Mitől nem esnek ki a betegek az új mentőkből?

2012.07.30. 16:34
A rázós, régi fehér Toyoták helyét lassan masszív, modern és sárga mentőautók veszik át. Az új autók avatásán még az egészségügyi államtitkár is ott, minket mégis csak egy kérdés érdekelt.

"2009. augusztus 21-én volt a siklóernyős baleset, a hegyről helikopterrel a veszprémi kórházba vittek. Ott kiderült, hogy nemcsak comb-, hanem kompressziós csigolyatörésem is van, náluk viszont nincs idegsebészet. Másnap indultunk Győrbe, hogy egy altatásban csinálják meg a lábam és a gerincem, viszont viharos lett az idő, úgyhogy letettek a helikopterről. A csigolyatörés miatt vákuumágyban szállítottak, és már amikor betoltak a régi Toyota mentőbe, valahogy rossz előérzetem volt, úgyhogy megkértem, hogy a kezem a tépőzáras pánton kívül lehessen. A sofőr eléggé nyomta a gázt, a szél dobálta a kocsit, én meg hiába mondtam, hogy inkább ne siessünk, nélkülem úgyse kezdődik el a műtét.

03
Fotó: Barakonyi Szabolcs / Index

Szirénázva előztünk egy hosszabb kocsisort, amikor már Győrhöz közel valaki közvetlenül előttünk kielőzött - legalábbis a sofőr később ezt mondta. Nyomott egy satuféket, a kocsi megcsúszott, és beestünk az árokba, kerékkel felfelé landolva. A patent, ami a vákuumágyat a padlóhoz kapcsolta, fejjel lefelé is jól tartott, én viszont éreztem, ahogy szép lassan nyílik a tépőzár a mellkasomnál meg a lábamnál.

A rögzítetlen gerinctörés miatt elég rizikós lett volna nagyot huppanni, úgyhogy a (szerencsére szabadon lévő) karjaimon támaszkodva tartottam magam, amíg a mentősök meg a megálló sofőrök kiemeltek, kicsatolták az ágyat, aztán visszatettek bele. Vissza akartak tenni a mentőbe, de nagyon jó érzés volt ahogy esett az eső az arcomba, úgyhogy megkértem őket, hogy inkább hadd kint várjam meg a másik mentőt. Meg is jött, egy Mercedes-rohamkocsi, aztán leszállt mellettünk egy mentőhelikopter is, választhattam. Mondtam hogy jó lesz a mentő, csak lassan menjenek, nem sietek."

A drámai történet az Index politikarovatának egyik munkatársával esett meg, ennél jobb érvet pedig egy kórházi osztálynyi kormányzati reklámszakember sem tudna volna felhozni amellett, miért jó ötlet új mentőautókat bevetni. Így amikor megérkeztünk az Országos Mentőszolgálat központjába, ahol Szócska Miklós államtitkár társaságában mutatták be az új autókat, nem hagytuk magunkat zavartatni az esemény hivatalos részével, nem érdekeltek minket számok és adatok, egy dologra voltunk kiváncsiak: az új mentőautókban mitől nem fog majd kiesni az ágyból a beteg?

05
Fotó: Barakonyi Szabolcs / Index

A válasz pedig egészen megnyugtató volt. Az új autókban már nem csak két, hanem egyenesen hat ponton rögzítik az ágyhoz a sérülteket. A masszívabb mentőkocsikban pedig a blokkolásgátló is segíti, hogy kevésbé rázza a betegeket az út - a mentősök szerint ugyanis a legtöbbet az úthibákra szoktak panaszkodni.

A nagyobb hatás kedvéért az új autók mellé a régieket is odatették, a fehér Toyoták pedig tényleg egészen nyamvadtnak tűntek a sárga Volkswagenekhez képest. Most 23 új mentőautót avattak, de hamarosan hatvan újabb érkezik, 1,45 milliárd forintért. Az ország összesen 900 mentőautójának pedig a harmadát kell lecserélni Győrfi Pál szóvivő szerint.

01
Fotó: Barakonyi Szabolcs / Index

Szócska Miklós egészségügyért felelős államtitkár az avatáson azt mondta, azon dolgozik, hogy elérjék azt a szintet, hogy az ágazat vezetője ne henceghessen többé azzal, hogy új mentőautókat ad át. Aztán mégis hencegett egy kicsit: elmondta, hogy a most bemutatott új gépjármű alkatrészeinek 70 százaléka Magyarországon készült, egy külön gyárat hoztak létre erre a célra.