Utazó tanárokkal oldják meg a hiányt?

2013.03.28. 09:19
Egy budapesti zeneiskolából 12 tanárnak kellene kötelezően nyugdíjba menni, emiatt 120 gyerek zenetanulása vált bizonytalanná. A tanárok egy része külön engedélyt kaphat arra, hogy tovább taníthasson, de az is lehet, hogy a következő tanévtől más iskolákból ugranak majd be tanárok kisegíteni. A nyugdíjazásokkal a nyáron közel kétezer pedagógussal lesz kevesebb, de nagy részüket pótolni kell valahonnan. Ha nem lesz elég friss diplomás, kénytelenek lesznek utazó tanárokkal megoldani a problémát.

A XIII. kerületi Zeneiskolába 900 gyerek jár és 70 tanár tanít teljes- vagy részállásban. Közülük tizenketten esnek bele a nyugdíjkorhatárba vagy dolgoznak nyugdíj mellett. Köztük van például a több generáció tanulmányait meghatározó Gitáriskola című kották egyik szerzője. Ezeknek a tanároknak választaniuk kell: júliustól vagy nyugdíjasok lehetnek, vagy tanítanak, de a kettő együtt nem megy.

A 12 tanár kiesése az iskolában súlyos működési problémákat okozna. Ezzel legalább 120 gyerek zenetanulása kerülhet veszélybe. A XIII. kerületi zeneiskolából  ezért 11 nyugdíjas pedagógus kérelmezte, hogy továbbra is dolgozhasson. Az egyedi engedélyeket majd a kormány adhatja meg.

A miniszter talán többet tud

A zeneiskolába járó gyerekek szülei összefogtak és kedden este fórumot tartottak, hogy valamilyen megoldást találjanak. A fórumon azonban nem tudtak megnyugtató választ adni nekik, inkább a kérdőjelek szaporodtak. Kiderült, hogy sem az igazgató, sem az államhoz került iskolák irányításáért felelős tankerületi vezető nem tud semmi biztosat mondani.

Írjon nekünk!

Ha a kötelező nyugdíjazás az Ön iskolájában is gondot okoz, kérjük, írja meg tapasztalatait erre a címre.

A szülők ezért most nyílt levelet írtak Balog Zoltán miniszternek. Ebben például azt kérdezik, maradhatnak-e a nyugdíjkorhatárt elért pedagógusok, lehetséges-e őket megbízási szerződéssel tovább alkalmazni. A szülők szerint ha ők nem dolgozhatnak tovább, a státuszban maradó pedagógusok munkaidejébe fizikailag nem fog beleférni a tanár nélkül maradt gyerekek oktatása.

Péterffy Balázs, a XIII. kerületi tankerületi vezető az Indexnek azt mondta: a továbbfoglalkoztatási kérelmek elbírálására a kormány jogosult. Bíznak abban, hogy pozitív döntés születik, mert nehezen pótolható szakemberekről van szó. Az teljesen egyértelmű, hogy a kieső tanárok miatt érintett 120 diák további zenetanulásáról a Klebelsberg-központ gondoskodik. A tankerületi vezető ugyanakkor nem zárta ki azt a lehetőséget, hogy máshonnan érkező zenepedagógusokkal pótolják ezeket a tanárokat.

Közel 2000 tanár esik ki

A XIII. kerületi zeneiskola problémája nem egyedi. A kötelező nyugdíjazások hagyományos általános iskolákban, középiskolákban, még inkább a szakiskolákban és szakközépiskolákban komoly gondokat okozhatnak. A Klebelsberg-központ február végi összesítése szerint a kötelező nyugdíjazás több mint 3700 közalkalmazottat érint, de csak kevesebb mint egyharmaduk, 830 kérte a továbbfoglalkoztatását.

Bár a kötelező nyugdíjazással a kormány viszonylag egyszerűen eléri célját és legalább 2 ezres létszámleépítést hajt végre az oktatás területén, azonnal szembetalálja magát egy súlyos megoldandó problémával. A nyugdíjat választó tanárok a Klebelsberg-központ korábbi közlése szerint az idei tanév befejezéséig még taníthatnak, a nyár elején azonban sürgősen gondoskodni kell a kieső közel 2000 tanár nagy részének pótlásáról. A számok világosan mutatják a problémás területeket: a kötelező nyugdíjazással 453 szakoktató esne ki, 378 zenetanár, 140 tanító, 131 szakképző tanár és 129 matematika-fizika-szakos tanár (utóbbiaknál a szám nem tanárszámot jelent, mert a több szakosok több helyen is megjelennek az adatokban).

Egyik óra itt, a másik ott

A nyugdíjazás miatt kieső tanárok pótlása vagy a nevelőtestületen belül oldható meg vagy átcsoportosítással, válaszolta kérdésünkre Gloviczki Zoltán helyettes államtitkár. Gloviczki Zoltán szerint ma is létező gyakorlat, hogy más iskolában tanító tanár "áttanít" egy másik iskolába, természetesen meghatározott munkaidejének terhére vagy megfelelő többletbérért.

A jövő tanévet május-júniusban tervezik meg. Ehhez ismerni kell a beiratkozási adatokat, azt hogy hány gyerekkel, hány osztállyal lehet számolni. Ez alapján készül el a tantárgyfelosztás. A helyzet kezelésére készül egy oktatási humántérkép is, ami pontos képet fog adni arról, hol milyen szakos tanár van jelenleg, és hol milyenre van még szükség, közölte a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ.

Így sem lesz azonban könnyű a helyzet. A tanári hiányszakmáknak számító kémia, fizika vagy matematika szakosok a legtöbb iskolában teljes óraszámban dolgoznak, így aligha lenne idejük egy másik iskolába is áttanítani. Ha valahol mégis találnának ilyen kisegítő munkára alkalmas pedagógusokat, azoknak utazó tanárokká kellene válniuk: reggel nyolckor az egyik iskolában tartanának egy-két, órát, 11-re átrohannának egy másikba, délután pedig esetleg egy harmadikba. Ilyenkor az utaztatásuk költségét is fizetni kellene. Ez nem lenne teljesen új dolog. Kistelepülési iskolákban már nem ritka, hogy ilyen megoldáshoz kell folyamodni, de így dolgoznak az összevont pedagógia szakszolgálatok logopédusai vagy gyógypedagógusai is.

Nagy kérdés az is, mennyire lehet pótolni most végzett tanárokkal a távozó nyugdíjasokat. A fenti szaktárgyak eleve nem tartoznak a legnépszerűbb szakok közé. Évek óta súlyosbodó probléma, hogy a természettudományos szakokon diplomát szerzett fiatalok vagy a szakképzésben alkalmazható mérnök-tanári végzettséggel rendelkezők közül egyre kevesebben mennek el tanítani.

Ki tart majd gyakorlati órát?

A szakképzésben különösen nehéz lesz a helyzet. Sok olyan tanár van ugyanis - főként a gyakorlati tárgyaknál - akiknek alacsony óraszámban kell tanítaniuk speciális tárgyakat. Ezt eddig olyanok végezték, akiknek a nyugdíj mellett jól jött egy kis kiegészítés. Ha ők nem dolgozhatnak tovább, nagy kérdés, ki fogja vállalni helyettük ezt a munkát a mostani alacsony óradíjak vagy megbízási díjak mellett, mondta Tóth József, a Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezet elnöke.

Az ő pótlásukra ráadásul olyanokat kell keresni, akiknek pedagógiai végzettsége is van. Az iskolák állami átvételekor azok szerződését nem hosszabbították meg, akiknek nincs szakirányú pedagógiai végzettsége. Sok olyan szakképző iskola van ugyanakkor, ahol mérnökök tanítanak gyakorlati tárgyakat pedagógiai képesítés nélkül. A szakszervezeti vezető szerint erre a sürgető problémára valamilyen vonzó megoldást kell találni, különben a kormány által újabban annyira favorizált szakképzésban komoly gondok jelentkezhetnek. Gloviczki Zoltán ezzel kapcsolatos kérdésünkre azt válaszolta: ennek a problémának a kezelésére az oktatási szektor megkapta azt a kedvezményt, hogy szerződéses óraadókkal - akár nyugdíjasokkal - pótolják a hiányokat.