Húszmilliárdból tíz perccel rövidebb vonatút
További Belföld cikkek
- Ez az öt szám ért 6,2 milliárd forintot
- Szalay-Bobrovniczky Kristóf: Ennyi önkéntes még soha nem csatlakozott a haderőhöz
- Kihelyezett frakcióülést tart a Fidesz–KDNP
- A vétlen autós élete árán is előzni akart egy Mercedest vezető sofőr
- Németország vezető politikusa bemondta: tarthatatlan a migráció, ezt már nem lehet bírni
A munkaterület ünnepélyes átadásával megkezdődött egy majdnem 20 milliárd forintos vasúti infrastruktúrafejlesztő beruházás. A Budapest és Esztergom közötti 53 kilométeres vasúti szakasz korszerűsítése az Új Széchenyi Terv forrásaiból, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásban történik. A Piliscsaba-Esztergom vonalszakaszon, 33 kilométeren újítják fel a vasúti pályát 2013 nyaráig, Pilisvörösvár és Piliscsaba között két kilométeren a vonatok megállás nélküli kikerülését lehetővé tevő kétvágányú szakasz épül 2013 végéig.
A 20 milliárd forintos fejlesztéssel a vonatok tíz perccel gyorsabban tehetik meg a Pilisvörösvár és Esztergom közötti utat, a vágányzárak ideje alatt viszont ezen a vonalon buszok szállítják majd az utasokat.
Előnyök
A budapesti elővárosi vasúti közlekedés egyik legfontosabb szakaszát Budapest és Esztergom közt naponta 14 ezer utas használja. A mostani beruházással csökkenni fog a menetidő, kiszámíthatóbb lesz a vasúti közlekedés. A megállóhelyek részleges átépítésével nő a vasúti
személyszállítás színvonala. A pálya mellett alul- és felüljárókat létesítenek, átépítik az állomások peronjait, 11 helyszínen, 848 férőhellyel P+R parkolókat építenek, Dorog állomás mellett pedig buszfordulót létesítenek.
A kétvágányos kitérő megépítésével az egyvágányú pályán a szembejövő vonatok kikerülhetik egymást, ezzel 15 perces követési időt tesznek lehetővé vonatok között a reggeli és délutáni csúcsforgalomban. Piliscsaba és Esztergom között a sebesség a jelenlegi óránkénti 60 kilométerről 70-100 kilométeresre nő. A korszerűbb pálya révén a zajterhelés és a porterhelés is jelentősen csökken.
A felújítást elindító sajtótájékoztatón elhangzott, hogy mióta a vonalon új Desiro vonatok járnak, ugrásszerűen megnőtt az utasszám. A projekt egyik vezetője szerint mivel a Desiro által bevonzott új utasok igényesebbek, „megnőtt az igény az igényességre”, elmaradt a vonatoktól az infrastruktúra, ez kényszerítette ki a projektet. „Gyönyörű ez a vasútvonal, öröm építeni” – áradozott a projektvezető vonatozás közben.
Kényelmetlenségek
A beruházás kapcsán a következő vágányzárakat tervezik:
Pilisvörösvár - Piliscsaba között: 2012. 06. 16. – 2013. 03. 31.
Piliscsaba - Esztergom között: 2012. 06. 16. – 2012. 10. 30.
A vágányzárak miatt 2012.06.16.-2013.03.31 között Pilisvörösvár és Esztergom között vonat helyett autóbusszal lehet utazni. A csütörtöki nyitóünnepségen az is kiderült, hogy ebben az esetben a buszokat a MÁV Start Zrt. finanszírozza.
A Pilisvörösvár-Piliscsaba vonalszakasz közötti munkálatok várhatóan 2013 végére,
míg a Piliscsaba-Esztergom közötti kivitelezés 2013 közepére készül el.
Az Óbuda és Pilisvörösvár közti szakaszt is felújítják, ugyanaz a konzorcium nyerte a tendert, mint a két másik szakasznál, de ennek a pályáztatása még nem zárult le, mert egy vesztes cég megtámadta az ítéletet.
Az építők
A beruházás két közbeszerzés keretében valósul meg. A Pilisvörösvár és Piliscsaba közötti vonalszakasz kivitelezője a Szemafor Konzorcium (Vezető tag: A-Híd
Építő Zrt., tagjai: Vasútépítők Kft., H.F. Wiebe GmbH & Co. KG - szerződéses ár:
10 408 018 051 Ft + Áfa). A Piliscsaba és Esztergom közötti vonalszakasz kivitelezője az Inflexió Konzorcium (Vezető tag: Vasútépítők Kft., tagjai: H.F. Wiebe GmbH & Co. KG, A-Híd Építő Zrt. - szerződéses ár: 8 753 943 093 Ft + Áfa).
A projekt az Új Széchenyi Terv keretében a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával.
Az elmúlt években több mint 100 milliárd forint felhasználásával 120 km vágányt építettek át
Magyarországon, a MÁV a 2014-től további, mintegy 400 milliárd forint értékű vasúti pálya
Újítások
Összesen 58 műtárgyat újítanak fel, a megállóhelyeken térvilágítást és szélesebb, magas peronokat telepítenek (Szabadságliget, Klotildliget és Pázmáneum megállóhelyen és Piliscsaba állomáson, valamint az újonnan létesítendő Magdolnavölgy, Pilisjászfalu, Piliscsév megállóhelyeken és Leányvár, Dorog, Esztergom-Kertváros állomásokon). A peronokon a térvilágítás mellett peronfedés is készül. A megépülő peronokban a kábelalépítményt a térvilágításra, a leendő távhangosításra, vizuális utastájékoztatóra méretezik.
Fantasztikus projektindító ünnepség
A projekt elkezdésének alkalmából kellemes sajtóeseményt szervezett a NIF. Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára többek közt egy forgalmi tárcsával elindította az utolsó vonatot (ami persze csak szimbolikusan az utolsó), fényképezkedett a nosztalgiamozdony vezetőülésében, beszédet mondott, és több öltönyös úrral együtt megemelt egy egytonnás sínszálat. A sínszálat utána egy arra várakozó munkáscsoport azonnal visszaszerelte a helyére, hiszen az emelés csak a fotók kedvéért történt. Azt jelképezte, összefogással bármi sikerülhet, még a lehetetlen is.
Az újságírókat Piliscsabára szállító nosztalgiavonatra vendégművészt is hívtak, Karácsony Jánost az LGT-ből. Az építők egyik képviselője nem túlzott, amikor azt mondta, az ország egyik legszebb vasútvonaláról van szó, konstatáltuk a hegyek között.
Míg egy hölgy a Windowst beüzemelte, Karácsony eljátszotta A síneken című számot. A projekt egyik nyertes cégének igazgatója elmondta, hogy a felújítás után nem fog így kilötyögni majd a kávénk, igaz, étkezőkocsik nincsenek ezen a vonalon. A projekt során olyan komfortfokozatot érnek majd el, hogy szerintük komoly alternatívát jelent majd a vasút az autózás számára. Hacsak nem szoknak át közben a buszozásra. „Annyi mindent kéne lekésni” – dalolta gitárja felett Karácsony, miközben visszafelé egy állomáson egy Desiróra vártunk.