Ödön
2 °C
11 °C

Újra közlekedési céget vezet a Nokia-dobozos Balogh Zsolt

2012.02.10. 07:08
Balogh Zsolt volt megbízott BKV-vezérigazgató, a Hagyó-ügy koronatanúja és egyben egyik vádlottja, az elhíresült Nokiás-dobozos történet kitálalója újra közlekedési céget vezet, ezúttal a fideszes vezetésű Pécsett. Sok dolga nincsen, a 3 évvel ezelőtti buszprivatizációban részt vett, majd elbukott cég agóniáját kell tulajdonképpen levezényelnie.
Balogh Zsolt
Balogh Zsolt
Fotó: Honéczy Barnabás

2011. november 18-án új vezető érkezett a pécsi buszközlekedést 2009-ben gyanús körülmények között privatizáló PK Busrenthez: a cégnyilvántartás szerint Balogh Zsolt volt megbízott BKV-vezérigazgató, a Hagyó-ügy koronatanúja és egyben egyik hűtlen kezeléssel vádolt szereplője lett az igazgató. Megbízatása idén májusig szól, addigra a cég valószínűleg csődbe is megy.

A PK Busrent-nek két jó éve volt, miután a Pécsi Közlekedési Zrt.-vel 2009 januárjában csodálatos üzletet kötött: 2,2 milliárd forintért megvette az önkormányzati cég 150 darabos buszflottáját, majd azzal a lendülettel bérbe is adta azokat a Pécsi Közlekedési Zrt-nek évi 2,1 milliárd forintért, előre bekasszírozva 2 milliárd forint rendelkezésre állási díjat. A PK Busrent 2009-ben és 2010-ben is egymilliárdos bevételt könyvelhetett el.

A szerződés megkötése után politikai váltás történt, jött az új fideszes városvezetés. Páva Zsolt polgármester hivatalba lépését követően szinte rögtön feljelentést tett az ügyben, elindult a nyomozás, 2010 végén pedig a Baranya Megyei Főügyészség vádat emelt a Pécsi Közlekedési Zrt. igazgatója ellen hűtlen kezelés miatt. Innentől folyamatosan fogyott a PK Busrent körül a levegő: a NAV 2011 februárjában mattot adott a cégnek egy 774 millió forintos adóbírsággal, 2011 márciusában pedig a pécsi önkormányzat gyakorlatban visszavette az irányítást.

Az események hatására 2011 végén eltűnt a PK Busrent meghatározó tulajdonosa, az LL Bus Kft., november 10-én bírósági végrehajtás érkezett az adótartozásra, rá egy hétre pedig feltűnt a semmiből Balogh Zsolt. Az új vezetés első nagy horderejű döntése az volt, hogy a PK Busrent visszavonta az ügyészség álláspontját vitató ellenkeresetét a 2009-es szerződés semmissé nyilvánításáról szóló perben, így az okirat várhatóan februárban semmissé is válik.

Arra a kérdésre, hogy a hűtlen kezeléssel vádolt Balogh Zsolt hogyan kerülhetett Pécsre, akkor kaphatunk választ, ha megnézzük, ki képviselte a volt BKV-vezért a Hagyó-perben. A nyomozati iratok tartalmazzák a Dr. Szabó Iván Ügyvédi Iroda Balogh Zsolt általi 2010. márciusi meghatalmazását a gyanúsított jogi képviseletére, az iroda weblapjának címe: www.drszaboivan.hu.

DPECS20021129010
Fotó: Kálmándy Ferenc

A weblapra látogatva egyből feltűnik, hogy az ügyvédi iroda vezetője, Szabó Iván a fideszes pécsi önkormányzat jogi képviseletében tevékeny szerepet játszott a Pécsi Vízművek visszavételében a francia Suez Environnement-től. De Szabó Iván nyilatkozott a buszpark visszavételének ügyében is a pécsi önkormányzat képviselőjeként.

A szocialista Hagyó Miklósra tett terhelő vallomásai után Balogh Zsolt tehát egy fideszes önkormányzat jogi képviseletét ellátó ügyvédi irodától kapott jogi védelmet 2010-től, majd 2011-ben ennek az önkormányzatnak a legyengített ellenfelénél kapott vezetői - valójában takarítói - megbízást. (Az önkormányzat ugyanis a pécsi vagyonkezelőn keresztül résztulajdonos a PK Busrent-ben, a másik tulajdonos, az LL Bus Kft. megszűnése után könnyedén érvényesíthette érdekeit, azaz nevezhetett ki a vezetőt a lassan kimúló cég élére.)

Cégtörténet

A Pécsi Tömegközlekedési Rt.-t Pécs önkormányzata és a Pannon Volán Rt. alapította 1993.április 1-jén (54-46% részaránnyal), 472 millió Ft alaptőkével. 10 évvel később, 2002-ben a cég Pécs kizárólagos tulajdonába került, majd a cég neve 2003-ban Pécsi Közlekedési Rt.-re változott. 2008. márciusában a Pécsi Közlekedési Zrt. (PK Zrt.) az önkormányzati Pécsi Városüzemelési és Vagyonkezelő Zrt.-é lett. 2008. novemberében a Mecsekbusz Kft. – 1 milliárd Ft-os törzstőkeemelést végrehajtva – megszerezte a kisebbségi tulajdonosi és a menedzsmentjogokat.

A pécsi vagyonkezelő 51, és a Mecsekbusz Kft. 49 százalékos tulajdonában lévő PK Zrt. 2009. január 20-án 2,2 milliárd forint plusz áfáért eladta mintegy 150 buszból álló járműparkját a PK Zrt. és az LL Bus Kft. által létrehozott PK Busrent Kft.-nek, majd rögtön 148 busz tíz éves bérletére kötöttek szerződést évi 2,1 milliárd forint bérleti díjért. Az LL Bus Kft.-t egy magyar magánszemély, Lukács László, és egy Máltán bejegyzett offshore cég, a Limatec tulajdonolja.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?