Újra közlekedési céget vezet a Nokia-dobozos Balogh Zsolt
További Belföld cikkek
-
Az MNB elárulta, mi most a helyzet az ötforintosok bevonásával
- Elfogták a külföldieket lehúzó bandát a budapesti bulinegyedben
- Rosszabb állapotban vannak az egészségünkért dolgozók, mint az átlag magyar
- Németh Dávid: Nagy ívekben halad a magyar gazdaság, és nem vagyunk bevállalósak
- Lakmusz: Magyar Péter a Tisza Párt háttéremberével kötött túlárazott szerződéseket a Diákhitel Központ vezetőjeként

2011. november 18-án új vezető érkezett a pécsi buszközlekedést 2009-ben gyanús körülmények között privatizáló PK Busrenthez: a cégnyilvántartás szerint Balogh Zsolt volt megbízott BKV-vezérigazgató, a Hagyó-ügy koronatanúja és egyben egyik hűtlen kezeléssel vádolt szereplője lett az igazgató. Megbízatása idén májusig szól, addigra a cég valószínűleg csődbe is megy.
A PK Busrent-nek két jó éve volt, miután a Pécsi Közlekedési Zrt.-vel 2009 januárjában csodálatos üzletet kötött: 2,2 milliárd forintért megvette az önkormányzati cég 150 darabos buszflottáját, majd azzal a lendülettel bérbe is adta azokat a Pécsi Közlekedési Zrt-nek évi 2,1 milliárd forintért, előre bekasszírozva 2 milliárd forint rendelkezésre állási díjat. A PK Busrent 2009-ben és 2010-ben is egymilliárdos bevételt könyvelhetett el.
A szerződés megkötése után politikai váltás történt, jött az új fideszes városvezetés. Páva Zsolt polgármester hivatalba lépését követően szinte rögtön feljelentést tett az ügyben, elindult a nyomozás, 2010 végén pedig a Baranya Megyei Főügyészség vádat emelt a Pécsi Közlekedési Zrt. igazgatója ellen hűtlen kezelés miatt. Innentől folyamatosan fogyott a PK Busrent körül a levegő: a NAV 2011 februárjában mattot adott a cégnek egy 774 millió forintos adóbírsággal, 2011 márciusában pedig a pécsi önkormányzat gyakorlatban visszavette az irányítást.
Az események hatására 2011 végén eltűnt a PK Busrent meghatározó tulajdonosa, az LL Bus Kft., november 10-én bírósági végrehajtás érkezett az adótartozásra, rá egy hétre pedig feltűnt a semmiből Balogh Zsolt. Az új vezetés első nagy horderejű döntése az volt, hogy a PK Busrent visszavonta az ügyészség álláspontját vitató ellenkeresetét a 2009-es szerződés semmissé nyilvánításáról szóló perben, így az okirat várhatóan februárban semmissé is válik.
Arra a kérdésre, hogy a hűtlen kezeléssel vádolt Balogh Zsolt hogyan kerülhetett Pécsre, akkor kaphatunk választ, ha megnézzük, ki képviselte a volt BKV-vezért a Hagyó-perben. A nyomozati iratok tartalmazzák a Dr. Szabó Iván Ügyvédi Iroda Balogh Zsolt általi 2010. márciusi meghatalmazását a gyanúsított jogi képviseletére, az iroda weblapjának címe: www.drszaboivan.hu.

A weblapra látogatva egyből feltűnik, hogy az ügyvédi iroda vezetője, Szabó Iván a fideszes pécsi önkormányzat jogi képviseletében tevékeny szerepet játszott a Pécsi Vízművek visszavételében a francia Suez Environnement-től. De Szabó Iván nyilatkozott a buszpark visszavételének ügyében is a pécsi önkormányzat képviselőjeként.
A szocialista Hagyó Miklósra tett terhelő vallomásai után Balogh Zsolt tehát egy fideszes önkormányzat jogi képviseletét ellátó ügyvédi irodától kapott jogi védelmet 2010-től, majd 2011-ben ennek az önkormányzatnak a legyengített ellenfelénél kapott vezetői - valójában takarítói - megbízást. (Az önkormányzat ugyanis a pécsi vagyonkezelőn keresztül résztulajdonos a PK Busrent-ben, a másik tulajdonos, az LL Bus Kft. megszűnése után könnyedén érvényesíthette érdekeit, azaz nevezhetett ki a vezetőt a lassan kimúló cég élére.)
Cégtörténet
A Pécsi Tömegközlekedési Rt.-t Pécs önkormányzata és a Pannon Volán Rt. alapította 1993.április 1-jén (54-46% részaránnyal), 472 millió Ft alaptőkével. 10 évvel később, 2002-ben a cég Pécs kizárólagos tulajdonába került, majd a cég neve 2003-ban Pécsi Közlekedési Rt.-re változott. 2008. márciusában a Pécsi Közlekedési Zrt. (PK Zrt.) az önkormányzati Pécsi Városüzemelési és Vagyonkezelő Zrt.-é lett. 2008. novemberében a Mecsekbusz Kft. – 1 milliárd Ft-os törzstőkeemelést végrehajtva – megszerezte a kisebbségi tulajdonosi és a menedzsmentjogokat.
A pécsi vagyonkezelő 51, és a Mecsekbusz Kft. 49 százalékos tulajdonában lévő PK Zrt. 2009. január 20-án 2,2 milliárd forint plusz áfáért eladta mintegy 150 buszból álló járműparkját a PK Zrt. és az LL Bus Kft. által létrehozott PK Busrent Kft.-nek, majd rögtön 148 busz tíz éves bérletére kötöttek szerződést évi 2,1 milliárd forint bérleti díjért. Az LL Bus Kft.-t egy magyar magánszemély, Lukács László, és egy Máltán bejegyzett offshore cég, a Limatec tulajdonolja.