Szabina
0 °C
15 °C

Beakadt a csörlőkötele a vitorlázó gépnek

2012.08.13. 14:53
A balesetvizsgálók feltételezése szerint a korábban elvágott csörlőkötél beleakadt valamibe, ezért zuhanhatott horgásztóba egy Kecskédről felszállt Pirat SZD 30-as vitorlázógép vasárnap - közölte hétfőn a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) szóvivője.

Bajkó Erika tájékoztatása szerint a csörlés befejeztével a csörlőkötél eddig tisztázatlan okból nem vált le a repülőgépről, ezért azt szakszerűen levágták. A pilóta viszont nem észlelhette, hogy 300 méter hosszú kötelet húz magával, mert folytatta a repülést.

A gép azok után csapódhatott a vízbe, hogy a kötél beleakadt valamibe. A KBSZ információi szerint a pilóta rendelkezett érvényes szakszolgálati engedéllyel és ezen a típuson ez volt az első repülése.

DSC0151
Fotó: Prokl Violetta / kemma.hu

Fehér Ádám, a Komárom-Esztergom Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivőhelyettese vasárnap azt mondta, a gépen csak a pilóta utazott, aki könnyű sérüléseket szenvedett és megfigyelésre a tatabányai kórházba szállították.

Az SZD-30 "Pirat" együléses, standard kategóriájú, jó teljesítményű vitorlázó-repülőgép, amelyet gyakorló és teljesítményrepülésre terveztek. A repülőgépre különösen jellemző egyszerű karbantarthatósága, könnyű szerelhetősége és szállítása. A Pirat repülőgépeket a lengyel PZL gyár gyártotta, első példánya 1966-ban repült. Magyarországon régóta az egyik legnépszerűbb géptípus.

A csörlős felszállás lényege: a gép orrához egy több száz méter hosszú kötelet rögzítenek, aminek a másik végén egy aggregátor található, forgódobbal. Az indításkor az aggregátor elkezdi feltekerni a dobra a kötelet, azaz maga felé húzni a repülőgépet. A meghúzott vitorlázógép a megfelelő felhajtóerő elérésekor a levegőbe emelkedik. Általában 300 méteres magasságban éri el a max felszállási magasságot, ekkor a kötelet leoldja a pilóta a gépről. Ha a leoldás nem sikerül, lent vágják el a kötelet, nehogy lerántsa az egész gépet.

Az Piratról tudni kell, hogy csörlés után nem old le automatikusan, ha eléri a magasságot, mint a legtöbb gép, írta egy olvasónk. Minden csörlés végén háromszor meg kell húzni a kötélkioldót ez alapszabály. A pilóta ezt felejthette el, ezert szívta meg. Ráadásul csörlés után vissza kell nézni a starthelyre, jeleznek-e a kötél miatt, tette hozzá.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport