SOS Egyiptomból – kártérítést követelnek

2013.08.22. 07:36 Módosítva: 2013.08.22. 07:49
Egy hét stresszelés után hazaértek Egyiptomból a magyar utasok, akik kedden SOS Egyiptom címmel írtak levelet az Indexnek. Szerintük az utazási iroda hibázott, a Hilton Travel szerint viszont a külföldi bank vagy a szálloda.

Megegyezett egymással a Hilton Travel és az egyiptomi nyaralást borzalomként megélő utasai. A hat magyar nyaralónak alapvetően az volt a problémája, hogy az utazási iroda által utalt pénz a nyaralásuk alatt nem ért oda a szállodához, amelyben megszálltak, ezért a hotel nem akarta hazaengedni őket a polgárháborús Egyiptomból.

A szerdai megegyezés szerint a Last Minute Központ – Hilton Travel néven működő utazásszervező és közvetítő cég átutalja ügyfeleinek azt a kétszáz dollárt, amelyet a nyaralóknak a bonyodalom miatt  az utazás közel egymillió forintos teljes összegén felül a helyszínen kellett kifizetniük szobáikért, és kártérítési pert indít az egyiptomi Sea Gull szálloda ellen. A cég az utasait ért károk, a kellemetlenségek és a magas telefonszámlák árát akarja megkapni.

„Abban az egyben érezzük hibásnak az irodát, hogy nem utalták el a megadott határidőig, augusztus 12-éig a korábban befizetett összeget, és nem vették figyelembe a négynapos magyar ünnepet" – mondta az Indexnek Éva, aki kedden kétségbeesetten kereste fel az Indexet. Éva és öt utastársa, akik végül kedd éjszaka Magyarországra értek, azt is elmondta, szerintük a Hilton Travel azzal sem számolt, hogy az arab országokban lassabban mennek a dolgok. „Én ismerem az arab világot, ahol minden ráér” – mondta Éva, és hozzátette, hogy nem véletlenül kezdett már a nyaralás első napján érdeklődni a szállodánál, hogy minden rendben lesz-e. Szerinte az országban dúló polgárháborút sem lehet okolni a fennakadással.

Maga a sztori

Hat magyar turista Egyiptomban akart tölteni 11 éjszakát, ezért léptek kapcsolatba a Last Minute Központ – Hilton Travellel. Ez egy utazásközvetítő cég, amely utazási irodák ajánlatait közvetíti. A Hilton Travel viszonteladó, viszont maga a cég nem eladó – ahogy azt egy félreértés miatt a korábbi cikkünkben állítottuk.

Éváék a csaknem egymillió forintos összköltségű luxusút teljes költségét augusztus 7-ig befizették. Kiderült viszont, hogy a kiszemelt szállodában már nincsen hely, máshol pedig csak hétéjszakás turnusok futnak. Nem baj, gondolta a magyar csapat, majd úgy döntöttek, akkor is 11 napig nyaralnak – hiszen már a repülőjegyeik is le voltak foglalva. Úgy gondolták, 16-áig jó lesz a Kartago Tours által szervezett hétéjszakás nyaralás, a 16-a utáni négy éjszakát pedig majd lefoglalják saját maguknak.

Viszont mivel a pénzt már átutalták a köztük és a Kartago között közvetítő Hilton Travelnek, az iroda felajánlotta, hogy gondoskodik róluk, és ahelyett, hogy visszautalná a pénzt Éváéknak, inkább elküldi rögtön az egyiptomi szállodának. Az ügyintéző érdeklődött a Sea Gull Hotelnél, hogy van-e elég hely 16-a után is. A szálloda visszajelzett, hogy igen, van három kétágyas szobájuk. Ebben az emailben, augusztus 7-én a szálloda jelezte azt is, hogy ha lefoglalják a helyeket, augusztus 12-ig be kell fizetni az ágyak árát.

A magyar ügyintéző két nappal később, pénteken válaszolt a Sea Gullnak. Végül két darab háromágyas szobát foglalt. Az ügyintéző akkor arra is megkérte a szállodát, hogy hadd fizessen hétfőn, illetve hogy a szálloda küldjön neki egy erről szóló számlát. 10-én, szombaton visszaigazolták a foglalást, számlát, díjbekérőt viszont nem küldtek, a bankszámlás fizetési lehetőséget pedig elvetették, vagyis csak a banki átutalást lehetőségét ajánlották fel a Hilton Travelnek.

Honnan a név?

A Last Minute Központ Hilton Travel utazásszervező cég az Euphorie TravelExpress Kft. alatt működik. A Last Minute Központ Hilton Travel csak egy domainnév, semmilyen kapcsolatban nem áll sem a Hilton Hotellel, sem a Lastminute Központ Kft.-vel. A Hilton Hotel az Indexszel a cikk után azt is közölte, „nagyon kellemetlenül” érinti őket a névhasonlóság, és hivatalos közleményben is szeretnék leszögezni, hogy a Hotel és az utazásszervező cég sem jogi, sem gazdasági kapcsolatban nem állnak egymással.

A egyébként a Hilton Travel a hiltontravel.hu és az utazzlastminute.hu domaint is használja (mindkettő ugyanoda visz), a Lastminute Központ Kft. a lastminutekozpont.hu oldalon működik. Az Euphorie Kft. Triponline néven, a travel-express.hu domainen fut.

Az emailezés azon a hétvégén megállt. A Hilton Travel hétfőn vette fel a fonalat, utalni viszont még nem utalt, mert a pénzügyes hiányolta az IBAN-kódot, vagyis az európai utalásokhoz szükséges számlaszámot. Habár Egyiptomban nem használnak IBAN-kódot, a Hilton Travel azért felhívta a szállodát, és végül másként oldotta meg a problémát. 13-án manuálisan küldték el a pénzt.

Attila, aki szintén Évával utazott, szerdán azt mondta, hibázott az iroda, amikor napokig halogatta a fizetést.

De a pénz eltűnt az éterben

Éváék augusztus 9-én repültek el, és Éva már az első napon aggódott, hogy rendben lesz-e a később foglalt utolsó négy éjszaka. Azt mondta, naponta felhívta a magyarországi irodát is, ahol folyton csak nyugtatták. Külföldről haza 900 forint/perc alapon tárcsázott, a hívásokat 400 forint/percért fogadta. „Egy teljes utazás árát lebeszéltük” – mondta korábban az Indexnek.
 
Éva egyébként azt is elmondta, hogy a Hilton Travelnél „egy nagyon kedves hölgy” segített nekik az utazás kiválasztásánál, habár őt vagy az irodát az ünnepek közben nem tudták elérni. „Pénteken délután sikerült elérni őket, majd legközelebb kedden vették fel velünk a kapcsolatot, az ötezredik hívás, mail, és a cég Facebook-oldalaira írt üzenetek után” - mondta Attila. Az utazási iroda szerint munkatársai még a hosszú hétvége alatt is folyamatosan a kétségbeesett ügyfelek rendelkezésére álltak.
 
A magyar bank tájékoztatása szerint az összeg négy munkanapon belül érkezett Egyiptomba, azaz augusztus 17-én. A Sea Gull viszont még augusztus 20-án délután sem kapta meg azt.
 
Viszont ahogy teltek ezek a napok, és a pénzt nem érkezett meg, a szálloda is aggódni kezdett, hogy potyalakókat kell majd all inclusive eltartania. Éváékat kezdték faggatni, hogy hol van a jussuk. Közben a Hilton Travel megpróbált megegyezni a szállodával, hogy a problémát a két üzleti fél oldja meg egymás között, és az utasokat ne zaklassák. De ezt nem sikerült elérniük.
 
Egy nap például Éva arra ért haza a strandról, hogy őt és csapatát kizárták a szobáikból. Barátai éppen egy egész napos szafarin voltak, és csak este értek vissza a szállásra. Akkor szembesültek vele, hogy még aznap átraknák őket a háromszor kétágyas szobákból két darab kétágyas, pótágyazott szobába. Akkor derült ki, hogy egy félreértés miatt a Hilton Travel az utolsó négy napra ilyen felállásban kért nekik helyeket.
 
Miután vitatkozni kezdtek, a Sea Gull még azzal is megfenyegette a magyar vendégeit, hogy kihívja a rendőrséget. Éva szerint kis híján verekedés lett a veszekedés vége. Hogy a szállodai vezetőség is megnyugodjon, és Évákénak se kelljen a maradék négy éjszakát pótágyon tölteniük, kifizettek további kétszáz dollárt. Ezt az összeget téríti meg nekik utólag a Hilton Travel. Ezért a pénzért Éva és párja egy kétágyas szobát, a velük nyaraló négyfős család pedig egy egybe nyitható, összesen négyfős szobát kapott.

Tűzszünet

A viszonylagos béke 19-e, hétfő estig tartott. A magyarok akkor arra értek haza, hogy a szálloda kizárta őket a bérelt, kifizetett szobájukból. Azt mondták nekik, addig nem nyitják ki az ajtót és el sem engedik őket, amíg nem fizetnek.
 
Az utasok addigra már követelték a Hilton Traveltől az átutalás hivatalos igazolását. Mivel az iroda online küldte el a pénzt, csak a netes bankfelület igazolását, illetve az e-bankból lehívott linket tudta továbbítani, ezt azonban a szálloda nem fogadta el. Az iroda ugyanúgy nem értette, miért nem ér el egyik bankszámláról a másikra a pénz egy teljes hét alatt, ha egyszer elküldték, az ő számlájukról az összeget levonták.
 
Eközben már a kimenekítés is javában zajlott az egyiptomi turistaövezetben. Habár a különböző nemzetek nyaralói nagyon jól érezték magukat, az anyaországok és a különböző utazási irodák is egyre inkább azon voltak, vannak, hogy mindenkit mielőbb hazahozzanak. A Kartago Tours két repülőgépe sem indulhatott volna el üres helyekkel, ezért a cég helyben lévő utaskísérői is egyre inkább tudni akarták, elengedik-e Éváékat.
 
A magyarok egyébként később azt is leszögezték, hogy a Kartago Tourssal maximálisan elégedettek, sőt, többször kiemelték, hogy mennyire kiváló idegenvezetőket küldött ki velük az iroda. „Ők tartották bennünk a lelket”, a két női vezető ráadásul „minden követ megmozgattak”, hogy segítsenek az egyre inkább pánikoló hat utason. A cég ugyanakkor nem értette, Éváék miért nem kértek tőlük is segítséget, amikor megijedtek, miért csak a Hilton Travellel egyezkedtek.
 
Habár Hurghada régió tényleg nem számít háborús övezetnek, Évának a helybéli ismerősei elmondták, hogy a müezzin már a mecsetekben is tüntetni hívta az embereket. Elmondta azt is, hogy azért maradt el a luxori kirándulás, mert felkelők „az egész Nílus-partot felgyújtották”. Éva ismerőse úgy tudja, csak kedden hétszázan haltak meg. Ennek ellenére a turisták között voltak, akik „szó szerint verekedni kezdtek azért, hogy ők még nyaralni akarnak, ne kelljen idő előtt hazamenniük”.

Last Minutes

 
Éváék repülőgépe augusztus 20-án este kilenc körül indult volna vissza, a megbeszéltek szerint öt órakor vitte volna őket kisbusz a reptérre. Reggel kilenctől óránként kopogtak be a szálloda salesének ajtaján, hogy megjött-e már a pénz, haza tudnak-e menni este. Mivel a nyaralás közben minden pénzüket elköltötték, az a lehetőség sem merült fel, hogy ismét befizetik a közel ezer dollárt.
 
„Már mindenféle ismerősnek telefonáltunk, hogy hogyan tudnának pénzt küldeni nekünk, aztán délután egyszer csak jött egy portás fiú.” Ez a fiú végre kimondta: a szálloda megkapta a pénzt, Éváék hazamehetnek.
 
Amikor viszont ismét felmentek a vezetői irodába, kiderült, hogy mégsem érkezett meg az összeg, a saleses csak azt látja végre, hogy elindult a tranzakció. A Sea Gull ezért továbbra is pénzt követelt, de végül arra hivatkozva, hogy Éva visszajáró ügyfelük, délután négy óra után elengedték a csapatot. „Végül is lojálisak voltak velünk, hiszen az elutazásunk pillanatában még nem volt kezükben az összeg” – mondta Attila. Éva még azt is elmesélte, hogy egy hét után a buszon ülve lélegeztek fel először, de akkor hirtelen visszafordult a sofőr. „Már azt hittük, mégis maradnunk kell”, de aztán kiderült, hogy csak valaki a szállodában felejtett valamit.
 
Utólag a Hilton Travel azt is elmondta, nem értik, miért váratták és stresszelték késő délutánig a magyarokat, amikor velük már délután negyed kettőkor emailben közölte a Sea Gull, hogy banki tranzakciós hiba történt, de már látják az utalást, és a vendégeknek semmit sem kell fizetniük.

"Nem a mi hibánk"

A magyar turisták szerint ők nem hibáztak, ráadásul időben és az utolsó fillérig kifizettek mindent. Szerintük a Hilton Travel szúrta el, amikor halogatta a pénzutalást, és nem vette figyelembe a hosszú hétvégét. „Az iroda  mulasztott, és az ő felelőssége az, hogy így alakultak a dolgok! Hasonló helyzetben én addig nem mentem volna haza az irodából, míg érdemleges pozitív választ nem kapok a szálloda részéről” – mondta Attila.
 
A Hilton Travel nem érzi hibásnak magát, szerintük mindent megtettek az utasokért, sőt, azzal, hogy megpróbálták elintézni az utolsó négy éjszaka szállását, még többet is vállaltak, mint amennyit feltétlenül kellett volna. Hogy a bank hibázott vagy a szálloda, vagy esetleg a polgárháborús krízis lehetett az oka a fennakadásnak, nem tudják. Ezt majd a kártérítési per eldönti.
 
Viszont Éváék és az utazási iroda munkatársai is azt mondják: ezt a hosszú hétvégét nem kívánják senkinek.