Zoltán
9 °C
21 °C

A darázs is érdekesebb volt a belügynél

2013.04.22. 17:42 Módosítva: 2013-04-22 20:42:03
Rendhagyó osztályfőnöki órát tartott egy helyettes államtitkár Érden. Gasparics Emese egy órán keresztül olvasott fel az Alaptörvényből, sajtóreferense pedig csak név nélkül nyilatkozott volna. Az Emberi Erőforrás Minisztérium a sajtót is meghívta az eseményre.

Nem csak Orbán Viktor tart rendhagyó osztályfőnöki órát, hétfőn a Belügyminisztérium helyettes államtitkára adott elő unatkozó diákoknak. Az érdi Koós Károly Szakképző Iskola két osztályának volt kötelező részt vennie az eseményen.

Akit érdekel, hogy mit kellett a körülbelül negyven diáknak végighallgatnia, vegye elő az Alaptörvényt, és olvasson fel belőle a lehető legmonotonabb hanghordozással 30 szabadon választott cikkelyt. Az iskolában sem történt nagyon más.

A helyettes államtitkár, Gasparics Emese felolvasott az új alkotmányból, hosszan idézte például a nemzeti hitvallást. „Az 1944-es nyilas megszállás kezdetétől az 1990-es első szabad választásig terjedő időszakot nem ismerjük el a Szent Korona jogfolytonosságaként” – magyarázta az új alkotmány szellemi hátterét.

Az előadás igen részletes volt: a helyettes államtitkár nem mulasztotta el felolvasni a K) cikket sem:„Magyarország hivatalos pénzneme a forint.” Minderre a második sorban ülőknél hátrébb biztosan nem figyelt már senki sem.

Gasparics Emese nem kötötte le hallgatóságát. Legalább öten aludtak el több-kevesebb időre, a hátul ülők pedig eleinte csendesen, az óra vége felé pedig tisztességes alapmorajt biztosítva beszélgettek. A hallgatóság egyszer hördült fel, egy darázstól ijedt meg látványosan valaki, de a helyettes államtitkár kitartóan folytatta tovább. Fél perccel később a rovar is jobbnak látta távozni, a tavaszias idő több változatossággal kecsegtetett.

A helyettes államtitkár az EMMI által szervezett „Nemzedékek Hete” programsorozat keretében látogatott el tizedik és tizenkettedik osztályos középiskolásokhoz. A tavaly indult programsorozat célja a különböző generációk közti párbeszéd erősítése. A hétfői előadáson a diákoknak kétszer volt lehetősége megszólalni, Gasparics első kérdésére, miszerint tudja-e valaki, mit jelent a zászlóban a piros-fehér-zöld, nem érkezett válasz. Pedig az új Alaptörvényben ez is benne van. Másodszor, amikor kérdéseket tehettek volna fel a diákok, a lehetőséggel senki sem élt.

Gasparics, ahol kommentárt fűzött a szöveghez, mindig a kormány álláspontját visszhangozta. A sokat vitatott negyedik módosítással érintett részeknél például reagált az „alaptalan vádakra”, noha senki sem vetette fel őket. A hajléktalanság kriminalizációja kapcsán pedig fontosnak tartotta, hogy „a közterületek ne bizonyos hajléktalan emberek magánszállásává süllyedjenek”.

Szóba került, hogy az Alaptörvény hatályba lépése óta a jogszabályok alkotmánybírósági felülvizsgálatának lehetősége szűkült, és az állampolgárok közvetlenül nem fordulhatnak a testülethez, csak az ombudsman közvetítésével. Ezt a módosítást Gasparics csupán technikai jellegűnek nevezte, szerinte annyi változott, hogy a panaszt máshova kell benyújtani. Arról, hogy az ombudsman nem köteles minden panaszt továbbítani az Alkotmánybíróságnak, hanem válogathat, nem ejtett szót.

A sajtóreferens csak név nélkül nyilatkozna

Az osztályfőnöki óra után szerettünk volna videointerjút készíteni a helyettes államtitkárral, aki ezt nem vállalta, mert „ez az esemény nem ezt a célt szolgálja, ennek az előadásnak csak a ténye volt nyilvános, a tartalma nem”. Mindez furcsán hangzott azok után, hogy az osztályfőnöki órára az EMMI hívta meg a sajtót. Kamerán kívül azonban válaszolt kérdéseinkre a helyettes államtitkár.

A helyettes államtitkárt elkísérte a Belügyminisztérium sajtóreferense, aki azonban külön kérte, hogy a nevét ne írjuk le. „Én nem vagyok közszereplő, a nevemet kérem ne írják le” – mondta.

Gasparics értékelése szerint egyébként az érdi diákok „egy ideig” kifejezetten érdeklődőek voltak, később viszont elfáradtak. Összességében sikeresnek tartja a rendezvényt. „Szívem csücske Pest megye, ezért jöttem Érdre” – mondta.

„A most elhangzottakról holnap szó lesz a történelem órán” – zárta az órát a diákok tanára. A hallgatóság ideges nevetéssel fogadta a hírt, később az egyikük elmondta, hogy szerinte akár dolgozatot is írhatnak az Alaptörvény felolvasott részeiből. Sok sikert kívánunk!