Ida
5 °C
7 °C

Egyoldalú tudósítás a Zsidó Világkongresszusról

2013.05.09. 20:41

A Nézőpont Intézet felmérése szerint a nemzetközi sajtó egyoldalúan számolt be a napokban Budapesten tartott Zsidó Világkongresszusról (WJC): míg az Orbán Viktor miniszterelnök beszédét ért kritikákról 42 cikk számolt be, addig Ronald S. Lauder WJC-elnök bocsánatkérését mindössze hét külföldi portál ismertette.

Az intézet csütörtöki közleményében külön kiemelte a német sajtót, megjegyezve, hogy a magyar kormányfő beszédének bírálatáról tizennyolc cikk tudósított, a WJC elnökének bocsánatkérése azonban csak egy német internetes oldalon jelent meg.

Orbán Viktor vasárnap este, a kongresszus közgyűlésének megnyitóján mondott beszédében elfogadhatatlannak és tűrhetetlennek nevezte az antiszemitizmust, ami ellen zéró toleranciát hirdetett. A WJC hétfőre virradó éjjel kiadott közleményében azonban sajnálatát fejezte ki, hogy a kormányfő beszédében "nem adott megfelelő biztosítékot arra, hogy egyértelmű választóvonalat húzott volna kormánya és a szélsőjobboldal közé". Ronald S. Lauder kedden, a tanácskozás végén elnézést kért Orbán Viktortól, miután "tudomására jutott", hogy a magyar miniszterelnök korábban egy izraeli lapnak azt mondta, hogy a Jobbik veszélyt jelent a demokráciára, megsérti az emberi jogokat.

A Nézőpont Intézet tájékoztatásában hangsúlyozza, a világsajtó kiemelt figyelemmel kísérte a Zsidó Világkongresszust, a magyar kormányfő kritikája ugyanakkor jóval nagyobb figyelmet kapott, mint a szervezet elnökének bocsánatkérése.

Hangsúlyozzák, a vizsgált cikkekben többen is úgy fogalmaztak, Orbán Viktor visszafogott tapsot kapott, továbbá általános kritikaként állították, hogy a magyar miniszterelnök nem beszélt konkrétumokról. A Nézőpont Intézet idézi Charlotte Knobloch WJC-alelnök több helyen megjelent álláspontját, aki szerint érezni lehetett, hogy Orbán Viktor nem érzi szívügyének az antiszemitizmus elleni harcot. A Frankfurter Allgemeine Zeitung pedig úgy fogalmazott, hogy Guido Westerwelle német külügyminiszter kifejezetten államférfiúi beszédet mondott a magyar miniszterelnökkel szemben - fűzik hozzá.

A Nézőpont Intézet 13 ország 64, nemzetközileg elismert újságját és hírügynökségét vizsgálta meg május 5-8. között.