Taxisok gyülekeznek a Parlamentnél

2013.04.08. 10:29
A taxisofőrök rögzített hatósági árat akarnak, mert a taxistársaságok által rájuk kényszerített alacsony tarifákból nem tudnak megélni. A szerdán a fővárosi közgyűlés elé kerülő taxirendelet kiskaput nyitna a társaságoknak: a telefonos tarifa mértékét nem rögzítenék.

Több száz, délelőtt 11-re a szervezők szerint már legalább 500 taxis gyűlt már össze az Alkotmány utcában, közel a Parlamenthez, jelentette a helyszínről tudósítónk. A taxisok a fővárosi közgyűlés elé beterjesztett taxisrendelet tervezet egy pontja ellen tiltakoznak. Az Alkotmány utcában egy sáv le van zárva. A transzparenseken fix tarifát követelnek, az egyik táblára pedig azt írták: létszámszabályozást, ne tömegmészárlást.

Mint azt Telegdy Gábor, a tüntetést szervező Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének alelnöke elmondta, a tervezettel egy fő problémájuk van: egyik változata a telefonos rendelés esetére maximált hatósági árat vezetne be (310 Ft/km), nem pedig rögzített hatósági árat. Ez azt jelentené, hogy a taxisokat eddig kizsigerelő taxistársaságok továbbra is nagyon olcsó árat kínálnának az utasoknak, hiszen az ár nem rögzített, csak az árplafon, és továbbra is mindenki a fuvarszervező cégek által favorizált telefonos rendelést választaná, mert az a legolcsóbb.

Telegdy szerint a fuvarszervezők belekényszerítik a taxisokat abba, hogy lényegében szívességi szolgáltatást végezzenek, mert a telefonos rendelés árán (ami akár 160-180 Ft/km is lehet) nem keresnek semmit. A társaságokat sem tudják elhagyni, mert nem tudnak versenyezni az olcsó taxival, a helyüket pedig betöltené más taxis a társaságnál. A rögzített telefonos tarifa viszont rákényszerítené a taxitársaságokat, hogy reális, 280 Ft/km-es árat kérjenek az utasoktól, amiből már a taxisnak is jutna megélhetésre.

A taxisok követelésével egyetért a fővárosi közgyűlés Jobbik frakciója is, mert a rögzített tarifa jelenti a biztonságot, hogy az utasokat ne nyúlják le esetlegesen a rossz szándékú taxisok, mondta Szabó György képviselő. Álláspontja szerint a tarifákat 2015-től minden év márciusában felül kell vizsgálni, a gépkocsik környezetvédelmi követelményeit pedig úgy megszabni, hogy azok szinkronban legyenek az uniós előírásokkal.

Mint arról beszámoltunk, a taxisrendelet már a március végi közgyűlésen is téma volt, de a döntést akkor elhalasztották azzal a felkiáltással, hogy tovább egyeztetnek a részletkérdésekről.

Az egyeztetés során közeledtek az álláspontok, az autók korábban tervezett teljesítménykorlátját 3 lóerővel csökkentették, a rendelet pedig 2014 január 1 és december 31 között lépne érvénybe.

Az egységesítés, vagyis a rögzített hatósági ár, a sárga-fekete autószín, a kötelező klíma, a bankkártya-elfogadás és a dohányzási tilalom marad.

A tervezetről április 9-i ülésén tárgyal a Fővárosi Közgyűlés.