlapján. Nick Thorpe szerint a kormány támogatói azt is meg akarták mutatni, hogy több embert tudnak mozgósítani, mint az ellenzék. Bayer Zsolt közíró, a szombati demonstráció egyik szervezője azt mondta a BBC-nek: békefelvonulásnak nevezné a megmozdulást, amelynek célja volt megmutatni a kormánynak, hogy nincs egyedül, és "megmutatni az Európai Uniónak, hogy nem tetszik nekünk, ahogy (a kormánnyal) bánik".

Rzeczpospolita: Belső hidegháború folyik Magyarországon

A konzervatív lengyel napilap hétvégi mellékletének elemzői szerint a magyar kormányfő példája igazolja, hogy Európa képes bárkit stigmatizálni. A Rzeczpospolita két cikkében az elemzők párhuzamokat vonnak a lengyel és a magyar kormány döntései között. Hasonlóságokat látnak egyebek közt "a nemzeti bankok függetlenségét korlátozó" politika, illetve a koncessziók megvonásában a kormányt kritizáló médiák számára. Hangsúlyozzák, hogy Lengyelország vitás lépéseit nem bírálta a világ. A szerzők szerint Magyarországon nem egy "barna rezsim megalakulásáról" van szó, hanem "egy régóta tartó belső hidegháború új fázisáról", amelyet a szocialista kormányzat idején a Nyugat észre sem vett.  Rocco Buttiglione olasz filozófus és politikus a lapban közölt interjúban azt emeli ki, hogy "Magyarországon elkövettek néhány hibát, de a viták fő oka, hogy a kereszténység elveinek felidézését az alkotmányban egyesek sértésnek vették".

Gazeta Wyborcza: Nem tesz jót Lengyelországnak a magyarok támogatása

A baloldali liberális napilap hétvégi mellékletében a Magyarországnak felajánlott lengyel politikai támogatást negatívan értékeli. A Gazeta Wyborcza egyik cikke szerint az, hogy a lengyel kormány kiáll Magyarország mellett, "Lengyelország erkölcsi mandátumát gyengíti például a fehérorosz és a tunéziai demokrácia támogatásában". A lap egy másik cikkében azt is feltételezik, hogy a lengyel kormány "öngólt lőhetett magának", mert a döntést nem logikai érvek, hanem csupán a "hagyományos lengyel-magyar szolidaritás" alapozta meg.