Paszkál
10 °C
15 °C

Nem megy a matek a magyar diákoknak

2013.12.03. 16:44
Minden területen rontottunk, és mindegyik készségben alulmúltuk az OECD-országok átlagát a 15 évesek kompetenciáit mérő tavalyi PISA-felmérésen. Hoffmann Rózsa szerint az eredményeink mindig is hullámzóak voltak, az államtitkár igazolva látja saját programjának szükségességét.

Míg a 2009-es mérések után javulásról számoltunk be, a 15 évesek készségeit vizsgáló PISA-felmérés kedden publikált 2012-es adatai szerint minden fontosabb mérőszámot nézve romlott a magyar diákok teljesítménye. 

A PISA-felmérésről

A Programme for International Student Assessment (PISA), azaz a Program a tanulók tudásának nemzetközi felmérésére című nemzetközi vizsgálatot háromévenként végzik el 2000 óta az OECD kezdeményezésére.

A PISA a tananyag számon kérése helyett arra keresi a választ, hogy a tizenöt éves tanulók mennyire tudják alkalmazni a gyakorlatban, mindennapi feladatokban a meglévő tudásukat. 

Minden alkalommal felmérik a diákok természettudományos, matematikai és szövegértési ismereteit, de mindig más terület kapja a hangsúlyt: 2009-ben ez a szövegértés volt, 2012-ben pedig a matek.

Míg 2009-ben a magyar diákok természettudományokban és olvasási készségek terén is a kibővített OECD-átlag felett teljesítettek, idén mindkét kompetenciában alulmúlták az átlagot. A matematikai készségek terén már három éve sem értük el az átlagot, most viszont drasztikus mértékben, 13 ponttal rontottunk a korábbi eredményünkhöz képest.

A tavalyi mérésekben a 34 OECD-tagország mellett 31 partnerország vett részt, ugyanúgy, mint 2009-ben.  A teszteket összesen 510 000 olyan diák töltötte ki, akiknek az életkore 15 év 3 hónap és 16 év 2 hónap között volt.

A matematika teszteknél az első hét helyen ázsiai országok végeztek, Európából csak Svájc, Hollandia és Liechtenstein fért bele a top 10-be. Ugynaígy ázsiai országok (illetve tartományi jogú városok) vezetik az olvasási tesztek eredménylistáját is: Sanghaj és Hongkong mellett Szingapúr, Japán és Korea végzett az első ötben. Közép-Kelet-Európából Lengyelország érte el a leglátványosabb fejlődést: a lengyel diákok 23 ponttal javítottak a matek eredményükön, és jelentősen nőtt közöttük a kiemelkedően jól teljesítők aránya mindhárom területen, míg a legrosszabbul teljesítő diákok aránya csökkent.

A magyar közoktatás nem csak a teszteredményekben múlta alul az átlagot: nagyok a különbségek a gyengébb és jobb hátterű tanulók között, és a családi háttér nálunk jobban befolyásolja a tanulók eredményét az OECD-átlagnál – idézte az MTI az Oktatási Hivatalt vezető Balázsi Ildikót.

Hoffmann Rózsa köznevelési államtitkár budapesti sajtótájékoztatóján kijelentette: a felmérés alátámasztja, hogy a köznevelés megújítása nem tűrt halasztást. 

Magyar és átlagos eredmények a 2009-es és 2012-es PISA-méréseken
   matematika olvasás-szövegértés természettudományok
2009 - magyar 490 494 503
2009 - átlag 496 493 496
2012 - magyar 477 488 494
2012 - átag 494 496 501

Az államtitkár szerint 2000 óta mindig volt kisebb-nagyobb hullámzás, a 2012-es az első év, amikor mindhárom területen egyaránt az átlag alatt maradt a 15 évesek eredménye. Matematikából a 29., szövegértésben a 22., a természettudományok területén a 23. helyen végeztek a magyar diákok a 34 OECD-államból, írta az MTI.

A rossz eredményekre több ellenzéki párt is közleményben reagált. Az Együtt-PM szerint a magyar gyerekek „jegyei romlottak”, de Hoffmann Rózsa bukott meg. Szelényi Zsuzsanna, a pártszövetség szakpolitikusa szerint a kormány „feleslegesen és károsan alakította át az intézmények irányítását és életét és hatalmas összegeket vont ki az oktatás területéről, amivel elbizonytalanította az iskolákat és a pedagógusokat is”. Szelényi szerint a kötelező testnevelést, illetve a hit- és erkölcstan oktatást „az alapkészségek rovására” vezették be.

Az LMP részéről Osztolykán Ágnes reagált a felmérés eredményeire. A politikus szerint „ahogy a korábbi balliberális oktatáspolitika, úgy Hoffmann Rózsa oktatási rendszere sem törődik a gyerekek készségeinek fejlesztésével”, márpedig szerinte olyan tudás kell, amivel a gyerekek a későbbi életükben is boldogulnak.

A PISA-felmérés oldalára egyébként feltöltötték az idei matektesztet, itt kipróbálhatja, Ön vajon verné-e az átlagot.