Kinga, Kincső
18 °C
30 °C
Index - In English In English Eng

Mit súgnak a Fidesznek a külföldi tanácsadók?

2012.05.14. 07:51
Egy bostoni kommunikációs tanácsadó céget szerződtetett a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Magyarország imidzsének javítására. Az Orbán-kormány több mint egy évre kötött megállapodást az amerikai pr-ra. A kormányzat és a Fidesz a Századvégen keresztül is kap hosszabb ideje amerikai tanácsokat: két republikánus választási szakértő, George E. Birnbaum és Arthur Finkelstein rendszeres vendég Budapesten.

45 ezer dollárt (több mint 10 millió forintot) fizet havonta a magyar kormány a Rasky Baerlein Strategic Communications nevű tanácsadócégnek, hogy javítsa az Egyesült Államokban Magyarországról megjelenő  médiaképet, valamint hogy növelje az ország súlyát Washingtonban.

A megállapodásról beszámoló amerikai internetes lap, a Politico Influence szerint a több mint egy évre szóló megállapodás kiterjed a stratégiaalkotásra a rádiókban, televíziókban, a weben és a közösségi hálózatokon, valamint arra is, hogy a bostoni székhelyű, de washingtoni irodával is rendelkező cég négyfős teamje közreműködik minden amerikai sajtóanyag, levél és tanulmány elkészítésében. A Politico Influence idézi Kovács Zoltán kommunikációs államtitkárt is, aki azt mondta, azért volt szüksége egy profi csapatra, hogy a magyar kormány üzeneteit úgy interpretálják, hogy azok biztosan megfelelő formában jussanak el Washingtonba.

A RaksyBaerlein lobbicég alapítója, Larry Rasky a CNN stúdiójában
A RaksyBaerlein lobbicég alapítója, Larry Rasky a CNN stúdiójában

Az Index információi szerint a nemzetközi politikai tanácsadópiacon megszerezhető, főként amerikai, izraeli vagy nyugat-európai szakértők díjazása jelenleg havi 30 és 50 ezer dollár között mozog. A szerződtetés árfolyamát a szakértő ismertségétől a munka intenzitásáig számos tényező befolyásolhatja. A kialakult szokások szerint helyszíni tanácsadásnál a munkabéren felül a repülőjegyek és a szállodák árát is a megbízó félnek kell állnia. Külön költségtétel, ha a tartósabb munkára felkért külföldi tanácsadó a folyamatos kapcsolattartás érdekében saját megbízottat küld a helyszínre. Ilyenkor az ő bérét, utazásait és szállását is felszámolják.

Mint arról nemrég beszámoltunk, ilyen hosszú távú együttműködés alakult ki a Fidesz és egy másik amerikai tanácsadócsapat között. George E. Birnbaum és Arthur Finkelstein több hazai választáson is segítette tanácsaival a Fidesz kampánystábját. Az egykor Benjamin Netanjahu tanácsadójaként, majd miniszterelnöki kabinetfőnökeként is dolgozó republikánus Birnbaum cége szerint ötleteiket már a 2008-as népszavazás idején megosztották Orbán Viktorékkal. Birnbaumot a szakma „generalistái" között tartják számon, aki egyaránt bevethető általános koncepciók kialakítására, kutatáselemzéshez és munkaszervezet menedzseléshez, Finkelstein pedig inkább az üzenetformálásban, hirdetésekben és a negatív kampányok levezénylésében számít élvonalbeli specialistának. A két szakértő az utóbbi időben nem a Fideszel áll közvetlen kapcsolatban, hanem a hárommilliárdos tanácsadói szerződéssel ellátott Századvég-csoport vezetése és Habony Árpád, a miniszterelnök belső tanácsadója tárgyal velük, amikor szinte havi rendszerességgel Budapestre látogatnak.

George E. Birnbaum a legnézettebb republikánus politikai műsorban, a O'reilly Factorban meghívott szakértőként szerepel
George E. Birnbaum a legnézettebb republikánus politikai műsorban, a O'reilly Factorban meghívott szakértőként szerepel

A külföldi tanácsadók számára Közép-Kelet-Európa és Magyarország egyébként az előző évtizedben nyújtotta a legjobb munkalehetőségeket. A rendszerváltás utáni években megérett a helyzet arra, hogy a pártok finomabb technológiákat adoptáljanak választási eredményük javításához, és kellett a több évtizedes tapasztalat ahhoz is, hogy a kormányzatok nagyobb hatásfokkal tudják elhelyezni üzeneteiket.

Itthon a negatív kampányairól elhíresült Ron Werber feltűnése volt a nyitánya a tanácsadók politikai háttérszerepelésének. Az izraeli szakembert az MSZP szerződtette, leginkább azért, hogy működőképes szocialista kampánycsapatot alakítson ki. Werber nem a tartalmi kérdések finomhangolásáról, hanem a kampánystratégia-alkotásban és a csapatépítésben elért eredményeiről volt híres. A körülötte kialakult botrányok miatt azonban az MSZP 2004-ben kénytelen volt megválni tőle. Különösen kellemetlen volt a Medgyessy-kormány számára, amikor kiderült, hogy állami pénzből tanulmánykészítésre fizettek ki neki 10 ezer dollárt, azaz akkori árfolyamon 2,3 millió forintot. A Fidesz számára akkor éppen a tanácsadó jelenléte jelentett hasznos politikai muníciót a népszerűségi pontokért folyó küzdelemben.

Werber helyett Medgyessy Péter miniszterelnöksége idején vették alkalmazásba a korábban Bill Clintonnak, Ehud Baraknak és Gerhard Schrödernek is segítséget nyújtó Greenberg Quinlan Rosner tanácsadócéget. A kormányzati tanácsadásra koncentráló munkára Tal Silbersteint és Jeremy Rosnert küldték Magyarországra. Silberstein szintén izraeli tapasztalatokkal felszerelkezve próbált beszállni a magyar politikába, de tény, hogy Greenbergék nem minden tanácsa bizonyult jó ötletnek a magyar terepen. A 2004-es EP-választás közöslistás javaslata, azaz hogy az MSZP és a Fidesz is egy listán indulva mutassa meg az unió iránti elkötelezettségét, közröhej tárgya lett, és hozzájárult a párt EP-s vereségéhez. Greenbergék összesen 30 millió forintot kaptak közreműködésükért.

2005 nyarától, Gyurcsány Ferenc miniszterelnöksége idején, két amerikai pr-szakemberrel megállapodott meg az MSZP. Richard Dresner és Robert Wickers, akik Borisz Jelcin orosz elnök és Arnold Schwarzenegger kaliforniai kormányzó kampányában elért sikereik alapján váltak híressé a szakmában, Gyurcsány Ferenc újraválasztásához nyújtottak segítséget kutatások elemzésével, és a szocialisták választási felkészülésének figyelemmel kísérésével.

A Fidesz kétharmados sikerékre büszke Birnbaumnak is megvolt a 2010-es választáson az amerikai ellenfele. Kevés nyilvánosságot kapott, de a Mesterházy Attila vezette szocialisták is megpróbálták menteni a menthetőt, és egy AKDP nevű céget kértek fel segítőnek. Az AKDP, amelynek alapítói, David Plouffe kampánymenedzserrel az élen Barack Obama 2008-as stábjából kerültek ki, a választás előtt négy hónapig segítették az MSZP-t.