no

Kemény leépítések a fővárosi tűzoltóknál

2012.02.11. 00:42
Áprilistól jelentős leépítésre készülnek a fővárosi tűzoltóságnál: csak a nyolcadik kerületi parancsnokságról 48 embert bocsátanak el, több kerületben két tűzoltóautó helyett csak egy marad, csökkentik a létszámot a 105-ös segélyhívásokat fogadó központban. Szakértők szerint az ilyen mértékű leépítés veszélyeztetheti Budapest biztonságát. A katasztrófavédelmi igazgatóság azt közölte: az emberek és az eszközök jobb elosztásával Budapest környékén újabb tűzoltólaktanyákat nyithatnak, az átalakítás nem fogja gyengíti Budapest tűzbiztonságát.

A VIII. kerületi tűzoltóságról 48 vonulós tűzoltót bocsátanának el áprilisban, értesült az Index. Információink szerint elbocsátásokat terveznek az V., IX., X., XIII., XVII., XIX., XXII. kerületben is. A takarékosság jegyében csökkentik a tűzoltóautók és más műszaki berendezések számát és a hozzájuk tartozó kiképzett személyzetet is.

Az egész belvárosért (V.-VI.-VII. kerület) felelős V. kerületben az eddigi két tűzoltóautóból csak egy marad. Más kerületekben is csökken a riasztható, fecskendővel ellátott járművek száma. Eddig jellemzően két-két tűzoltóautó volt egy kerületben. Ha több riasztás volt egyszerre, a szomszédos kerületből is hívhattak támogatást. Szakemberek szerint ha mindenhol egy tűzoltóautó lesz csak, akkor különleges esetekben – például egy nagyobb metrótűznél vagy természeti katasztrófánál – védtelenné válhat Budapest.

A tervezett szervezetalakítás semmilyen formában nem gyengíti Budapest tűzbiztonságát, közölte kérdésünkre a Fővárosi Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (FKI). Az FKI szerint az emberek és az eszközök optimális elosztásával, újabb tűzoltólaktanyák, katasztrófavédelmi őrsök létrehozásával akarják javítani a lefedettséget. A fővárosban a készenléti járműveinek száma és elosztása több évtizede változatlan volt, miközben Budapest és a kijelölt 19 Budapest környéki településen számos változás történt: új lakóövezetek alakultak, ipari üzemek szűntek meg. Most az adott egységek, tűzoltólaktanyák mennyiségi mutatói alapján másként osztják szét a készenlétben tartott járműveket.

A gépjárműfecskendők számának csökkentése ellenére a fővárosban rövid időn belül, egy időben akár három V. fokozatú erőt magában foglaló beavatkozó egység is felállítható, válaszolta kérdésünkre Kisdi Márk, az FKI szóvivője. Így akár a metrótűzekhez vagy más kiemelkedő eseményekhez is gyorsan odaérnek. A metró védelme érdekében nagy hangsúlyt fektetnek a megelőzésre is. A felújítások, az új szerelvények üzembe állítása, az eljárásrendek pontosítása és gyakoroltatása jelentősen javítja a biztonságot, olvasható a katasztrófavédelem válaszában.

Információink szerint csökkentik a létszámot a tűzoltóság hírközpontjában is. Az eddigi 10-10 ember helyett a jövőben 6-6 fogadja a hívásokat, illetve koordinálja a mentést. A korábbi tapasztalatok azt mutatták, hogy nagyobb riasztások, például súlyos viharok idején még ilyenkor is be kellett hívni plusz embereket a központba, Ha most kevesebben lesznek és nem tudnak minden hívást azonnal fogadni, annak súlyos következményei lehetnek.

Az FKI kérdésünkre elismerte, hogy a központi ügyeleten csökken a létszám, de az álláspontjuk szerint általános esetben elegendő lesz a jelzések fogadására és kezelésére. Ha vihar vagy más esemény miatt tömegesen érkeznek hívások a 105-ös számra, az ügyeletesi feladatok ellátásába a kerületi parancsnokságok ügyeletesei is be tudnak majd kapcsolódni, közölték.

Az átalakítások, leépítések több drágán kiképzett, speciális egységet is érintenek. Az FKI szerint ezeket az egységeket nem szüntetik meg, csak tagjaikat a hétköznapi mentési feladatokba is bevonják, szükség esetén azonban végrehajtják a speciális képességeikből adódó feladataikat.

  Az átalakítások így érintik azt az egységet, amelynek tagjai alpintechnikával tudnak menteni például kútba, aknákba vagy a budai hegyekben szakadékba zuhant embereket, lezuhant siklóernyősöket. A nagy szervezetbe olvasztják a főváros egyetlen romkutató-személykereső kutyás szolgálatát is. A nagy szervezetbe olvasztják a 13. kerülethez tartozó Harcsa búvárszolgálatot, amely holttestek keresésével foglalkozott, illetve akkor hívták őket, ha Dunába esett autót kellett kihúzni a vízből.

A tűzoltódoktori szolgálat jövőjét az Országos Mentőszolgálattal együtt próbálják biztosítani. Ebben olyan mentősök szolgálnak, akik kiképzést kaptak arra, hogy bemenjenek a füstülő, égő épületekbe és azonnali orvosi segítséget nyújtsanak a sérülteknek. Erre a hagyományos mentőtisztek, orvosok nem kötelezhetők.

A leépítések érintik a fővárosi tűzoltók generátorát, valamint két porral oltó és egy kifejezett haboltós járművet is. Az áramfejlesztőre az utóbbi időben többször volt szükség, amikor áramellátás nélkül maradt intézményeket, például kórházak intenzív osztályát kellett kisegíteni. Bár a hagyományos tűzoltóautók képesek a vízhez habosító anyagot keverni, főként vegyi üzemek oltásánál szükség lehet speciális haboltós járműre. Ugyanígy az elektromos tüzeknél, trafóháztüzeknél korábban jó szolgálatot tettek a kifejezetten poroltós járművek. AZ OKF szerint ezeket a feladatokat úgynevezett cserefelépítményes járművel váltják ki.

Az átalakításokat az indokolja, hogy a katasztrófavédelemről szóló törvény alapján január elsejével létrejött a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság. Ebbe a szervezetbe egyesítik a Fővárosi Tűzoltó- parancsnokságot, a Fővárosi Polgári Védelmi Igazgatóságot és a Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatóságot. Az átszervezésnél csökkentik a vezetői beosztások számát is: 17 főosztályvezetői és 23 osztályvezetői beosztást a végrehajtói állomány megerősítésére csoportosítanak át.