Ödön
2 °C
11 °C

A magyar választásokról cikkez a New York Times

2014.03.02. 15:53
Dübörög a kampány, és ezt még az óceán túloldalán is meghallják

A New York Times szerzője, Danny Hakim cikket írt a bohócos hirdetésekről, Hogy lett cirkusz a magyar választásokból? címmel.

Idézik Bajnai Gordont, a Civil Összefogás Fórumot, az ELTE politikusát és a hirdetést mémesítő fotóst is.

Az utcákon a leglátványosabb poszter nem a Deep Purple koncertjét reklámozza a Papp László Sportarénában. És nem is a Balkán Kobrát, a színházi komédiát, a borostás főszereplővel, aki Kalasnyikovval hordja a szűk farmert. És határozottan nem a Budapesti Táncfesztivált.

Ehelyett ezen három-négy nyakkendős fickó látható, akik egy rendőrségi fotós előtt állnak egy bohóccal. A poszter legelterjedtebb változatán a férfiak közül ketten Magyarország korábbi miniszterelnökei. A harmadik Mesterházy Attila, a Szocialista Párt elnöke, az áprilisi választások miniszterelnök-jelöltje. A negyedik Hagyó Miklós, a baloldal korábbi alpolgármestere, akit korrupcióval vádolnak.

A három férfi és a bohóc alatt a Nem érdemelnek több esélyt szlogen olvasható.

Így indul Danny Hakim, a New York Times újságírójának cikke a magyarországi választási kampányról. (A lap már korábban is foglalkozott a magyar választásokkal. Egyik szerzőjük, Kim Lane Scheppele alkotmányjogász nemrég új, ötrészes cikksorozatot közölt a téma kapcsán.)

Figyelembe véve, hogy a politikai hirdetéseket a miniszterelnök Orbán Viktor, és kormányzó pártja a Fidesz szabályozza – a hirdetőtáblákon, villanyoszlopokon és buszok oldalán –, ez talán meglepő lehet. De a Fidesz, amelyet a 2010es hatalomra kerülése óta gyakran vádolnak azzal, hogy az autokrácia irányába terelik Magyarországot, tudja, hogy kell irányítani a dolgokat. Újraírták az állam alkotmányát, átvették a hatalmat az összes kormányzati szervnél, és egyre nagyobb nyomás alatt tartják a médiát. Eközben az IMF úgy látja, a magyar gazdaság teljesítménye csak 2017-ben érheti el a 2008-as szintet.

A Fidesz átalakította az országban a politikai hirdetésekre vonatkozó szabályokat. A kereskedelmi tévék nem számíthatnak fel pénzt a reklámért, így ezekből szinte teljesen eltűntek a pártreklámok. Maradnak az állami tulajdonú csatornák, ahol összesen nyolc órányi politikai hirdetés jelenhet meg a kampány 50 napja alatt. Budapesten erősen korlátozott a hirdetés az óriásplakátokon, lámpaoszlopokon és egyéb helyeken.

A kültéri hirdetésekre vonatkozó korlátozások viszont nem érintik az olyan „független” csoportokat, mint az Orbán-párti Civil Összefogás Fórumát, akiket régebben a Fidesz finanszírozott; ők állnak a bohócos hirdetés mögött. A szervezet az egész fővárost és az országot kitapétázta a plakáttal.

Hakim szerint ez a megoldás emlékeztet az amerikai politikai akcióbizottságok (super PAC) tevékenységére. Csak míg a PAC-ok működéséből mindkét párt hasznot húzott, addig a Fidesz arra használta az új szabályozást, hogy mindenki mást állva hagyjon.

Az Orbán-kormány eközben más országokra hivatkozik, ahol szintén korlátozzák a politikai hirdetéseket. Mint azt a Fidesz egy nyilatkozatban is említette, csupán négy európai országban – Ausztriában, Észtországban, Finnországban és Lengyelországban – nem szabályozzák a politikai reklámokat.

A New York Times cikkébe összeválogatott idézetek:

Nem, semmit. Nincs szükségünk segítségre.

– Fricz Tamás és Csizmadia László, arról, hogy támogatta-e a Fidesz a reklámkampányukat.

Érdekükben áll korlátozni a politikai hirdetéseket - a közmédia az ellenőrzésük alatt áll. [...] [A választások] szabadok lesznek, de nem tisztességesek.

– Bajnai Gordon a választásokról.

Mindenhol láttam a Fidesz-posztereket. Elsőre vicces volt, de csak egyszer, nem hónapokon át.

– Soós Bertalan fényképész, a Nem érdemelnek több esélyt mémet elindító fotós.

Hivatalosan ez egy civil kampány, de a civilek csoportja nem civil, hanem a Fidesz szövetségese. Az esélyek finoman szólva sem egyenlők.

– Lakner Zoltán, az ELTE politológusa, aki tragikomikusnak tartja a helyzetet.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?