Még drágább lesz a 4-es metró

2012.12.22. 14:26
Pénteken új szerződést kötött a fővárosi önkormányzat a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel a 4-es metró finanszírozásáról. Az összköltségvetés a korábbi 373,4 milliárdról 452,5-re nőtt, egyrészt a jövőben megkötendő szerződések, másrészt a kifizetetlen követelések miatt. A metró a tervek szerint 2014. március 31-én szállít majd először utasokat.

Új, egységes szerződést írt alá december 21-én, pénteken Budapest Főváros Önkormányzata és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség a 4-es metró projekt finanszírozásáról. Az európai uniós elszámolhatóság maximalizálása érdekében módosították a projekt Támogatási és Finanszírozási Szerződését – áll a BKK pénteki közleményében.

Rögzített elvek mentén zajlik majd a pótmunkák, a változtatások elszámolása és a követeléskezelés a jövőben. A Tarlós István főpolgármester és Petykó Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) elnöke által aláírt új szerződés átláthatóbbá teszi az állami és fővárosi szerepvállalás mértékét, illetve a projekt új összköltségvetése már kalkulál valamennyi még hátralévő munkafázis mellett a jelenleg látható legmagasabb pénzügyi kockázat összegével is. A beruházás összköltsége 452 milliárd forint. A Fővárosi Közgyűlés december 21-i döntése lehetővé tette a metróberuházás mérnökszervezetének cseréjét is, így 2013-tól a Budapesti Közlekedési Központ által felügyelt BKK Közút Zrt. végzi az M4 beruházás lebonyolító mérnöki feladatait.

Emblematikus projekt

Tarlós István az ünnepélyes aláíráson emblematikus projektnek nevezte a 4-es metró beruházást. Mint mondta, az esemény nem csupán egy szerződés aláírása, hanem döntő előrelépés Magyarország jelenlegi legnagyobb beruházásában. A főpolgármester kifejtette, hogy a jelenleg még meglévő pénzügyi kockázatok megnyugtató kezelése okán indokolttá vált egy egységes, új metrószerződés a magyar állammal, amely mind az Európai Unió, mind a központi költségvetési finanszírozási forrásokat egyértelmű rendszerbe foglalja és biztosítja, hogy a lehetséges többletköltségek ne kizárólag a Fővárosi Önkormányzatot terheljék.

Tarlós István kiemelte, hogy a Kormánnyal való konstruktív együttműködésként sikerült megteremteni a sikeres projektzárás alapvető feltételeit, aminek köszönhetően „reális az esély, hogy 2014 tavaszán együtt örülhetünk majd Európa egyik legmodernebb metrójának”. A főpolgármester felhívta rá a figyelmet, hogy nem túlzás azt állítani, hogy ami ezzel a projekttel történik, hatással lehet szinte valamennyi európai uniós forrásból finanszírozott magyar projektre is.

Petykó Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség elnöke elmondta, hogy az NFÜ arra törekszik, hogy a projekt szerződései teljes körűen megfeleljenek az uniós normáknak, és a beruházás minél nagyobb hányada elszámolható legyen az Európai Unió felé, így tehermentesítve mind a hazai, mind pedig fővárosi költségvetést.

Miért kerül majd többe?

Az új szerződés szerinti összköltségvetés a korábbi, 373,4 milliárdos keret helyett 452,5 milliárd forint, amely a projekt megvalósításával összefüggésben tartalmazza valamennyi már megkötött, illetve még megkötendő szerződés, továbbá a jelenlegi és a várható vitatott tételek, vállalkozói követelések kalkulált maximális összegét, amelyek mára több tízmilliárd forintos összegben terhelik a beruházást.

DSC0151
Fotó: Nyitrai David / BKK

A költségek növekedésének két összetevője van. Ezek egyike, hogy a jövőben megkötendő szerződések alapján kifizetendő költségek és az általános tartalék a korábban tervezett 30,9 milliárd helyett 42,5 milliárd forintra nőtt. A valamivel több, mint 11 milliárd forintos többlet annak köszönhető, hogy bekerült az új összköltségvetésbe az időközben a vonal maximális biztonsága miatt előírt EDR – Egységes Digitális Rádiórendszer (kb. 1 milliárd forint), illetve a kibővített műszaki tartalommal megvalósuló kelenföldi közlekedési csomópont költségei is növekedtek (ez a korábban kalkulált 2,7 milliárdos költséghez képest 10 milliárd forint többletterhet jelent). Ez az ár tartalmazza az EU által előírt, összevont helyi- és helyközi buszpályaudvar és terminál becsült költségeit, illetve az 1500 P+R és a tervezett B+R parkolók létesítését is. Az új szerződés lehetővé teszi, hogy mindez az uniós forrásokból elszámolható legyen.

Az ár növekedésének másik forrása az a 67,5 milliárd forintos tétel, ami a megkötött szerződésekből eredő, a vállalkozók által el nem fogadott mérnökhatározatokból eredő követelések becsült legmagasabb összege, azaz a jelenleg ismert maximális kockázat.

A projekt műszaki készültségi foka mára közel 77%-os. Az új szerződés szerint a 4-es metrót 2014. március 31-én vehetnék használatba az utasok, a projekt költségeit pedig legkésőbb 2015. július 31-ig számolhatnák el az érintettek.