Kinga, Kincső
18 °C
30 °C
Index - In English In English Eng

120 év után megszűnt a vízállásjelentés

2012.06.06. 12:04

A 120 éves Országos Vízjelző Szolgálat honlapján kedden az a közlemény jelent meg, hogy  "munkaszervezési okok miatt" átmenetileg nem tudnak tájékoztatási és közreadási kötelezettségüknek megfelelni, azaz innentől nem közölnek részletes vízállásjelentést. A szolgálat honlapján megjelent tájékoztató szerint csak a biztonságos dunai hajózás számára nélkülözhetetlen hidrológiai információkat, így a dunai vízállásokat és a dunai gázlóviszonyokat teszik közzé.

A vízállásjelentés nemcsak a dunai hajózás számára fontos: érinti azt a több százezer embert, akik ártérben élnek vagy vízitúrákat, horgászatot terveznek. A vízállás jelentési adatok alapján lehet például megtudni, hogy a folyó árad-e, ebben az esetben ugyanis a gyakorlatlan vízitúrázók könnyen bajba kerülhetnek, de ebből lehet megállapítani azt is, hogy használhatók-e az ártéri táborhelyek.

Megkerestük kérdéseinkkel az Országos Vízjelző Szolgálatot, de ott a felettes szervhez, a Vitukihoz (Környezvédelmi és Vízgazdálkodási Kutató Intézet Nonprofit Kft.) irányítottak minket. Kedden feltett kérdéseinkre a Vituki ügyvezetőjétől szerda délelőttig nem kaptunk választ.

Információink szerint a közleményben szereplő "munkaszervezési okok" valójában azt jelentik, hogy megszüntetik a Vitukit. Szerdán egy másik szervezet, az Országos Vízügyi Informatikai Szolgálat honlapján még lehetett találni vízállás jelentési adatokat, de úgy tudjuk, ezt a szervezetet is megszüntetik.

Egy vízügyi szakember arra a kérdésünkre, hogy akit érint és érdekel, a jövőben honnan fogja megtudni a vízállási adatokat, azt válaszolta, fogalma sincs, innen annyit lehet mondani, hogy "térdre, imához".

Megkerestük kérdéseinkkel a Vidékfejlesztési Minisztérium Környezetvédelmi államtitkárságát is. Várjuk válaszukat.

A rádiós vízállás-jelentést 2007 nyarán szüntették meg, amikor könnyűzenei adóvá alakították a Petőfi rádiót. Bár a hidrológiai adatok hosszadalmas és unalmas beolvasása a hallgatók többségét irritálta, megszüntetése után többen tiltakoztak ellene. 2010-ben felmerült, hogy a rádió ismét beolvassa az adatokat.