BKV-s hajójárat az új puding

2012.06.22. 16:09
Évenkénti 200 milliós költséggel menetrend szerinti hajójáratokat indít a BKV július 1-től. A Jászai Mari térről induló, és az A38 hajón végződő próbaúton megtudtuk, hogy a Dunán bliccelni biztosan nem lehet majd, illetve, hogy a puding próbája az evés. De azt is, hogy az üzembe állított hajók életkorukat tekintve nem lógnak ki a BKV egyéb járműveinek sorából, hiszen a legöregebb közülük 45 éves.

A hajószolgáltatást a Budapesti Közlekedési Központ rendelte meg a BKV-tól, ami július 1-től a Haller utcától az újpesti Árpád útig, illetve a Kopaszi-gáttól a Római-partig üzemelteti majd a menetrend szerinti közlekedést.

György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes és Vitézy Dávid a BKK vezérigazgatója szalagot vágnak a Jászai Mari téri hajóállomás ünnepélyes átadásán
György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes és Vitézy Dávid a BKK vezérigazgatója szalagot vágnak a Jászai Mari téri hajóállomás ünnepélyes átadásán
Fotó: Máthé Zoltán / MTI

Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója, valamint György István főpolgármester-helyettes tartott próbaúttal egybekötött sajtótájékoztatót. A kezdő állomás ezúttal a Jászai Mari tér volt, ahol a menetre kész Pest-Buda nevű hajó mellett már állnak az új tájékoztató táblák, és a megálló is. A hajó belülről meglepően impozáns, mintha turistajáraton lennénk. Lent éttermi környezet: bőrszékek, fehér terítős asztalok és bárpult. A fedélzeten kényelmes fonott székek és üveg asztalok, kérdés ez meddig marad így. A járatokon ingyenes WIFI szolgáltatás lesz, és kerékpárokat is lehet majd szállítani, 400 forintos pótjegy ellenében.

A sajtótájékoztatón György István költőien kezdett, Robert F. Kennedytől vett idézettel: "Olyan dolgokról álmodozom, amelyek sosem voltak, és azt kérdem, miért nem" - mondta, utalva arra, hogy evidens lenne, hogy Budapesten a tömegközlekedés része legyen a dunai hajózás, mint ahogy számos nagy európai városban kihasználják a folyók adta lehetőségeket. Az idézet olyan szempontból nem stimmel, hogy a Dunán sokáig élénk személyszállítás volt, és erről egyébként György maga is beszélt. Ez a szolgáltatás azonban 1972-től, a 2-es metró átadásától kezdve tulajdonképpen megszűnt, a turisztikai célú hajózást leszámítva. Aztán az új városvezetés bátor volt, és két éve úgy határozott, hogy először az intézmények szintjén, majd a gyakorlatban is megreformálja a közösségi közlekedést.

Utasok várakoznak a Jászai Mari téri hajóállomáson
Utasok várakoznak a Jászai Mari téri hajóállomáson
Fotó: Máthé Zoltán / MTI

Mindenki számára egyértelmű, hogy az új szolgáltatás nem lesz nyereséges: "Nyilvánvaló, hogy egy ilyen üzletágát a BKV-nak nem lehet nyereségessé tenni, abban az értelemben, hogy a menetjegy-bevételek nem fogják finanszírozni teljes egészében a költségeket, de a puding próbája az evés" - mondta a főpolgármester-helyettes, majd hozzátette, hogy ha az utazóközönségi igények visszaigazolják, hogy a szolgáltatás egy új kitörési pont lehet a főváros közlekedésében, akkor a fejlesztések is elindulhatnak. Ez gyorsabb hajókat, az üzemeltetésben pedig újabb befektetőket jelenthet. "De a puding próbája az evés" - hangoztatta újra. A terv kieszelői tehát nem isznak előre a medve bőrére.

A szolgáltatás elindítása 493 millió forintba került, melynek 90%-át az Új Széchenyi terv keretében EU-s források biztosították. A kikötők átalakítása, építése még folyamatban van, de az indulásra készen lesznek. Egyedül a Szent Gellért téri csúszik, mert eredetileg ez a megálló nem volt bekalkulálva, az ideiglenes megállót szeptember 1-től váltja fel a végleges. A kikötők és hajók a jövőben a kerekesszék-emelőknek köszönhetően akadálymentesek lesznek, egyelőre azonban a mozgáskorlátozott utasok a személyzet segítségével tudnak majd közlekedni, de a Boráros téren például már külön lift könnyíti a rászorulók helyzetét.

Az évenkénti költség 200 millióba kerül majd. Három járat lesz. A D11-es munkanapokon közlekedik, nyolc pesti (Újpest, Árpád út, Meder utca, Népfürdő utca, Jászai Mari Tér, Petőfi tér, Boráros tér, Haller utca) és három budai kikötőt érintve (Batthyány tér, Szent Gellért tér, és Egyetemváros-A38 hajó). A szintén munkanapokon közlekedő D12 és az ünnepnapokon induló D13 járatok a Római-part és a Kopaszi-gát között szállítják hamarosan utasaikat. Utóbbi még érinti az óbudai-szigeti, margitszigeti és Dráva utcai kikötőket is, főképpen turisztikai szempontokat helyezve előtérbe.

vonal

Budapest-bérlettel, és bármilyen 24 órás vagy annál hosszabb ideig érvényes jeggyel vagy bérlettel fel lehet szállni a járatokra, de csak munkanapokon. Egyébként hét közben és hétvégén egyaránt 400 forint egy menetjegy, amit a helyszínen lehet csak megvásárolni, bliccelésre nem lesz lehetőség, mert a beszállásnál mindenki jegyét, bérletét ellenőrzik majd. 6 éven aluliak és 65 éven felüliek ingyen utazhatnak. Hétvégén és ünnepnapokon a bérletek nem érvényesek, mindenkinek jegyet kell majd váltania, ami mutatja, hogy a BKV szándéka a járatokkal valóban az, hogy a munkába járókat segítse, vagy hogy némileg tehermentesítse a szárazföldi tömegközlekedést. Munkanapokon általánosságban elmondható, hogy az első járatok kora reggel, az utolsók kora este indulnak.

Vitézy Dávid 200 ezer utassal számol évente, a teljes menetidő egy óra hossza, ami az autóközlekedéssel már tud versenyezni. A további fejlesztéseket ő az agglomerációt bevonva képzeli el, de ez még csak a távoli jövő lehet, hiszen egy gyorsabb, jobb hajó 300-400 millió forintba kerül. A járművekről elmondta, hogy eddig is a BKV tulajdonában álltak, de főleg turisztikai célokra, valamint rendezvényekre használták őket. A legkisebben 80, a legnagyobban 150 utas fér el, a  flotta ugyanakkor rendkívül koros, a legfiatalabb hajók 25, a legöregebbek 40-45 évesek. Kérdésünkre, mely szerint télen, az esetleges nagy hideg miatt kell-e leállásra számítani, Vitézy azt válaszolta, hogy a Dunán az utóbbi időben nem voltak jellemzőek az akkora jégzajlások, melyek megakadályoznák a hajók elindítását, de ha a jövőben így lesz, pár napos szünetekre lehet számítani.