A rendőrség szerint törvényesen győzött a Zsurmó

2012.11.13. 12:41
A rendőrség elutasította azt a feljelentést, amelyben az LMP azt állította, hogy a Közgépre szabtak egy 1,5 milliárd forintos állami közbeszerzést. A csongrádi gát felújítására ötször írtak közbeszerzést, a győztes végül egy közgépes konzorcium lett.

Elutasította a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság az LMP feljelentését abban a közbeszerzési ügyben, amelyben a Közgép által vezetett konzorcium nyerte el a csongrádi Tisza-gát felújítási munkálatait, derül ki az Index által megismert rendőrségi határozatából.

Az ellenzéki párt két parlamenti képviselője, Schiffer András és Karácsony Gergely hivatali visszaélés gyanúja miatt még szeptemberben tett feljelentést. Az LMP-s politikusok szerint az Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (Ati-Vizig) többször is olyan feltételeket támasztott a közbeszerzés során, amelyekre nem lett volna szükség. Ezzel a vízügyi igazgatóságnak az volt a célja, hogy kiszorítsa a Közgép riválisait - állította korábban két a politikus.

Július közepén beszámoltunk arról, hogy Csongrádon a Tisza-gát 680 méteres szakaszát annak ellenére sem sikerült felújítani, hogy két éve rendelkezésre áll az ehhez szükséges pénz. A beruházás összege 1,5 milliárd forint, amelyet az EU és a magyar állam közösen biztosít. A késlekedés oka az volt, hogy a felújítást koordináló Ati-Vizig négy közbeszerzési eljárással sem tudta kiválasztani a megfelelő beruházót. A kivitelező megtalálása azért is sürgőssé vált, hogy ne vesszen el az uniós támogatás.

A sikertelen közbeszerzések miatt a korábbi tendereken többször is induló KÉSZ cégcsoport vezetői májusban levélben panaszkodtak több fideszes politikusnál. A cég vezetői azt írták, hogy a korábbi tenderek azért hiúsultak meg, mert az Ati-Vizig szabálytalan eljárásokat írt ki azért, hogy a közbeszerzések végeredménye előre kiszámítható legyen. A KÉSZ a levélben nem nevezte meg, szerinte kinek kedveztek a kiírással, de az Index által ismertetett levélből kiderült, hogy a Közgép Zrt.-ről és Kötiviép B Kft.-ről van szó. A két cég különböző konzorciumok részeként mind a négy meghiúsult közbeszerzésen részt vett, a tender kiírója pedig több esetben csak a két cég közös pályázatát fogadta be.

A négy közbeszerzési eljárás közül a két utolsó azért hiúsult meg, mert a közbeszerzési eljárások jogvitáinak rendezésére létrehozott a Közbeszerzési Döntőbizottság helyt adott a KÉSZ kifogásainak. Az Ati-Vizig május 7-én így kénytelen volt ötödszörre is kiírni a tendert. Az ötödik közbeszerzés eredményét szeptemberben közölte a vízügyi igazgatóság, eszerint a pályázaton a Zsurmó Konzorcium nyert. A nyertes konzorciumot három vállalat a Közgép Zrt., Kötiviép B Kft. és a Hídépítő Special Kft. alkotta.

Ezt követően tett feljelentést az LMP. A rendőrség október 17-ei elutasító határozatában az olvasható, hogy a tenderek kiírása során nem merült fel bűncselekményre utaló körülmény. A rendőrség szerint a vízügyi igazgatóság a közbeszerzési eljárások során nem azért támasztott különböző (a KÉSZ által nehezményezett) feltételeket, hogy azzal jogtalan előnyt, vagy hátrányt okozzon. A határozat kitér arra is, hogy a vízügyi igazgatóság munkatársai az LMP feljelentésében leírtakkal szemben nem hivatalos személyek. Ennek oka, hogy az Ati-Vizig nem lát el hatósági, közhatalmi feladatokat.

A Közgép állami megrendelései miatt az ellenzéki pártok többször is támadták a kormányt. Az ellenzék azt kifogásolta, hogy a Fidesz egyik legbefolyásosabb háttéremberének tartott Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó cég egyre több állami és önkormányzati közbeszerzésen nyer. A kormánypárti képviselők az ellenzék felvetéseire azt válaszolták, hogy Közgép az előző kormányzati ciklusban is kapott megrendeléséket, ilyen volt például a Margit híd felújítása, ráadásul a külföldi tulajdonú építőipari cégek továbbra is kapnak megbízásokat.