Tankönyvprobléma van, káosz nincs a Fillér utcai iskolában

2013.09.04. 15:25 Módosítva: 2013.09.04. 15:27

Nincs káosz az iskolában, írta keddi cikkünkre válaszul a Fillér Utcai Általános Iskola igazgatója. Kerekes Zsolt egy szülő beszámolójára reagált, aki szerint a hittanos gyerekek a folyosón csellengenek, a tornaórák egy részét a folyosón tartják, a gyerekek emelt létszámú osztályokban tanulnak, délután négy óráig pedig alibi foglalkozásokkal töltik ki az időt. Szó volt még az elavult A és B hetes felosztás bevezetéséről, és arról, hogy az erkölcstanoktatók gyorstalpalón sajátították el a szükséges ismereteket.

Az igazgató egyetlen pontot ismert el, a tankönyvek hiányát. „Ez sajnos igaz, de ez nem az iskolán múlik. A problémát tegnap jeleztük a KELLO-nak.  Bízom benne, hogy ez hamarosan rendeződhet” – írta levelében.

A hibalista többi pontját azonban vagy kereken visszautasította, vagy annak a számlájára írta, hogy még csak két napja tart a tanítás, ilyenkor még nem lehet számon kérni az üzemszerű működést.

Az osztályokat nem duzzasztották fel, mert azok már korábban is fel voltak duzzasztva.

„A köznevelési törvény tavaszi módosításából adódik, hogy a maximális létszámok 20 százalékkal túlléphetők. Mivel nálunk is jelentős igény volt erre, mindössze ezt a törvényt alkalmaztuk. Mivel erre korábban is lehetőség volt, a korábbi években is épp ugyanilyen létszámokkal indultunk, ebből a szempontból ez a tanév nem hozott számunkra változást. A 31 fős osztálylétszám egyébként az egész kerületre jellemző, ebben semmi rendkívüli vagy különös az idei tanévben nincs, mivel sokan akarják a kerület iskoláiba járatni a gyereküket, s ezeknek az igények csak így tudunk eleget tenni.”

Az erkölcstanosok nem gyorstalpalón végeztek. Egyrészt mert alsóban még arra sincs szükség a törvény szerint, másrészt hatvanórás tanfolyamot végeztek.

„Az erkölcstan oktatását a felső tagozaton a törvény köti egy 60 órás továbbképzés elvégzéséhez, alsó tagozaton a tanítói diplomával oktatható ez a tantárgy. Annak ellenére, hogy számára nem lett volna kötelező, az érintett osztályban tanító pedagógus is elvégezte ezt a 60 órás tanfolyamot.”

Idén már nem tartanak a folyosón tornaórát. Illetve még nem is volt tornaóra, ahová amúgy nehéz beosztani minden osztályt.

„Három éve két tornatermünk van, be tudtuk osztani a testnevelés órákat. A második tornatermünk megépítése előtt valóban előfordult, hogy a téli időszakban a folyosón tartottunk testnevelés órákat, de azóta ez már nem igaz. (Az már mellékes kérdés, hogy egy első osztályos gyerek szülője az első napon miből gondolja, hogy ez így működik.) Nem tagadható el, hogy az órarend készítése és törvényi kötelezettségeinknek a gyakorlatba történő átöntése kemény feladat, de épp ezen dolgozik reggeltől estig egy tantestület és egy iskolavezetés a tanítás megkezdése előtti napokban, hetekben.”

A hittanosoknak nem is volt órájuk, és nem voltak a folyosón.

A hittanosokat „átvette a délutános foglalkozást tartó (napközis) tanító, és első tanítási nap, valamint jó idő lévén, levitte az udvarra. Minden osztálynak és csoportnak megvan a terme, és bár még az első napon lehetnek téves terembeosztások, itt még erről sem volt szó, mert egyszerűen a tanító kivitte a levegőre a gyerekeket a tanítás végeztével.”

Az A és B hét a kötelező tantervben előírt 1,5 órás tantárgyak miatt kellett.

„A kéthetes órarend iskolánkban történő bevezetése teljesen független minden szeptemberi változástól. Azért döntöttünk így, mert így januárban nem kell új órarendet készítenünk (pl. a heti 1,5 órás tantárgyak miatt), nem kell új terembeosztásokat, csinálni, nem kell újragondolni a szakköröket, az egyéb foglakozásokat, és nem kell módosítaniuk programjukat januárban azoknak sem, akik a 16 óra előtti benntartózkodás alól felmentést kaptak. Az ötletet épp saját gyermekeim XI. kerületi iskolájából vettem, ahol ez teljesen problémamentesen zajlik évek óta.”

Nincsenek alibiből tartott foglalkozások délután.

„Egy gyakorlott pedagógusnak akkor sem lenne probléma, hogy egy gyerekcsoporttal foglakozást tartson, ha éppen nem lenne az iskolának Pedagógiai Programja, amiben ezek megtalálhatók. Nyilván egy elsős osztállyal az első tanítási nap még rendhagyó módon telik, ismerkedik a tanító az osztállyal és fordítva.”