Bojkottálnák a portfólióírást a tanárok

2014.02.18. 14:51

Tiltakozunk a pedagógus minősítések jelenleg kiépülő rendszere ellen! Alulírottak tiltakozásunk jeléül nem töltjük fel a pedagógus II. fokozatba lépés feltételéül szabott portfólióinkat. Úgy véljük, hogy a pedagógus I-ben való maradásunk a jelenlegi minősítési rendszer szégyene, olyan rendszeré, amelyet nem kívánunk portfólióinkkal legitimálni. A pedagógusok minősítésének jelen formájaként a portfóliót átgondolatlannak, előkészítetlennek és megalázónak tartjuk.

– írják felhívásukban azok a tanárok, akik bojkottra szólítják fel a pedagógusokat. A portfóliót magát fontos eszköznek tartják a pedagógusértékelésben, de a jelenlegi rendszer szerintük átgondolatlan. A felhívás a Hívatlanul csoportban jelent meg, a szerzők a kéziratot az Indexnek is eljuttatták. 

A főbb problémáik:

  • visszamenőlegesen minősítettek vissza tapasztalt, akár több évtizede tanító pedagógusokat (mindenki pedagógus I. kategóriából indul)
  • ez különösen méltánytalan a nyugdíjhoz közelítő tanároknak, akik közül lehet, hogy sokan hivatalosan sosem lesznek mestertanárok: „Szolidárisak vagyunk mindazokkal, akiknek magasan képzett pedagógusként vagy a nyugdíj előtti éveikben kell kuncsorogniuk azért, hogy visszakapják azt az anyagi és erkölcsi elismerést, megbecsülést, amit egy élet munkájával értek el.″
  • nem értenek egyet azzal, hogy önkéntesen lehet jelentkezni a minősítők közé és a „gyorstalpaló szakértő-képzésen szerzett pozíciókkal″: a minősítéseket szerintük főiskolák, egyetemek végezhetnék

Azt szeretnék elérni, hogy:

  • a régi besorolás szerinti magasabb kategóriák a Pedagógus II-ről induljanak (ez például a szakvizsgás, PhD-s tanárokra vonatkozna)
  • a minősítő értékelést felmenő rendszerben vezessék be
  • a pályájuk utolsó harmadában levő tanárokat ne érintse az értékelés

Hogy mi az a portfólió?

Gigantikus munka kezdődik az oktatás területén tavasszal, és nagy kérdés, hogy ezt hogy fogja bírni az amúgy is leterhelt államigazgatás. Huszonötezer tanár fog 70-100 oldalas portfóliót összeállítani a munkájáról, hogy megkapja a magasabb minősítést a magasabb fizetéshez. A beadott anyagokat 5 ezer szakértő fogja átnézni, az egész 10 milliárd forintba kerül.

A közoktatási rendszer átalakításának döccenőiről itt, a portfólióról itt olvashat bővebben. Arató Lászlóval, az egyik első aláíróval októberben készült interjúnkat itt találja.

Az első aláírók:

  • Arató László vezetőtanár, tankönyvszerző, a Magyartanárok Egyesülete elnöke
  • Balla Árpád tanár
  • Bihari Péter ph.d., történelem szakos gimnáziumi vezető tanár, tankönyvszerző
  • Mezei Mónika ph.d., történelem és latin szakos gimnáziumi tanár
  • Pethőné Nagy Csilla szakvezető tanár, érdemes tankönyvíró, az „Olvasással és írással a kritikai gondolkodásért (RWCT)” program nemzetközi trénere
  • Schiller Mariann magyar és angol szakos gimnáziumi vezetőtanár, tananyagfejlesztő
  • Szabó Anna gyógypedagógus, szakkönyvek társszerzője
  • Szántó Judit történelem és filozófia szakos tanár
  • Szarvas Péter földrajz és testnevelés szakos tanár
  • Szegő Edit háromdiplomás, kitüntetéses, hazai és külföldi programokban részt vevő tanár

Az első aláírók után a petíciót kedd délelőttig még 79-en írták alá.