Hella
14 °C
26 °C
Index - In English In English Eng

Eredmények

13
+1
4
+2
2
+2
1
+1
1
-2
FIDESZ-KDNP
63
13
52.77%
JOBBIK
21
1
6.34%
MSZP-PÁRBESZÉD
48
1
6.59%
DK
36
4
16.03%
LMP
28
0
2.16%
MOMENTUM
21
2
9.80%
MI HAZÁNK
63
0
3.29%
MKKP
6
0
2.60%
MUNKÁSPÁRT
5
0
0.42%

Részvétel

Magyarország: 43.37%, Mo: 43%,
Budapest: 52.51% Bp: 53%

Magyarország

Budapest

Európai parlament

Párt neve
2014
2019
EPP
221
180
S&D
191
152
ECR
70
61
ALDE&R
67
105
GUE/NGL
52
38
Zöldek/ESS
50
67
EFDD
48
54
ENF
52
57
NI
0
7
Egyéb képviselők
0
30

Újabb szervezet kap házkutatási jogot

2013.05.27. 16:56
Bármely helyszínt átkutathatnak, és oda önhatalmúlag, a tulajdonos, vagy az ott tartózkodók akarata ellenére behatolhatnak a jövőben a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet emberei. A kormány újabb szervezetnek ad nyomozati jellegű jogköröket. Ezúttal a szakma előzetes tájékoztatása nélkül, egy salátatörvénybe rejtve kerülnek a hatósági jogkörök kiszélesítéséről szóló módosítások a parlament elé.

Egy új egészségügyi salátatörvény-javaslatba suvasztva erősíti meg a kormány a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet jogköreit.

A hazai gyógyszer-kereskedelemben érdekelt szakmai szervezeteknek, cégeknek egészen a múlt heti parlamenti vitáig nem tűnt fel, hogy az intézet a törvény hatálybalépése után nyomozati jogköröket kap majd, mivel az „Egyes egészségügyi és egészségbiztosítási tárgyú törvények módosításáról” szóló beadvány több mint tíz más törvényt is módosít.

A Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézetről szóló rész kimondja, hogy a szervezetnek házkutatási és lefoglalási jogosítványa is lesz. „A tényállás tisztázása érdekében – a hatósági ellenőrzés keretében folytatott eljárások esetén – a gyógyszerészeti államigazgatási szerv bármely személyt vagy szervezetet nyilatkozattételre hívhat fel, bármely személy vagy szervezet köteles a kezelésében levő adatokat, illetve a birtokában levő iratok másolatát olvasható és másolható formában a gyógyszerészeti államigazgatási szerv rendelkezésére bocsátani.” Az intézet dolgozói önhatalmúlag behatolhatnak akár magánlakásokba is, és ha „a bizonyítási eszköz bizonyító erejének sérelme nélkül nem lehetséges” az elkülönítés, személyes adatokat is lefoglalhatnak.

A törvény első verziója semmilyen fellebbezési lehetőséget vagy törvényességi garanciát nem tartalmazott a kényszerintézkedések lebonyolításával kapcsolatban. Ezt csak egy kormánypárti képviselő, Kovács József május 23-i módosító javaslatával próbálta pótolni a Fidesz. Eszerint az intézet embereinek a vizsgálatról annak „megkezdésével egyidejűleg szóban kell értesíteni, és azt lehetőleg az érintettek jelenlétében kell elvégezni”, és ügyészi jóváhagyás is kell a behatolás elrendeléséhez.

Az Index információi szerint egyes szakmai szervezetek azt kifogásolják, hogy teljesen felesleges nyomozó hatóságot megillető jogkörökkel felruházni a gyógyszerészeti államigazgatási szervet, mert ezeket a feladatokat – ahogy eddigi – a jövőben is el tudná látni a rendőrség. Bűncselekmény gyanúja esetén a nyomozó hatóságoknak lehetőségük van beszerezni a gyógyszerészeti kérdésben szakértelemmel rendelkező szerv tájékoztatását, így annak önállósítása csak hatásköri ütközéseket eredményez majd.

Ráadásul a gyógyszercégeket a Gazdasági Versenyhivatal is ellenőrizheti. Éppen május elején zajlott le előzetes értesítés nélküli helyszíni szemlesorozat, amely során a GVH több gyógyszer-nagykereskedelmi, illetve tanácsadó cégre is lecsapott egyszerre egy kartellgyanú miatt indított eljárás keretében.

Az Index megkereste az Emmi egészségügyi államtitkárságát, hogy megtudja, miért volt szükség a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet megerősítésére. Választ egyelőre nem kaptunk kérdéseinkre.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!