Minden vodás és T-mobilos kap sms-t

2013.03.15. 16:46 Módosítva: 2013.03.15. 21:22

SMS-ben üzenetben tájékoztatja a hóban rekedteket a Belügyminisztérium a követendő teendőkről, jelentette be Bakondi György, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság vezetője pénteki sajtótájékoztatóján. Az üzenetben az áll: "Segítünk! Ne hagyja el a gépjárművét! Ha elfogy az üzemanyaga, üljön át másik gépjárműbe! Belügyminisztérium". Az üzenetet egyesek megkapták, mások nem. Találgatás kezdődött, milyen alapon dőlt el, kinek küldenek sms-t és kinek nem.

544219 10200280671632936 1294247276 n

Az sms-küldés körülményeit végül Samu Attila belügyminisztérium főtanácsadó magyarázta el. A mentés első időszakában az volt a legnagyobb probléma, hogy hogyan érjék el a hó fogságában rekedteket. Szerették volna őket megnyugtatni, tájékoztatni. Sok lehetőséget megvizsgáltak, és arra jutottak, hogy a legegyszerűbb az sms-küldés lenne, mondta Samu. Felvették a kapcsolat a mobilszolgáltatókkal.

A Vodafone és a Telekom a főtanácsadó szerint „az első szóra” jelezte, hogy hajlandó segíteni, a Telenor viszont azt közölte, hogy nem tudja vállalni ezt a feladatot. Az első két cég teljesen ingyen küldte ki az sms-eket, tette hozzá a főtanácsadó. Erre nem jogszabály kötelezte őket, önként vállalták, hogy segítenek. Technikailag nem lehetett megoldani, hogy csak azok kapjanak sms-t, akik a kritikus helyeken tartózkodnak, ezért az egész országban a két mobilszolgáltató összes ügyfele kap figyelmeztető sms-t.

Az nem egészen világos, hogy a BM miért nem azt a rendszert használta, amit jelentős összegekért állítottak fel, és amely egy központból tud adást sugározni vészhelyzet esetén az országos rádiók és tévék, és a helyi rádiók rendszerén keresztül, így akár az autórádiót hallgató autósokat is gyorsan tájékoztathatták volna. A rendszert amúgy az NMHH és a Katasztrófavédelem még tesztelte is, amikor hülye üzenetekben arról biztosított mindenkit, hogy nincsenek veszélyben a tündék és a hobbitok, bár pusztító vihar kerekedik Völgyzugolyban és a Helm-szurdok környékén.

Pintér Sándor belügyminiszter péntek este az ATV-nek nyilatkozva bejelentette: hamarosan kivizsgálja, hogy a három nagy mobilszolgáltató közül az egyik (nem nevezte néven a Telenort) miért nem tett eleget kérésüknek, vagyis miért nem küldte el tájékoztató üzenetüket.

A miniszter szerint a cég előfizetőinek az eset után végig kell gondolniuk, továbbra is ügyfelei kívánnak-e maradni egy olyan vállalatnak, amelyik nem segít nekik baj esetén. A tárcavezető köszönetet mondott ugyanakkor az információt „szívességből" továbbító szolgáltatóknak, akik reményei szerint nem számlázzák majd ki az államnak az üzenetek költségét.

Úgy tudjuk, hogy a Telenor hivatalos megkeresést nem kapott a minisztériumtól, csak informálisat, és azért nem nyilvános az ok, hogy miért mondtak nemet, mert nem akarnak üzengetésbe kezdeni a minisztériummal.