Pandora, Gabriella
-1 °C
3 °C
Index - In English In English Eng

Orbán hívei meglepődtek a paksi döntésen

2014.01.18. 20:08 Módosítva: 2014.01.18. 23:26
A Fidesz-közeli Nézőpont Intézet helyesbítést kér egy orosz hírügynökségtől, nehogy valaki még azt gondolja, hogy ők tényleg a Fidesz pálfordulására célozgattak. Pedig a valóságban ez történt.

Közleményben magyarázkodik a fideszes kötődésű Nézőpont Intézet egy orosz hírügynökségnek adott interjú miatt. Állításuk szerint a RIA Novosztyi egy cikkben olyan mondatokat tulajdonított Mráz Ágoston Sámuelnek, a Nézőpont Intézet vezetőjének, amelyek nem tőle származnak.

A RIA Novosztyi orosz hírügynökség egy interjút készített Mráz Ágoston Sámuellel, a Nézőpont Intézet vezetőjével. A paksi atomerőmű fejlesztéséről szóló beszélgetésből 2014. január 17-én megjelent cikk egy része tévesen olyan mondatokat tulajdonított neki, amelyeket ő nem mondott. A Nézőpont Intézet helyesbítést kért az ügynökségtől.

A vitatott cikk jelenlegi verziója szerint Mráz többek között arról beszél, hogy Orbán Viktorra sokáig nem lehetett Moszkva barátjaként tekinteni, Oroszország-ellenes retorikát használt, a paksi bővítésről szóló döntés pedig a hívei körében meglepetést okozott. A megállapítások eléggé tényszerűek: Orbán Viktor 2008-ban puccsnak nevezte, hogy a Gyurcsány-kormány hosszú távra szóló szerződést köt az energia kérdésében Oroszországgal, Lázár János pedig 2010-ben még ennél is tovább ment:

Aki Oroszországhoz közeledik, lehet, hogy gazdasági értelemben ennek a közeledésnek, ennek a korrekt kapcsolatnak nyertese, győztese, zsebeink gyarapítója lesz, de fölad valamit a demokrácia, a szabadság, a szabadságjogok gyakorlása tekintetében. (...) Egy dolog soha nem jött keletről. A keleti szelek Európának ebbe a térségébe demokráciát és szabadságjogokat soha nem fújtak.

De hogy éppen a Fidesz- és kormányközeli rendezvényeken rendszeresen fellépő Mráz Ágoston legyen az, aki most Orbán Viktor és pártja pálfordulására célozgat, az valóban furcsának látszik.

A Nézőpont Intézet, úgy tűnik, nem is vállalja ezeket a mondatokat, vagy ezek közül valamelyikeket (saját fordításban):

Mindenki meglepődött. Sokáig Orbán Viktorra nem lehetett Moszkva barátjaként tekinteni. Az elmúlt években többször használt Oroszország-ellenes retorikát. A támogatói egy jó részének körében ez nagy meglepetés volt – mondta Mráz Ágoston, a kormányhoz közel álló Nézőpont politikai elemzőközpont vezetője. (...) Ez lesz a választási kampány egyik fő témája – véli Mráz. Azonban hozzáteszi, hogy a kritikák középpontjában nem a megállapodás fog állni, hanem a megállapodás körülményei.

Frissítés: Egy olvasónk arra tippelt, mivel egy hírügynökségnél elég szokatlan, hogy csak úgy valakinek a szájába adnak el nem hangzott mondatokat, sokkal inkább arról lehet szó, hogy a nyilatkozat utólag válhatott idehaza kínossá, és ezért volt szükség a nyilvános elhatárolódásra. Nehogy úgy tűnjön, mintha az hangzott volna el, ami.

Úgyhogy alaposabban is megnéztük az írást.

A cikk eredeti változata január 16-án jelent meg, a Nézőpont közleménye viszont január 17-i írásról beszél, azonban az orosz hírügynökség oldalán ez az egyetlen olyan cikk van, ami Mrázt idézi. Az internetet archiváló Wayback Machine segítségével hamar kideríthető, hogy a cikk 16-i és 17-i verziója eltér, és éppen Mráz szavai változnak meg, tehát a helyesbítésre 17-én már sor is került. A Nézőpont közleménye által sugalltakkal ellentétben azonban – és ez igazolni látszik olvasónk tippjét – szó nincs arról, hogy teljesen légből kapott, el nem hangzott mondatokat tulajdonítottak volna az intézet vezetőjének.

A változások ugyanis egészen minimálisak. A 16-i verzióban az szerepelt, hogy Orbán pártjában is többeknek nagy meglepetés volt (a paksi megállapodás) – ez módosult arra, hogy a támogatói egy nagy részének volt az. Még egy változás történt: az eredeti cikk szerint Mráz azt mondja, egészen mostanáig nem tűnt Moszkva barátjának Orbán, az új verzióban ezt az váltotta föl, hogy nem sok idővel ezelőttig

Helyreigazítják a külföldet

A Nézőpont Intézet egyébként factcheck.hu címen működtet egy projektet, melynek lényege, hogy jól helyrerakják a nemzetközi sajtót. A legfrissebb bejegyzéséppen a Le Figarónak a paksi bővítésről szóló cikkét bírálja, melyben Orbán Viktort„egyfajta magyar Putyinnak” nevezik.