Gál
6 °C
22 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Kétszázmillióért magyaráz az IMF-ről a kormány

2012.10.09. 12:06
A kormány kétszázmilliós kampányt indított az IMF-tárgyalásokról. Ennek részeként jelentek meg kedden több napilapban egész oldalas hirdetések. A kormány szerint a kampányra azért van szükség, mert a hamis információk jelentek meg az IMF követeléseiről.

Az I.M.G. Inter Media Group Kft.-vel bruttó 200 millió forint értékben kötött szerződést a Miniszterelnökség, hogy ismertesse az állam és az IMF közti megállapodás részleteit – derül ki a kormány oldalán közzétett szerződésből.

Elindult kedden a kampány

A Miniszterelnökségen még csütörtökön jelentették be, hogy a következő hónapokban újabb médiakampányt indítanak. A kormányfő hivatala a kampányról részleteket nem árult el, mindössze annyit közölt: előre nem látható okból és rendkívüli sürgősséggel kell a médiakampány. Az Index csütörtökön úgy értesült, hogy a kampányt az IMF-fel kötendő megállapodás előkészítése érdekében indítják.

Kedden több országos napilapban is megjelentek kormányzati hirdetések, amelyekben többek között az áll: „Nem engedünk az IMF-nek!", „Nem adjuk fel Magyarország függetlenségét". A Napi Gazdaságban a „Mit várunk az IMF-től?" kérdésre „Tiszteletet, bizalmat" a válasz. A Népszavában és a Népszabadságban az ingatlanadó elutasítását fejezi ki a hirdetés azzal, hogy az „ingatlanadó” feliratot egy bekarikázott „NEM" felirat takarja el.

A hétfőn nyilvánosságra hozott 17 oldalas szerződés szerint a kormány kommunikációs kampánya október 8-tól november 8-ig tart. Az I.M.G. Kft.-t hirdetmény közzététele nélküli közbeszerzési eljáráson választották ki. A szerződés szerint a cégnek a kampány részeként tévéreklámot, óriásplakátokat, online bannereket, illetve a nyomtatott sajtó részére hirdetéseket kell előállítania.

A hamis sajtóhírek miatt

A szerződéshez csatolt kétoldalas műszaki leírás arra vonatkozó információkat is tartalmaz, hogy miért van szükség a kampányra. Eszerint a kormány tavaly novemberben kezdett tárgyalni az IMF-el egy 12-15 milliárd eurós hitelkeretről. A nyáron folytatott tárgyalások után az IMF és az EU delegációja levélben elküldte a kormánynak a megállapodás feltételeit. Erről Orbán Viktor miniszterelnök a Fidesz szeptember 5-ei, sárvári frakcióüléséről küldött videóüzenetében beszélt. Orbán ekkor azt mondta, hogy az IMF és az EU a nyugdíjak csökkentését, az szja emelését, az ingatlanadó bevezetését szeretné. Orbán ezeket a feltéteket elfogadhatatlannak nevezte.

Az IMF július végi levelét az Index megszerezte, ebben nem szerepeltek az Orbán által említett konkrétumok. A sárvári frakcióülést követő napon Orbán szokásos péntek reggeli interjújából az derült ki, hogy az IMF követelései annak a jelentésnek a részei, amelyet az Európai Bizottság illetékesei készítettek az EU–IMF-tárgyalódelegáció és a magyar kormány közti egyeztetésekről. Az Index által ismertetett levélben azonban ugyancsak nem volt szó az Orbán által említett nyugdíjcsökkentésről, ingatlanadóról vagy szja-emelésről.

Az I.M.G. Kft-vel kötött kommunikációs szerződés szerint az EU–IMF elvárásainak „nyilvánosságra kerülése után a kormányt folyamatos támadások érik és nagy számban jelentek meg hamis információkat tartalmazó sajtóhírek.”

„A Magyar Kormány kötelessége a lakosság széleskörű tájékoztatása az IMF-EU tárgyalásokról és a valós tényekről” – olvasható a dokumentumban.

"Nem az IMF ellen harcol a kormány"

Giró-Szász András kormányszóvivő kedden újságíróknak azt mondta: a kampányra fordított 200 millió forint nem jelent pluszkiadást, ezt a keretből finanszírozták, amelyet 2011-ben fogadott el kormányzati kommunikációra az Országgyűlés. Hozzátette: a kabinet arra akarja felhívni a figyelmet, hogy a 2008-as IMF-megállapodással ellentétben vannak olyan területek, amelyekben biztosan nem tud engedni. Ezek közé sorolta a gyermekek után járó kedvezményeket és az ingatlanadó kérését.

A kormányszóvivő úgy fogalmazott: az utóbbi időben az ellenzék manipulatív információkkal látta el a lakosságot, a kormány ezt is helyre kívánta tenni. A kormány nem az IMF ellen harcol a hirdetésekben – mondta. A hirdetésekben megfogalmazottak olyan reális üzenetek, amelyeket a tárgyalások írásos anyagai és a szóbeli egyeztetések alátámasztanak. Mint mondta, Portugália, Írország vagy Horvátország esetében is megfogalmazott az ezekre alapot adó követeléseket a Nemzetközi Valutaalap.

Nem először szerződnek

Az I.M.G. Kft.-vel nem most szerződik először a kormány. Tavaly a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) kötött egy 272 millió forint értékű keretszerződést a céggel az EU-elnökség „lakossági ernyőkommunikációjához" kapcsolódó feladatokra. Márciusban a Miniszterelnökség szerződött bruttó 800 millió forint erejéig a céggel annak bemutatására, hogy a kormány összefüggő döntések sorozatával tudatosan építi az erős, jól működő országot. Augusztusban 1,575 milliárd forintért szerződött le a vállalattal a Magyar Turizmus Zrt.

A Kreatív augusztusban arról írt, hogy a Közbeszerzési Hatóság adatai szerint az állami médiavásárlási tendereken az I.M.G. Kft. hasította ki a legnagyobb szeletet, a cég idén 2,45 milliárdnyi tendert nyert el.