Negatív lesz a baloldal kampánya

2014.02.05. 16:44 Módosítva: 2014.02.05. 16:53

A kampányról tartott konferenciát a Republikon Intézet a demokratikus ellenzéki pártok részvételével szerdán Budapesten, és elég hamar kiderült, hogy a kampányról nem lehet értelmesen vitatkozni. Ennek fényében a Fidesz járt el a legbölcsebben: a kormánypárt, bár hívták, de nem képviseltette magát.

Igaz, nehezen is beszélhetett volna őszintén Gyürk András kampányfőnök, hiszen a Fidesz, a CÖF és a kormány hirdetései egymásra épülnek, viszont ezt nyíltan sosem ismerhetné el – ezt már Karácsony Gergely, az Együtt-PM kampányfőnöke mondta a vita során. Rajta kívül Molnár Zsolt, a szocialisták kampányfőnöke, és Schiffer András, az LMP társelnöke volt jelen.

Az első kérdés az volt, hogy le lehet-e győzni a Fideszt. Annak fényében, hogy az előző napi adatok szerint a kormánypárt az összes szavazó körében 17 százalékkal vezet a baloldali összefogás előtt (39-22), ami kétharmados győzelmet vetít előre, Molnár Zsolt kijelentette, hogy a baloldal kétharmados győzelmét se tartja irreálisnak. Később arról beszélt, hogy a (jelenleg 50-52 százalékosra becsült) részvétel 70 százalék körül fog alakulni, mert aktivizálódnak a demokratikus ellenzék szavazói.

Schiffer András azzal nyitott, hogy ő nem kampányszakember, ne is várja tőle senki, hogy a kampány technikai részleteivel foglalkozzon. A továbbiakban aztán nem is nagyon tett erre kísérletet: a rendezvényt inkább olyan lakossági fórumként kezelte, ahol a hallgatóságot a saját pártja nagyszerűségéről, erkölcsi felsőbbrendűségéről kell meggyőznie, és erről tartott hosszú monológokat. Schiffer szerint az Összefogásnak bő egymillió olyan választót kéne maga mellé állítania, akik 2010-ben nem rá szavaztak. A 2010 előtti panoptikum figuráival ez nem megvalósítható: névtelen, fiatal politikusok előtérbe állításával többre mentek volna.

Karácsony volt az egyetlen vendég, aki a moderátor kérdéseire igyekezett érdemi választ adni. Mint mondta, nem érdemes túl sokat adni a közvélemény-kutatók előrejelzéseire, mert az emberek soha még ennyire bizalmatlanok nem voltak: 100 megkérdezettből csak nyolc hajlandó válaszolni, a telefonos kutatások pedig teljesen megbízhatatlanok. Szerinte az időközi választások (Baja, Fót, Szigetszentmiklós) bebizonyították, hogy az előrejelzésekben nem lehet bízni.

A Medián kedden közölt felméréséből Karácsony nem is azt emelte ki, hogy a közös listával nem nőtt a baloldal támogatottsága, hanem hogy nincs visszaesés: a választók szerinte elkezdtek hinni abban, hogy lehet kormányváltás. Szerinte meg kell erősíteni a miniszterelnök-jelöltet, és a heterogén szavazótáborban mindenkinek támpontot kell adni.

Karácsony szerint a paksi bővítés lesz a kampány egyik fő motívuma, mert mindennek ellentmond, amit a Fidesz állít: hogy nem leszünk gyarmat, hogy háborút vívunk az államadósság ellen, és még a rezsit is növeli, csak nem tudni, mennyivel. Mivel a kampány eszközei beszűkültek, vírusként terjedő tartalmakat kell generálni, dalokat, klipeket, melyek az értelemre és az érzelemre egyaránt hatnak. 

Értelem és érzelem

Olvasóink maguk dönthetik el, hogy például az alábbi videók vírusként terjedtek-e, illetve hogy az érzelmekre vagy az értelemre, netán mindkettőre hatnak-e:

Schiffer a vita egy pontján kampányfinanszírozási csalásnak nevezte, hogy a kormány 3 milliárd forintot költ kommunikációra, azaz a sikereinek a tolmácsolására. Hosszasan idézte az LMP alaptoposzait, miszerint a zöldpárt kívül áll a két oldal politikai bolhacirkuszán, és hogy erre mindenkinek rá kéne ébrednie.

Molnár viszon utópisztikusnak nevezte, hogy az LMP ezzel a csodavárással választókat tudjon aktivizálni. Szerinte a hatalom abban érdekelt, hogy lehetőleg minél többen otthon maradjanak, és csak a törzsszavazók menjenek el szavazni.

Álkérdés, hogy negatív vagy pozitív lesz-e a kampány – mondta Karácsony, lényegében elismerve, hogy negatív lesz, mert arról fog szólni, hogy véget kell vetni a Fidesz szerinte borzalmas kormányzásának. Mint mondta, az ellenzék az összehasonlíthatatlanul szerényebb lehetőségei miatt csak reagálni tud az eseményekre, viszont ha a kormányoldal túl nagy felületen, túl harsányan nyomul, akkor a társadalom immunrendszere bekapcsol, és manipulációra kezdenek gyanakodni.

Schiffer nem kívánt jósolni, Molnár Zsolt, mint írtuk, a baloldal kétharmados győzelmét sem tartja kizártnak, az Együtt-PM kampányfőnöke nagyon szoros végeredményt vár.