Gyalogos az is, aki csak a kocsijáig sétál

2012.02.20. 15:09

A közlekedés gyalogosbarátabbá tételének érdekében a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium hétfőn elindította Mindenki gyalogosnak születik nevű kampányát. A kampányindító sajtótájékoztatón elhangzottak alapján ugyanis mindenki gyalogosnak tekinthető, aki naponta legalább öt percet gyalogol, mondjuk, az autójától az otthonáig vagy a munkahelyéig.

Ennek szellemében Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezetője szerint céljuk, hogy megváltoztassák azt a hetvenes években meghonosodott közlekedésfilozófiát, ami az autósok érdekeit helyezi előtérbe. Az akkoriban kialakított, és máig jórészt változatlanul hagyott közlekedési csomópontokon a gyalogosok mozgása Vitézy szerint kényelmetlen, fölösleges lépcsőzésekkel és kerülőkkel tarkított – erre a Flórián tér és a Határ út példáját hozta fel.

Az ilyen helyeken gyakran kialakulnak rejtett zebrák, ahol rendszeresen átkelnek az arra járók, pedig vonalak nincsenek is felfestve az úttestre. A kampány keretében az ilyen pontokat is nyilvántartásba veszik, egy esetleges felújítás alkalmával pedig nemcsak újrabetonozzák, hanem gyalogosbarátabbá is teszik az utakat. Vitézy szerint hosszú távú cél, hogy a belváros frekventált pontjain megkönnyítsék a gyalogosok felszínen való közlekedését.

Bejelölhetőek a zavaró kereszetődések

Az országos kampány honlapjára éppen ezért egy interaktív térképet is készítettek, ahol bárki bejelölheti a szerinte korrigálásra szoruló kereszteződéseket. A bejelentéseket a BKK egy adatbázisba gyűjti össze, és a lehetőségekhez mérten, többnyire az esedékes útfelújítások során a gyalogosok igényeit is figyelembe veszik majd.

Vitézy szerint a szemléletváltás megjelenése azért is fontos, mert például rosszabb környékeken este vagy hétvégén még veszélyes is lehet egy aluljáróba lemenni. A főváros évente 3-6 milliárdos útfelújításra felhasználható forrással rendelkezik. Egy kevés változtatást igénylő zebra felfestése néhány millió forintos tétel, viszont vannak olyan helyek, ahol nemcsak a festésre és az ehhez szükséges engedélyekre van szükség, hanem számos egyéb átalakításra is. Itt az átalakítás akár 30-40 millió forintba is kerülhet.

Az 54 millióba kerülő kampányba egyébként szinte minden érintettet bevontak: az ORFK-n és a Magyar Kerékpárosklubon kívül a vakok és gyengénlátók, a mozgáskorlátozottakat segítő, valamint a kismamák érdekeit képviselő szervezetek is bekapcsolódtak az akcióba.