Valér
4 °C
8 °C

Felállt a nemzeti kátyúválogatott

2013.02.21. 08:02 Módosítva: 2013-02-21 08:02:36
A korábbi cikkünkben bemutatott kátyúgazdag két országút gödrei az elöregedett aszfalt vagy a régebben arra hömpölygő árvíz miatt keletkeztek nagy számban, és csak a meleg beköszönte után lehet rendesen betömni őket, tudtuk meg a közútkezelőtől. A felújítás egyelőre csak tervbe vett. Olvasóink további harckocsicsapdákkal tarkított utakat mutató videókkal kedveskedtek.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. az egyes helyeken már 30 éves burkolattal magyarázta válaszában azt, hogy a 37-es főút lassan már a Hold felszínéhez hasonlít. Az öreg út ráadásul a cigándi híd megnyitása óta a nehéztehergépjármű-forgalmat is nyögi, így nem csoda, ha töredezik az elmúlt hetek csapadékos és változékony téli időjárása következtében.

Arra a kérdésre, hogy a felújított részen miért vannak kátyúk, a Magyar Közút azt válaszolta, hogy a közelmúltban a 37-es főút Felsőzsolcához közel eső részein volt felújítás, azonban a 2010-es tavaszi árvizek során itt is hetekig állt a víz, ami tönkretette a burkolatot.  A kivitelezővel azóta egyeztetés folyik, hogy a problémát hogy tudnák orvosolni.

Egyelőre a forgalomra veszélyes hibákat javítják, de télen csak ideiglenesen tudnak kátyúzni, az igazi javítás majd a melegebb idő beköszöntével következik. Teljes felújításban egyelőre korai lenne reménykedni: a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. sajtóosztályán elmondták, hogy Szerencs és Bodrogkeresztúr közötti szakasz burkolatmegerősítése és a Szerencs és Gesztely közötti szakasz 2X2 sávra bővítése 2017-ben várható.

A Szomor és Zsámbék közötti úttal kapcsolatban a Magyar Közút azt írta: a helyzet itt is hasonló, mint a 37-es főútnál. Az útszakaszon a hideg, csapadékos és változékony időjárás következtében jelentek meg nagyobb számban burkolathibák. Március elejétől a melegaszfalt-keverők indulása után tudnak hatékonyan és tartósabban beavatkozni.

A videón szereplő út Komárom-Esztergom, Fejér és Pest megyei szakasza is szerepel a nagyfelületű burkolatjavítási programtervben, de az ehhez szükséges forrás még nincs jóváhagyva.

Korábbi cikkünkre nagyszámú levél érkezett, amelyekben további velőtrázó utakról számoltak be. Egy része még időben jött, hogy meg tudjuk kérdezni róla az út kezelőjét is.

Ahol a kelet a nyugat, a nyugat pedig kelet

Ketten is ajánlották a 3122-es utat. József azt írta róla: "Pontosan ismerem a győztest (a legkátyúsabb utat), de az nincsen a fenti kettő között. Kérem, hogy egyszer autózzon az Abonyt Újszásszal összekötő út Pest megyei szakaszán, vagyis a 4-es főutat a 32-es úttal összekötő úton. Ismétlem: a Pest megyei szakaszon! Itt a megyehatár akár országhatárt is jelenthetne egy keleti és egy nyugati ország között, csak itt Szolnok-megye a nyugat és Pest-megye a kelet."

Ezen a szakaszon a belvíz volt a mumus, de a közútkezelőnek jó híre van: a Pest megyei Abony és Újszász közötti 3122-es jelű mellékút felújítása várhatóan a tavasszal, májusban kezdődhet meg, mintegy 6,5 kilométeres szakaszon. A korábbi belvizek során teljesen tönkrement pályaszerkezetet is újjáépítik.

Balul sikerült kísérletezés mart aszfalttal

Tamás a Komárom-Esztergom megyei Tardosra vezető útról küldött videót. Az érdekesség: tavaly ősszel javították ezt a szakaszt.

A Magyar Közút válasza szerint itt kísérleteztek, de a kísérlet nem jött be. 2012 őszén mart aszfaltból készített hidegaszfalt keverékből próbabeépítést végeztek. A projekt célja az volt, hogy a telephelyeken felhalmozott nagy mennyiségű mart aszfaltot újrahasznosítsák kis forgalmú útszakaszokon. A tapasztalatok ugyanakkor azt mutatták, hogy a pályaszerkezeti réteg sajnos még a kis forgalmú igénybevételt sem bírta. Tavasszal ezért visszamarják a burkolatot a tardosi szakaszon, és meleg aszfalttak javítják.

Hasonló kísérletezés történt Paksnál, Gyapán is. Róbert látványos kollázst küldött az állapotról. "A kihirdetett legrosszabb úthoz képest szerintem ez magasan (mélyen) a legrosszabb, életveszélyes!" A gyapai útról azt kell tudni, hogy szintén új útfelületről van szó, az elmúlt fél-egy évben készült az a felület, ami utána ennyire problémás lett. Ahol nem nyúltak az úttesthez, ott nincs is kátyú.

gyapa ut

A közútkezelő ezen a mellékúton is 2012 őszén mart aszfaltból készített hidegaszfalt keverékből próba-beépítést. Sajnos a pályaszerkezeti réteg itt sem bírta a terhelést. A szakaszt most soron kívül, hidegaszfalt-keverékkel helyreállítják.

Szlalompálya az Alföldön

Norbert szerint a fentebb említett miskolci 37-es út még csodás a Hatvan-Jászberény útvonalhoz képest. Ott ugyanis nincsen 100 méternyi sima felület, folyamatosan szlalomozni kell, hogy elkerüljék a bajt.

A Magyar Közút elismerte, hogy a 32-es főúton régóta nem volt teljes körű felújítás, így az elöregedett burkolatú úton sokkal könnyebben és gyorsabban alakulnak ki burkolathibák, főleg télen. Itt is folyamatosan kátyúznak, a végleges megoldást azonban a teljes körű felújítás jelentené.

Ami a NIF Zrt. szerint nemsokára el is kezdődik: folyamatban van a Hatvan-Szolnok közötti 74 km hosszú szakasz felújításának, 11.5 tonnás burkolatmegerősítésének az előkészítése. 2012 novemberében elindult az építési engedélyeztetési eljárás, a kiviteli tervek év végére elkészülhetnek. Ha lesz rá forrás, a kivitelezés 2015 II. félévében elindulhat.

Kisasszonykodás, leautópályázott göröngyök

Természetesen a legvadabb kátyúnál is tud valaki még vadabbat mondani. Bambanő levele szerint az M35-ös autópálya 14. kilométerénél levő leágazásból Hajdúnánás felé induló út nélkül nem korrekt kátyús útról szóló szavazást tartani.

"Ezek itt (mármint a 37-es út és a Szomor-Zsámbék közötti út - a szerk.) frissen felújított príma utak ahhoz képest, csak kisasszonykodnak a sofőrök. Az a nánási út végig egyöntetűen úgy néz ki, mint ezen a 37-esről szóló videón 3:53-nál. Csak amíg ezen a videón egy helyen, 20-30 méteren át rossz ennyire az út, a nánásin végig", írta. Sajnos Bambanő videót vagy képet nem küldött az útról.

Béla a következőt írta: "Felhívásukról lemaradtam sajnos, így csak utólag, mint érdekesség egy saját felvétel a Biharnagybajom - Füzesgyarmat útról. Akkori telefonos felvétel, tehát nem a legjobb. A felvétel lassan már 2 éves, ahol a videó végén meg kellett állnom, azt a kb 100 métert újraaszfaltozták már. A többi..., hát nem lett jobb. A (korábbi) cikkükhöz csatolt 2 videó számomra szinte autópályának tűnik."

Bónuszként az utolsó pillanatban érkezett Zoltán megdöbbentő videója. Mint írja, egy olyan "utat" ajánl a figyelmünkbe, ami ugyan nem főút, kb. 5. rendű a besorolása a közútkezelőnél, viszont ezen is közlekednek nap mint nap emberek, buszok, autók.

A nevezett út az Aranyospuszta (Abaújkér településhez tartozik) - Erdőbénye közötti útszakasz, annak is a fele, ami az egyébként festői szépségű Aranyos-völgyön vezet keresztül, és megítélése szerint magasan nyerne az 1 négyzetméterre jutó kátyúk számának versenyében. Mindez azért is nagyon felháborító, mert a nevezett utat 2012. őszén látták el aszfaltborítással.