Hortenzia, Gergő
8 °C
17 °C
Index - In English In English Eng

Lecsukják az osztrák Kurucinfo üzemeltetőit

2013.01.11. 00:25
Náci eszmék terjesztése és holokauszttagadás miatt ítélték több év börtönre az alpen-donau portál ötletgazdáját és bejegyzőjét, az adminisztrátorát és a rendszergazdáját. Nálunk egyelőre nem látszik a megoldás.

Több év börtönbüntetésre ítélt egy bécsi esküdtbíróság csütörtökön egy szélsőséges honlap üzemeltetése miatt három férfit, köztük az osztrák szélsőjobboldali körök egyik ismert alakját.

A perben kilenc év börtönt róttak ki a szélsőjobboldali nézeteiről ismert Gottfried Küsselre. Az ítélet szerint ő volt a honlap ötletadója és bejegyzője. A honlap adminisztrátora, Felix B. hét, a portál rendszergazdája, Wilhelm A. négy és fél év börtönt kapott. Mindhármukat a holokauszttagadást és a náci eszmék terjesztését tiltó osztrák törvény megsértése miatt marasztalták el. Küssel esetében súlyosbító körülményként vette számításba a törvényszék, hogy 1994-ben 11 éves börtönbüntetést kapott, szintén náci eszmék terjesztése miatt.

Az ítélet nem jogerős, a védők fellebbezést nyújtottak be.

Az osztrák hatóságok három évig sikertelenül próbáltak fellépni az "alpen-donau" (Alpok-Duna) nevű portál ellen, mert az egy egyesült államokbeli szerverről működött. Végül úgy jutottak a nyomára a gyanúsítottaknak, hogy az ottani hatóságokkal együttműködésben megszerezték a szerver hozzáférési kódját, és megfigyelték a honlap adatforgalmát.

Az osztrák hatóságokat korábban éles bírálatok érték, amiért - legalábbis látszólag - nem tettek semmit a 2009-ben indult honlap ellen. Ehhez hozzájárult, hogy az ügyészség és a rendőrség a vádemelésig csak nagyon keveset árult el a nyomozásról.

Nálunk nincs előrelépés

Nálunk a büntetendő szélsőjobboldali tartalmakból élő , szintén az USA-ból működő kuruc.infóval szemben a kormány hiába kért már számtalanszor jogsegélyt az Egyesült Államoktól. Ilyenkor nem marad más választás, mint hogy ott tesznek alájuk, ahol tudnak: Magyarországról blokkolják a külföldi oldalak elérését. Ettől még az oldalak nem szűnnek meg, csak adott helyről nem elérhető. Például, mint a legtöbb nyugati oldal Kínából.

Belföldit gyerekjáték lekapcsolni

Magyarországon belföldön lévő honlapokat eddig is könnyedén lekapcsoltathattak a hatóságok, elég mondjuk egy bejelentés az NMHH Internet Hotline-jára, hogy – néha – elinduljon a gépezet. A Hotline munkatársai kérhetik bizonyos vélhetően jogsértő tartalmak eltávolítását, illetve bűncselekmény esetén feljelentést tehetnek. Innentől a rendőrség veszi át az ügyet.

Először felszólítják a szolgáltatót, ami lekapcsolja az adott tartalmat – ha a rendőrség a nyomozásban megállapít bűncselekményt, akkor bírósági eljárást kezdeményez, és ennek végén akár egymillió forintig terjedő pénzbírsággal sújthatják a notórius szolgáltatókat. Aztán persze még ott van a lefoglalás, szerzői jog által védett anyagot nem nehéz találni.

A megszüntetéshez bizonyíthatóan tudni kéne az üzemeletetőket, és a tartalmak előállítóit. Ősszel felmerült, hogy az USA-ban élő borász, Varga Béla a tulajdonos, de ő tagadta a vádakat. Azt azonban elismerte, hogy ő jegyeztette be a portált, és nézetei közel állnak az ott megjelentekhez. Azt is elmondta, hogy a regisztrációval és az amerikai bankszámla megnyitásával csupán szívességet tett magyarországi barátainak.

Arra a kérdésre, hogy személy szerint fenyegetett-e meg embereket, és konkrétan ő írta-e a bejuvarga@netzero.net e-mail-címről Pásztor Tibor szocialista politikusnak, hogy a sors be fog kopogtatni az ajtaján, és se Észak-Amerikába, se máshová ne utazzon, mert "kifent késekkel fognak várni benneteket", Varga Béla azt felelte, hogy ezt a dolgot nem tudja kommentálni. "Utólag azt mondanám, hogy írhattam volna én is, de nem én írtam..." - jelentette ki Varga, hozzátéve, nem tudja, hogy ki az a Pásztor Tibor, ráadásul mintegy 30 e-mail-címe van, és azt se tudja, ez most melyik.