Zsuzsanna
-4 °C
3 °C

Bajnaiék terepen akarják megverni Orbánt

2013.04.25. 07:41
Az MSZP-vel való azonnali tárgyalás helyett hathetes országjárásra indulnak Bajnai Gordon vezetésével az Együtt 2014–Párbeszéd Magyarországért politikusai, hogy a választóktól megtudják, mit gondolnak az együttműködésről. Szigetvári Viktor Obama győztes kampánystratégáira épít.

Országjárásra indult hétfőn Bajnai Gordon és az Együtt 2014–Párbeszéd Magyarországért Választási Szövetség, melynek során 80 városban és 200 programon “találkoznak és egyeztetnek” a választókkal a szövetség ismertebb arcai. Az országjárás hivatalosan a két szervezet közös programja és húsz E14-PM-es politikus vesz majd azon részt, az akció azonban erőteljesen Bajnai Gordon miniszterelnök-jelölti felépítéséről, valamint az MSZP-vel szembeni alkupozícióik megerősítéséről szól. A volt miniszterelnök 13 városba látogat el, a többieknek leginkább csak statisztaszerep jut.

Direkt mandátum a választóktól

"Menjünk el az ország minden szegletébe, és a szakértők által kidolgozott, a politikusok által végiggondolt programot mutassuk meg a választóknak. Kérjük ki az ő véleményüket, hogy ők mit gondolnak arról, milyen országban szeretnének élni. Kérjünk tőlük felhatalmazást arra, hogy miről tárgyalhatunk leendő szövetségeseinkkel. Erről szól ez a túra" – ismertette Bajnai Gordon az országjárás célját túraindító sajtótájékoztatóján.

Bajnaiék tehát mostantól legalább hat hétig a választói felhatalmazást fogják felszedegetni az ország különböző pontjain tartott rendezvényeiken, mert nem szeretnék, hogy a leendő kormányzás politikáját – a volt miniszterelnök megfogalmazása szerint – “néhány szakértő és politikus beszélje meg egy szobában”. MSZP-közeli forrásaink ezt egyértelműen időhúzásnak minősítik: szerintük az Együtt 2014–PM szervezetileg és támogatottságában is egyelőre túl gyengének érzi magát ahhoz, hogy a legfontosabb kérdésekben át tudja verni az elképzeléseit a szocialistákon. “Végighaknizzák az országot, csak Attilához nem mernek elmenni” – fogalmazott forrásunk, aki szerint ezért kosarazzák ki, illetve blokkolják folyamatosan az MSZP tárgyalási ajánlatait.

Az E14–PM-esek azonban más módon is meg akarják erősíteni tárgyalási pozícióikat, és bár a választók megkérdezése színleg a részvételük hangsúlyozásáról szól – forrásaink szerint a Párbeszéd Magyarországért ezt elvi okokból különösen szorgalmazta –, ez valójában csak retorika.

“Először is fontos, hogy a programban egyezzünk meg. Ahhoz, hogy a programokról megegyezzünk, kell ez a hat hét, mert mi olyan politikában hiszünk, amely a választók felhatalmazását bírja, mely a választóktól kap direkt mandátumot arra, hogy mit képviselünk. a koalíciós tárgyalásokon” – fogalmazott Bajnai. Szavaiból az olvasható ki, az országjárás egyik fő célja valamiféle közvetlen, “népi” legitimációt adni elképzeléseiknek. Egyik PM-közeli forrásunk ezt a Fidesz nemzeti konzultációihoz hasonlította, kiemelve, hogy bár teljesen más a felállás, de a Fideszhez hasonlóan most ők is az MSZP ellenében fordulnak az emberekhez.

Bajnai szerint a koalíciós tárgyalás majd “szükségszerűen kompromisszumokról szól, de hogy miből engedjünk és miből ne engedjünk, ahhoz beszélnünk kell a választókkal, erről szól ez a hat hét a mi szempontunkból”. A hangsúly érezhetően a “miből ne engedjünkön” van.

Elkerülni Gyurcsányt

Bajnai Gordon április 19-én egy olyan menetrendet vázolt az együttműködés kialakítására, melyben arra tett javaslatot, hogy a két formáció október 23-ig kösse meg a szövetséget. "Az ország progresszív része megoldásra vár. Tárgyaljunk! Kezdjük holnap!" – válaszolta erre Mesterházy Attila, majd azonnal egyeztetést kezdeményezett Bajnaival április 22-re. Erre az egyeztetésre a volt miniszterelnök nem ment el, ellenben aznap jelentette be a hathetes országjáró turnét. “A tapasztalat azt mondatja velem, hogy a sietség rossz tanácsadó a politikában is” – reagált Bajnai az MSZP elnökének megkeresésére levélben.

A megegyezés időpontjának kitolása azonban nem csak az E14–PM szövetség szervezeti megerősítéséről szól, és nem is csak arról, hogy Bajnaiék bizonyos sarkalatos kérdésekben a koalíciós tárgyalásokon hivatkozási alapul szolgáló populáris legitimációt akarnak szerezni. Hanem arról is, hogy miként tudják elkerülni a Gyurcsány Ferenccel való közvetlen egyezkedést. Ez a probléma a kezdetektől végigkísérte Bajnai Gordonnak a politikába való visszatérését, az eddigi távolságtartást és óvatosságot pedig a most kirobbant Portik-Laborc-ügy is remekül visszaigazolta.

“Az MSZP elkezdett egy szövetségkötést az elmúlt hónapokban olyan pártokkal, melyek vagy belőle alakultak, vagy hozzá kötődnek szorosan. Mi azt gondoljuk, hogy az ellenzék két legerősebb pártjának kell egymással megegyezni, és szeretnénk látni, hogy ők még kiket képviselnek ebben a folyamatban. Ezért kértem, ajánlottam ebben a levélben, hogy ők is tisztázzák a hat hét alatt, hogy kik vannak ebben a szövetségben” – mondta Bajnai. Az E14–PM tehát azt is meg kívánja várni, hogy a szocialisták előbb begyűjtsék a baloldali törpepártokat, és ezáltal például a DK képviseletében is az MSZP lehessen a tárgyalópartnerük. Bajnaiék így tudnák elkerülni, hogy személyesen Gyurcsánnyal és embereivel kelljen egyezkedniük.

Bajnai a országjárás-indító eseményen többek között arról is beszélt, hogy ugyan fel kell gyorsítani az együttműködést, de olyan megegyezést kell kötni, melynek során minimalizálni lehet az esetleges későbbi koalíciós konfliktusokat: “Nem elég az Orbán-Simicska rendszer leváltása. Nemzetközi példákból látjuk, hogy ez nem elég. Olyan koalíciót, szövetséget kell kötni, ami képes erős, stabil kormányzásra. Nem úgy, mint Szlovákiában a Radicova-kabinet vagy az Olajfa-koalíció Olaszországban. Sokkal erősebb szövetséget kell kötnünk.”

Obama színei, üzenetei, emberei

Bajnai Gordon és az Együtt 2014 Facebookos és egyéb internetes felületeken való megjelenése már eddig is erőteljesen emlékeztetett a 2008-as Obama-kampányra, kezdve a remény üzenetének hangsúlyozásától a kéken színezett fotókig, azonban értesülésünk szerint a mostani országjárás egészen egy héttel ezelőttig, amíg a “branding” meg nem történt, egyenesen “hope-kampány” munkacímen futott.

A Szigetvári Viktor által irányított kampánnyal szemben több, névtelenül nyilatkozó E14–PM-es forrásunk kritikát fogalmazott meg. Egyikük azt kifogásolta, hogy az egész túlságosan “kopipészt”, csak éppen Bajnai a remény üzenetéről öltönyben prédikálva nem államokat, hanem megyéket fog végigutazni. Szerinte a magyar viszonyokra való alkalmazása nem fog sikerülni, már csak azért sem, mert “Obamára egy százezres városban tízezrek voltak kíváncsiak, Bajnaira pedig jó esetben is csak párszáz ember lesz".

Megkerestük Szigetvári Viktort is, aki elmondta, sem az Obama-kampány know-howjának felhasználását, sem a hope-kampány elnevezést nem kell túldimenzionálni, az csak egy szokásos belső munkaszervezési cím volt (a végső elnevezés: Együtt. Magyarországért). Szigetvári a kampány sikerét sem a vidéki fórumok résztvevőinek számán mérné: szerinte lesz olyan település, ahol ötszázan, és olyan is, ahol csak ötvenen jelennek meg, de véleménye szerint egy épülő, pártként még be sem jegyzett szervezet számára már az is komoly eredmény, ha 50-60 rendezvényt le tudnak menedzselni.

Az E14–PM kampányfelelőse tisztában van azzal, hogy Bajnai és Obama teljesen különböző személyiségek és hogy a magyar viszonyokra nem lehet ráhúzni egy amerikai kampány mintáját, állítása szerint az általa a tengerentúlról importált tudás azonban nem is ilyen jellegű. Szigetvári elmondta, két amerikai kampánytanácsadóval dolgoznak együtt, Mitch Stewarttal és Jeremy Birddel (http://www.270strategies.com), aki a 2012-es Obama-kampány során a csatatérállamok megnyeréséért, illetve a terepmunka irányításáért felelt. Ők most sem a politikai stratégiával vagy a kampány hirdetési részével foglalkoznak, hanem a hálózat- és szervezetépítésben, a terepmunkában, az utcai kampányban, az ajtótól-ajtóig kampányban, a hálózatépítési kampányban segítenek.

Terepen kell megnyerni a választást

Az Index kérdésére, hogy nem gondolja-e, hogy a közvélemény-kutatási adatok nem igazolják vissza az Együtt 2014 eddigi várakozásait és így az ellenzéki összefogás halasztgatása csak rontja a választási esélyeket, Bajnai Gordon hétfői sajtótájékoztatóján válaszul az E14–PM azon eddigi eredményeit sorolta, melyek szerinte a formációt az ország második legnagyobb demokratikus ellenzéki erejévé tették. Megemlítette többek között, hogy eddig tízezren jelentkeztek aktivistának.

Szigetvári Viktor
Szigetvári Viktor

Erről az első hallásra is túlzásnak tűnő tízezer aktivistáról megkérdeztük Szigetvári Viktort is, aki úgy pontosított, a szám azokat jelenti, akik eddig összesen jelezték az E14–PM-nek, hogy segíteni szeretnének. Elmondta, eddig 3-4 ezer ember esetében történt meg a részletes kapacitásfelmérés, ami azt jelenti, ők egy űrlapon jelezték, hogy milyen módon tudnak és kívánnak részt venni a kampányban. Van, aki felajánlotta, hogy autóval besegít, van, aki szavazóköri delegált lenne, van, aki részt venne a rendezvények szervezésében, és természetesen lelkes szórólapozó-jelöltek is akadnak. Az E14–PM ezen túl egy telefonos adatbázisépítő kampány is levezényelt, amivel 100 ezer háztartást értek el. Az így jelentkező szimpatizánsok az országjárás során például meghívót kapnak a helyi rendezvényekre.

Az import kampánygépezet működtetése azonban igencsak döcög. Aki például nincsen feliratkozva a hírlevelekre és még nem került be adatbázisokba, az országjáró politikusokba is nehezen tudott belebotlani.

Ugyanis szerdán 11 órakor még sem az Együtt 2014 honlapjára, sem Facebook-oldalára nem sikerült nyilvánosan feltölteni az immár harmadik napja tartó túra eseménynaptárát, állítólag technikai hiba miatt (melynek kijavítására végül telefonos érdeklődésünk után került sor). E14–PM-es forrásaink közül korábban többen is panaszkodtak a kommunikációs csapat teljesítményére, de a szimpatizánsoktól is számos értetlenkedő kommentet lehet olvasni a Facebookon. "Hol lehet látni a pontos menetrendet? Mikor, ki, melyik városban? Mindig csak utólag értesülök az eseményekről" – írja egyikük. Egy másik hozzászóló is ugyanezeket a kérdéseket teszi fel: "Hol lehet infóhoz jutni? Tud valaki valamit? Többen nem találunk róla semmit. Mikor, hol, kik? És ahol éppen vannak, ott honnan tudják az emberek, hogy éppen ott vannak?"

Az Obama-kampány profizmusa egyelőre tehát látványosan hiányzik, pedig az Együtt 2014-Párbeszéd Magyarországért Választási Szövetség április-májusi országjárása bizonyos értelemben a 2014-es választásra való felkészülés egyik első próbája az ellenzéki oldalon. "Az a célunk, hogy azt bizonyítsuk be és azt láttassuk, hogy az emberek maguk azok, akik leváltják Orbán Viktort. Egy olyan kampánytérben, ahol Simicska Lajos 60-70%-ot birtokol a plakátpiacon, nem tévéhirdetésekkel és óriásplakátokkal, hanem terepen kell megnyerni a választást" – mondta Szigetvári az Indexnek. Ez azonban még jócskán odébb van: először a baloldali ellenzék vezetéséért folytatott küzdelmet kellene megnyerniük.