NFM: Az MSZP ásta meg a Malév sírját

2013.02.16. 19:29

A nemzeti légitársaság feltámasztása mellett érvelő MSZP ásta meg a Malév sírját – reagált a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) az MSZP-s Józsa István szombati kijelentéseire. A szocialista politikus szerint súlyos árat fizet az ország azért, hogy egy éve az Orbán-kormány csődbe vitte a Malévot; a párt arra szólította fel a miniszterelnököt, hogy ne gáztárolókat vásároljon, hanem indítsa újra a légitársaságot.

Az NFM közleményében hangsúlyozta: a Malév működését a korábbi kormányok lehetetlenítették el a nemzeti vagyon felelőtlen kiárusításával, a kétes privatizációs manőverekkel, az állami támogatás kötelező bejelentésének elmulasztásával.

A közleményben az áll, hogy a Malév felszámolásához vezető folyamat már 2004-ben megkezdődött. A cég működése ezután csak folyamatos állami finanszírozással volt biztosítható, de ezt a korábbi kormányzatok nem hagyatták jóvá az Európai Bizottsággal. A légitársaságnak ekkortól nem volt sem eszköze, sem kapacitása, hogy ezeket egy szerkezetátalakítás esetén a bizottság által megkövetelt mértékben csökkenteni lehetett volna, így a cég életképességét sem lehetett biztosítani.

A szaktárca álláspontja szerint a szocialista kormányok alatt kényszerpályára állt Malév sorsát az Európai Bizottság elmarasztaló határozata pecsételte meg. A határozat a vizsgált időszakban nyújtott finanszírozás négy hónapon belüli visszafizetését rendelte el, és egyértelmű akadályát jelentette a cég további támogatásának. Ezzel az állam az utolsó eszközét is elvesztette, amelyet a folyamatos működés fenntartása érdekében eredménnyel használhatott. A közlemény arra is kitér, hogy a Malév leállásához vezető okok ismeretében kétségtelen, hogy egy új légitársaságot kizárólag egy piacképes, a regionális és nemzeti igényeket is kielégítő, pénzügyi szempontból fenntartható üzleti modell mentén érdemes létrehozni.

Befektetőre lenne szükség

Az NFM elmondta, hogy az Európai Unió kívánalmai szerint nem lehet jogfolytonosság a Malév Zrt. és az új társaság között, a két cég gazdasági tevékenysége sem lehet folytatólagos. Az állam az új vállalatban nem törekedhet meghatározó tulajdonosi szerepre, és az európai uniós szabályok szerint nem adhat semmilyen közvetlen vagy közvetett, versenyt torzító támogatást sem. A közlemény szerint egy tőkeerős, a nemzeti érdekekkel összeegyeztethető, átgondolt stratégiával rendelkező szakmai befektető bevonása mindenképpen elengedhetetlen egy új légitársaság létrehozásához és működtetéséhez.