Minden, amit vonatlégkondikról tudni akartál

2013.06.24. 17:35
Ismét arra panaszkodnak az olvasók, hogy klíma nélkül közlekednek a légkondis vonatok is. Az Index megkereste a MÁV-Startot: végre kiderül, hogyan eshet ki egy légkondícionáló-berendezés, és mit tehetnek ilyen helyzetben az utasok. A pótjegy árát valószínűleg nem kapják vissza.

Először is, bár tíz éve még a pontosan közlekedő vonatnál is kevesebb volt a légkondis vonat (a metszet pedig becsléseink szerint gyakorlatilag üres), ma már az összes kocsi „csaknem 20%-ában” van klíma. A növekedés tehát objektív, és nem csak a pontosan közlekedő vonatok számában bekövetkező esetleges csökkenésnek köszönhető. Így persze az is egyre valószínűbb, hogy olyan vonatot fogunk ki, melyben nem egyszerűen nincsen, hanem csak nem működik klíma.

Ezt teszi a MÁV

Ha hihetünk a MÁV-Start szóvivőjének, a klímákat a vasút emberfeletti erőfeszítés árán igyekszik üzemben tartani, a karbantartás során nekik külön „kiemelt figyelmet” szentelve. A szabály szerint hibás berendezéssel nem is indítanak szerelvényt, a problémás kocsikat pedig „mielőbb megjavítják”. Ha mégis hibás klímával indul egy szerelvény, az csak azért lehet, mert másképp lehetetlen lett volna fenntartani a pontos közlekedést – ez pedig a MÁV-nál minden másnál fontosabb, ugye. Egészen elképesztő módon még akkor is odafigyelnek arra, hogy be legyen kapcsolva a klíma, ha a vonat egyébként nem is MÁV-kocsikból áll. Az egyetlen különbség, hogy ezeket a kocsikat nem ők javítják, hanem visszaküldik az üzemeltető külföldi vasúttársaságnak.

Baj tehát csak akkor van, amikor egy légkondi útközben romlik el: ha menetközben szednék ki a kocsit a szerelvényből, az késést okozna. Az Index egyik olvasója pénteken a Budapestről Kassára közlekedő EuroCity-re panaszkodott: annak klímája pont útközben romlott el. Egy ilyen helyzetben egyszerűen lehetetlen jót tenni: a MÁV kénytelen volt megelégedni azzal, hogy a szlovák vassúttársaság felé jelezte a hibát.

Ezt tehetik az utasok

Ha nem működik a klíma, az utasok alapvetően két dolgot tehetnek.

  • Megkérhetik a kalauzt, hogy a nála lévő speciális kulccsal nyissa ki az ablakokat. Ezt a kalauz még akkor is meg tudja tenni, ha az ablak rendesen nem nyitható.
  • Átülhetnek olyan kocsiba, amiben működik a légkondi. Ezt akkor is megtehetik, ha egyébként helyjegyük a klíma nélkül maradt kocsiba szól.
Amit viszont nem tehetnek, az az InterCity-pótjegy árának visszakérése. Illetve: minden egyes igényt írásban kell benyújtani, és a visszafizetésről a MÁV egyedi elbírálás alapján, „üzletpolitikai döntés” során dönt. Ez azt jelenti, hogy nem kötelesek a pótjegy árát visszafizetni, de ha valamiért szeretnének piros pontokat szerezni az utasoknál, akkor elképzelhető, hogy mégis megteszik. A kérvényt azért kell írásban benyújtani, mert a MÁV-ot törvény kötelezi, hogy dokumentálja valamennyi bevételét és kiadását.