Etelka, Aletta
3 °C
4 °C

Bajagate: az MSZP-t rútul meghekkelhették

2013.11.03. 07:45 Módosítva: 2013-11-03 10:23:38
A bajai videóhamisítási botrány az elmúlt napokban újabb fordulatokat vett. Van, aki szerint Török Zsolt MSZP-szóvivő nyilatkozata után hozták létre, visszadátumozva, az őt cáfolni látszó honlapot. Az viszont biztos, hogy korábban nem vezettek rá linkek, és egy Hír Tv-s műsor oldalát is bejegyző cég kezeli. Az oldalt bejegyeztető szocialista Vincze Géza azt állítja, a lap a sajátja, nem az MSZP-é. Az ügyben felbukkant rejtélyes Károlyi Attiláról azonban mégsem ő írt, hanem sporttagozatos főnöke, Király György. Közben a kamuvideó készítője a Hír Tv-re hivatkozva minimum másfél millióért nyilatkozott volna, végül ingyen ült be Kálmán Olgához. Ön sem tudja követni? Nem csodáljuk.

Egyre szövevényesebb a bajai kamuvideó-botrány: a héten különös körülmények között felbukkant a videó készítője és egy furcsa weboldal.

A felvétel készítője, Kőrös Gusztáv előbb megpróbált másfél millió forintot elkérni a nyilatkozatáért, majd mégis ingyen beszélt. A weboldal doménjét pedig egy olyan cég kezeli, mely egy Hír TV-s műsorét is. Ezt a sporttagozat.hu-t bejegyző MSZP-s Vincze Géza azt állítja, az oldal a sajátja és nem a párté. Azaz a sajátja, de a Török Zsolt MSZP-szóvivőt cáfolni látszó bejegyzést mégsem ő írta, hanem Király György. Aki viszont nem nyilatkozik.

Másfél millió a Hír TV-re hivatkozva

Az október 18-án nyilvánosságra hozott, egy választási csalást bemutatni hivatott, de mint kiderült, kamuvideó által kirobbantott botrány a héten az ATV stúdiójában és honlapján vett további fordulatokat. Október 28-án hétfőn Kőrös Gusztáv Tibor, a videó készítője az ATV műsorában jelent meg először a nyilvánosság előtt, hogy elmondja: a szocialisták rendelték meg tőle a videót. Kőrös egyébként korábban elzárkózott a megkeresésektől, több lap munkatársának, köztük az Index őt felhívó újságírójának is azt mondta, nem kíván nyilatkozni.

Az Index úgy tudja, Kőrös október 25-én, pénteken még pénzt kért a nyilatkozatért, nem is keveset. Állítólag arról beszélt, hogy a Hír Tv másfél milliót adna neki, és várta az ATV ajánlatát. Forrásunk szerint az ATV azt válaszolta, semmit nem fizetnek, hétfőn viszont Kőrös mégis beült, ingyen, Kálmán Olgához. Hogy miért döntött így a solti roma vezető, az rejtély.

Korábban a videón szereplő Gilián Róbert 300 ezret kért a Hír TV-től a nyilatkozatért, ő egyelőre még nem szólalt meg sehol.

Kőrös Gusztáv Tibor
Kőrös Gusztáv Tibor

Kamuvideótól a lekamuzott honlapig

Kőrös ebben a hétfői Egyenes Beszédben  többek között azt mondta, hogy egy bizonyos Károlyi Attilával, az MSZP Fejér megyei sporttagozatának elnökével állt kapcsolatban. 

Másnap, kedden Török Zsolt szintén az ATV Egyenes Beszéd című műsorában azt állította, hogy Kőrös össze-vissza hazudik, és a szocialista pártnak nincs sem Károlyi Attila nevű tagja, sem Fejér megyei sporttagozata. 

Szerdán reggel azonban szintén az ATV honlapján megjelent egy cikk, mely szerint egy olvasójuk hívta fel a figyelmet az MSZP-közelinek tűnő sporttagozat.hu weboldalra, ahol Török Zsolt szavait cáfoló információk jelentek meg. Az egyik, szeptember 6-i bejegyzésben ugyanis Károlyi Attila neve az MSZP Fejér megyei sporttagozatának vezetőjeként bukkan fel. 

domain.hu adatai szerint a sporttagozat.hu-t nem más, mint Vincze Géza, az MSZP sporttagozatának elnöke jegyeztette be. Megkérdeztük aznap erről Török Zsoltot is, aki az Indexnek továbbra is kitartott amellett, hogy Károlyi Attila nem tagja az MSZP-nek, a pártnak nincs Fejér megyei sporttagozata. Valamint azt állította, hogy az MSZP-nek a sporttagozat.hu-hoz sincs köze, Vincze egyéni akcióként, velük nem egyeztetve hozta létre.

Hír TV-s műsor weboldala a referencia

Közben az Élet és Irodalom rovatvezetője, Széky János arról ír egy publicisztikájában, hogy a spottagozat.hu weboldal október 30-a előtt nem is létezett. 

Mint gyakorlott íróasztal-újságíró, a Google Chrome-hoz ingyen letölthető SEOquake oldalinformációs alkalmazással megnéztem, mi történt a sporttagozat.hu oldalon attól kezdve, hogy dr. Vincze Géza 2012. július 11-én regisztrálta, 2013. október 30-ig, a nagy leleplezés napjáig. Semmi. Semmilyen mozgás, semmilyen tartalom nem volt október 30-ig, amikor is két mentés történt. 

2013-11-02 1258.png

Mi is megnéztük egy alkalmazás segítségével az oldal történetét, és valóban úgy látszik, mintha csak október 30-án lett volt rajta mozgás, aznap két mentést is végrehajtottak az oldalon. Az október 30-i dátum azonban nem közvetlenül azt jelenti, hogy ekkor frissült utoljára az oldal, hanem hogy az internetes információkat archiváló Wayback Machine ekkor – amire magyarázat Gerényi Gábortól, hogy október 30-án egyre több újság felfedezte és linkelte a lapot, ekkor érkezett rá nagyobb forgalom és találhatta meg az archiváló –szkennelte azt. (Cikkünk megjelenése után olvasónk hívta fel rá a figyelmet, hogy a Google korábbi, október 27-i verziót is megőrzött az oldalból.)

A domain technikai kapcsolattartójaként Csermely Gergely, a vecsési Faxunil Internetszolgáltató Kft. ügyvezetője van megadva. A cég nemcsak domainbejegyzéssel, hanem honlapkészítéssel is foglalkozik. Referenciái között szerepel a garázs.tv, vagyis a Hír TV hetente jelentkező autós magazinjának weboldala is. A szocialista Vincze Géza által bejegyzett sporttagozat.hu mellett a Fidesz-közeli csatornán jelentkező garazs.tv technikai kapcsolattartójaként is Csermely Gergely van megadva. A domain.hu szabályzata szerint a technikai kapcsolattartó „a domainnel kapcsolatos műszaki ügyekben a domain-használó képviselője″. 

Az MSZP sporttagozatának létezik egyébként egy hivatalos aloldala is a párt honlapján, ahol semmilyen utalás nincs a sporttagozat.hu-ra.

Tényleg Vinczéé, kivéve egy bejegyzést

Persze, hogy nem az MSZP oldala, én csináltattam saját pénzemből

– mondta az Indexnek Vincze Géza. Vincze szerint a sporttagozat.hu már 2012 óta működik a mostani formájában, ezért nem érti, hogy ha a pártvezetésnek baja van vele, akkor azt eddig miért nem jelezte. 

A XII. kerületi szocialista politikus elmondta, nem véletlen, hogy a honlapra nem került fel az MSZP logója sem, a tagozat ugyanis egy szakmai munkacsoport, amely kifejezetten sportügyekkel foglalkozik. Ezért nem csak párttagok vehetnek részt a tagozat tevékenységében, hanem párttagsággal nem rendelkező szakemberek is.

A sporttagozat.hu főoldalára kitett nyolc bejegyzésből hét Vincze Gézától származik, a fennmaradó egyről azonban azt állítja, azt Király György, a tagozat alelnöke írta. Ebben az egyben bukkan fel Károlyi neve sporttagozatos funkcióban. A kalocsai tagozati alapszervezet 2013. szeptember 6-i megalapításáról szóló bejegyzés szerint a székesfehérvári szervezet elnöke végezte Kalocsán az előkészítő munkákat.

Vincze kijelentette, a bejegyzéshez semmilyen információt sem tud hozzáfűzni, a szervezési ügyekért ugyanis Király György volt felelős. Az alelnöknek volt hozzáférése a sporttagozat.hu szerkesztő felületéhez is. Károlyi Attilával is Király tartotta a kapcsolatot, Vincze eddig még soha nem találkozott vele. Korábban egyébként az Index szocialista forrásokból úgy értesült, Károlyi Attila a helyi roma közösség egyik ismert alakja.

A bajai videó környékén felbukkant személyeket nem ismerem

– szögezte le Vincze hozzátéve, hogy róluk még Király Györggyel sem beszélt. Király október 22-én egy közleményben reagált a sajtóban megjelentekre, azóta nem kíván nyilatkozni.

Vincze Géza a XII. kerületi szocialisták vészes meggyengülése után kapott fontosabb szerepet a párttól. Az FTC egykori focistája és edzője (edzősége időszakában az FTC egy 12. és egy 13. helyet szerzett a 16 csapatos NB I.-ben) Hagyó Miklós bukása és Élő Norbert Kőbányára távozása után kapta meg a nem túl nagy esélyekkel kecsegtető polgármester-jelöltséget. 2010-ben végül a szavazatok 20 százalékát sikerült megszereznie a fideszes Pokorni Zoltán 67 százalékos támogatottságával szemben.