Auguszta
-3 °C
2 °C

Orbán a hibás: Matolcsy kicsinálta a csöcsös-kurvás gengszterromantikát

2013.02.17. 14:01
Döbbentebben néztem, mint az egyszeri polgármester, amikor egy ismeretlen nyerte a közbeszerzést. A 33 lábas vitorlás mellé épített fémlépcső tetején állva a fejem még egyszer lassan körbefordítottam a hangár méretű termen, de a látvány másodjára is pont ugyanazt mutatta. Pár vitorlás, egy-két duci testű elektromos hajó, egy marha nagy katamarán, pár kisebb horgászcsónak, ennyi 2013-ban a Boat Show, a hagyományosan a Fehova horgász-vadász vásárral együtt megrendezett nagy magyar hajókiállítás.

"Ez a durva, nem egy hurráoptimista Matolcsy-sajtótájékoztató!" - gondoltam magamban.

A Boat Show hagyományosan a zabolátlan, infantilis férfiantázia játszótere volt. Itt évről évre megtudhattuk, mire vágyik egy olyan modern magyar férfi, akinek korlátlan mennyiségű olyan készpénz áll a rendelkezésére, amiért a szó hagyományos értelmében nem kellett megdolgoznia. És évről évre meg is kaptuk a  választ: leginkább fehér, kurvanapoztató bőrülésekkel felszerelt motoros yachtra. Az igazi belvízi tengerész jobban szerette a nyitott, nagyobb csónak formátumú yachtokat a magas építésű, zárt kajütős, drágább példányoknál, de nem a fenntarthatóság vagy főleg a vételár  miatt, hanem azért, mert a kajütös hajón olyan magasan helyezkednek el a napozó ribancok, hogy nem minden vízenjáró látná őket. Plusz néha egyenesen bemennek a kajütbe és akkor mi értelme volt elvinni őket egyáltalán?

Ehhez képest a vaslépcső tetejétől körülhesszelve azt voltam kénytelen látni, hogy Magyarországnak már nem maradt reménye: ha már a prostitúció-, a kényszerítés-, az uzsora- és a csempészetipar szereplői sem tudnak értelmetlenül költeni, akkor tényleg bezárhatjuk a boltot, és mehetünk Londonba kurvákat futtatni.

Nyavalygással azonban nem megyünk semmire, ezért a magasból tapasztalt, megrázó körkép ellenére alászálltunk, hogy megnézzük, ki az, aki minden borzalom ellenére még mindig meg tudott maradni a piacon. Az egyik túlélő csoportot a vicces vagy idomtalan elektromos yachtok jelentik. A kedvencünk egyértelműen az Energy 18-as kanasztahajó volt. Széles, vízilószerű, napfénytetős , kajüt nélküli járműről van szó, körben elhelyezkedő bőrülésekkel, a közepén kártyaasztallal és bárhűtővel. Bár elvileg bármit művelhetünk a kényelmes fedélzeten, az Energy olyan polgári légkört áraszt, hogy páros kanasztára vagy rablórömire sokkal előbb gondol benne az ember, mint a páros szexre vagy befolyással való üzérkedésre.

Állj, ellenőrzés, mindenki tegye a kezét a korlátra!

Ugyanaz a forgalmazó egy olyan hajót is bemutatott, ami arra utalt, hogy még nem teljesen áldozott le a jelmezes-kellékes szex-szerepjátékoknak sem. Mi másért kéne valakinek parti őrség-típusú, magas kajüttel ellátott hajó, ha nem azért, hogy a Tisza-tónál nagy villogózással odaálljon egy nudista nőkkel teli yacht mellé, aztán átszálljon ellenőrizni a papírokat, és lecsekkolni, hogy nem dugtak-e el valami illegálisat  a fenékben.? A hajó ugyanis horgászásra, napozásra, gyors haladásra vagy túrázásra csak korlátozottan alkalmas.

Úgy tűnik, hogy a klasszikus vízigengszter-életmód a vitorlás yachtokra húzódott vissza. Meg is néztünk belülről két konkurens, 32-33 lábas hajót. Ha Ön nem lenne ismerős a hajóméretek világában, ez jó nagy, de nem gigantikus vitorlásokat jelent, elvileg hat személy, gyakorlatilag inkább 4 magyar adócsaló és 2 mexikói törpekurva számára. 60-80 ezer euróért nagyon hasonló beltereket kapunk: egy központi nappali-konyha-társalgóból humoros alakú terek nyílnak minden irányba. Az orr felé egy tortaszelet alakú háló, aminek az a különlegessége, hogy fejnél még jó széles az ágy, a lábunk viszont folyamatosan a hálótársunkét csiklandozza és viszont. Az orr felőli, asszimetrikus hálószobát akkor érdemes választanunk, ha az alvópartnerünk lapos testű, törpenövésű vagy tengeribetegségre hajlamos.

A tervezők mindkét hajónál lemodellezhették a tipikus yachtos élethelyzeteket, a központi kokszoló asztal fölött például ki van párnázva a plafon, hogy ha a parti őrség hangszóróját hallva, felspanolt állapotunkban hirtelen felpattannánk, be ne szakítsuk a koponyatetőnket.

A mezőn hajóznak

A második vitorlástól a következő elektromos yacht felé tartva testközelből is megsirathattam az idén már szinte teljesen hiányzó fehér üléses gengszetrcsónakokat. A kínálatból amúgy az eggyel nagyobb, kajütős menőzőhajók is totálisan eltűntek. Fantáziadús jármű egy akadt, egy jókora sporttáska méretére összecsukható kerekes szárazföldi vitorlás, amire télen korcsolyaéleket pattinthatunk plusz kétszázezerért.

Az elektromos yachépítők viszont rendületlenül próbálkoznak, ami arra utalhat, hogy bár a válság a Dunán és a Tiszán megtizedelte a vízi életet, a Balatonon még akadhat fizetőképes kereslet. A Szépálom nevű magyar termék a belső kialakításban simán felvette a versenyt a 60-80 ezer eurós vitorlásokkal, igaz az ára is ennyi volt. A szélesebb testforma miatt a nappali már-már elérte egy normális lakás kisebb szobájának a méretét, ami ebben az összefüggésben gyárcsarnokméretnek számít. Az orrán pedig akkora a napozó, hogy egy kupleráj teljes személyzetének rendezhetünk rajta vállalati bulit.

Ha már ott voltunk a Hungaexpón, a hajók után még ránéztünk a vadász- fegyver- és horgászkiállításra is, csekkolandó, hogy mi a helyzet az önfeledt pénzköltésre építő többi szektorban. Itt már kijött a régi és az új pénz közötti különbség. Az Orbán-féle gazdaságpolitika még a gengsztereket is elszegényítette, de vadászó elittel még ők sem tudtak elbánni ennyire rövid idő alatt. Hajót eladni nem lehet, de láthatólag virágzik az állatkitömőipar, és lőfegyverből is akkora a választék, hogy az vevők nélkül nem menne. A nagyobb fegyverstandokon klasszul le lehetett mérni, hogy ebbe a klubba még nem igazán tudtak betörni az újsuttyók. A hagyományos vadászok ugyanis fanyélre esküsznek és barbárnak tartanak minden tök fekete fegyvert. És akadtak ugyan nagyszerű zombivadász shotgunok és hasonlók – mi is persze egy ilyet kértünk ki megtapogatni – de tízből nyolc puska még mindig hagyományos volt.

Régen minden jobb volt, még autó méretű légpárnás hajót is lehetett kapni - mondtuk búsan, megvakartunk pár kutyát, merthogy az egyik csarnokban kutyakiállítás volt, elborzadtunk az Afrika Expo nevű rész büféjének 4500 forintos krokodilsztékjén, aztán hazamentünk, hogy elkezdjünk csöcsrázós yachtra gyűjteni, bár az sem kizárt, hogy ennek csak egy nagy kanasztaparti lesz a vége.