Visszaszámlálós lámpák: lejár az idejük?

2014.02.18. 17:42
Régóta folyik a vita a visszaszámlálóval ellátott közlekedési lámpák veszélyességéről. Debrecenben az önkormányzati kezelésű utak tele vannak velük, az állami utakon viszont nincs egy sem, mert az állami közútkezelő veszélyesnek tartja. Miskolcon, Békéscsabán, Szombathelyen, Siófokon és Pécsett is van már ilyen lámpa, ami a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium előterjesztése szerint hamarosan bekerülhet a KRESZ-be is. Csakhogy egy uniós irányelv szerint nincs jövője.

Vannak olyan sofőrök, akiknél – a zöldidő-visszajelzésnél, ha nem a megfelelő zónában vannak –, negatív, rossz vezetői viselkedést, gyorshajtást válthat ki a kiegészítő visszaszámláló, mondta lapunknak Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Zrt. kommunikációs osztályvezetője. Azaz, ha azt látják a csomóponttól távolabb, hogy még két-három másodperc van a zöld jelzésből, inkább a gázra lépnek, mint a fékre, így balesetveszélyes helyzet alakulhat ki.

Az állami közútkezelő technikai okok miatt sem szereli fel lámpái mellé a visszaszámlálót. Ezek az órák ugyanis csak ott tájékoztatnak korrekt módon, ahol nincs forgalomtól vezérelt forgalomirányítás, és napközbeni programváltás sincs. Tehát csak egy fix programmal működő csomópontban működik jól.

A Magyar Közút viszont egyre több helyen a forgalomhoz igazodó jelzőlámpás csomópontokat alakít ki vagy fejleszt, amivel az éppen aktuális forgalmi nagysághoz tud automatikusan átállni a rendszer, tehát rugalmasan működhet a dugókban és a gyérebb éjszakai forgalomban. A jövőben is inkább ezt a fejlesztési vonalat viszik, és a meglévő jelzőlámpákat sem szerelik fel számlálókkal.
 

Pajna Zoltán, Debrecen alpolgármestere szerint a tapasztalat teljesen mást mutat. A városban 2005 óta telepítik romániai példa alapján a visszaszámlálókat. Már 33 csomópontban 264 ilyen berendezés működik. A lakosság megszokta, szereti, sőt hiányolja, ha éppen technikai okok miatt nem működik valamelyik. Az alpolgármester nem tud olyan balesetről, amit a visszaszámláló okozott volna. Inkább hasznosnak találja, mert gyorsítja a forgalmat (a sor végén álló autós is látja, mennyi idő van hátra), és segíti a környezettudatos vezetést. Legutóbb pont a héten kérték fel az autósokat a szmog miatt, hogy piros lámpánál állítsák le a motort, és aki látja, mennyi idő van hátra a váltásig, sokkal szívesebben megteszi ezt.

Miskolc: visszaszorulnak a visszaszámlálós lámpák

Miskolcon 22 visszaszámlálós közlekedési lámpa működik, közölte Lévai István, a polgármesteri hivatal városfejlesztési főosztályának munkatársa. Az elsőt még 2004-ben szerelték fel Miskolc egyik legforgalmasabb részén, a Corvin utcán, ezt követően folyamatosan helyezték ki a város más pontjain is. Mind a gyalogosok, mind a járművezetők hasznosnak tartják ezeket a lámpákat, szeretik tájékoztató jellege miatt, vagyis pozitívan fogadták alkalmazásukat.

Csakhogy. A visszaszámlálós közlekedési lámpákat csak a fix programos csomópontokban lehet alkalmazni, a forgalomtól függő szabályozás esetén nem. Az EU szabályainak megfelelően, a forgalmi igények szerint szabályozzák a csomópontok közlekedését, így visszaszorul a visszaszámlálós lámpák alkalmazása, festette fel a borús jövőt elénk Lévai. 

Budapesten még csak nem is tervezik az ilyen típusú lámpák bevezetését, tudtuk meg a BKK-tól. Ennek főleg az az oka, hogy a fővárosban 25 százalékkal rövidebb a közlekedési lámpák ciklusideje (120 helyett 90 másodperc), így jóval kevesebbet kell várakozni a pirosnál, mint a vidéki városokban.

Látható zöldidő: tényleg veszélyes lehet

Tudományos alapon nem lehet egyértelmű igazságot tenni abban, hogy ezek a lámpák valóban balesetveszélyesek-e, vagy sem, jelentette ki Pausz Ferenc közlekedésbiztonsági szakértő. A kérdés vizsgálatánál meg kell különböztetni azt a lámpát, ami csak a piros hátralevő idejét mutatja, és azt, amelyik a zöldidőt. Az előbbi ellen nincs sok ellenérv, Pausz itt nem érez konfliktust, annál inkább hasznot: plusz információt ad, ez alapján dönthet például a sofőr, hogy leállítja-e a motort. A hátralevő zöldidő jelzése már megosztóbb: ez lehet veszélyes egyes autóvezetőknél, mert ha látja messziről, hogy csak néhány másodperce van, akkor felgyorsíthat, és megpróbál még átjutni. (Csakhogy ez ugyanígy működik a mostani sárga jelzésnél is az ilyen sofőröknél.)

Pausz elmondása szerint nyugaton is alkalmazzák a visszaszámláló lámpákat, de a fejlettebb nagyvárosokban inkább az a változat terjedt el, ami nem számokkal mutatja a hátralévő idő csökkenését, hanem például gyorsuló villogással. A szakértő jobbnak tartja ezt a fajta megoldást, ami nem annyira konkrét, mint a számok.

A visszaszámlálós jelzőlámpáknak valóban sok típusa ismert a világban, és különböző a fogadtatása a járművezetők körében, mondta lapunknak Varga István, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karának dékánja. A helyi közlekedési kultúrából adódóan más-más a járművezetői reakció, és Varga István is azt gondolja, hogy a hazai környezetben ennek a széleskörű bevezetése akár balesetveszélyes szituációkat is eredményezhetne. Az is érdekes szempont, hogy milyen hosszú a jelzőlámpa ciklusideje. Míg Budapesten inkább a rövidebb, addig a vidéki városokban a hosszabb ciklusidők a megszokottak. Nyilván a visszaszámlálásból adódó előnyök ott térülnek meg jobban, ahol nagyobbak a ciklusidők.