Gerzson
-3 °C
2 °C

Kedves Rózsa! Nem szégyelli magát?

2014.03.03. 10:29 Módosítva: 2014-03-03 10:53:27

Én is kitöltöttem a szakértői kérdőív első részét. Elképesztő. Persze tudom, hogy egy-egy ilyen teszt összeállítása külön tudomány. De azt is tudom, hogy a kérdések összeállításánál maximálisan figyelembe veszik a megkérdezettek kulturáltsági szintjét, végzettségét, stb. Több kérdés oly megalázóan debilnek tűnt, hogy nem is értettem, hogyan kerülhetett ide. Néhány kérdésnél pedig azt éreztem, mintha egy korábbi kérdésre adott válaszunkkal akarnának ellentmondásba keverni. És nagyon oda kellett figyelni, hogy ezt az ellentmondást elkerüljem.

Ezt írja a Hívatlanul blogon Gerőcs László, az ország egyik legismertebb matematikatanára. A levelet Gerőcs László eredetileg a Hálózat a Tanszabadságért belső levelezőlistájára írta, majd az ő beleegyezésével tették közzé a HaT blogján.

Úgy tűnik, a Trefort legendás tanáránál most telt be a pohár. A Pályám bére című bejegyzésben ezt írja: 

Egyáltalán; nem is értem, mit akar mérni ez a teszt az elvégzendő feladattal kapcsolatban. Szóval, kitöltöttem, de…. a másikat már nem fogom kitölteni. És nem csak azért, mert abban a szűk 3 napban éppen faktos diákjaimmal leszek iskolai matek-táborban egy erdő közepén, ahol internet sincs …. De már nem is akarom kitölteni.

Gerőcsnek azért lett elege az egészből, mert azt vette észre, hogy már nemcsak "ők" alázzák meg a tanárokat, de saját maguk is megalázzák magukat. Nyugdíj előtt szűk 1 évvel, 39 évi középiskolai tanári munka után ezért igen keserű szájízzel készül búcsúzni a pályától.

A hamarosan induló tanári minősítési eljárásokban a legjobb és legtapasztaltabb tanárok minősítési szakértők lehetnek. Az ő feladatuk lesz, hogy a többi tanár munkáját értékeljék. Ehhez egy 60 órás továbbképzésen kell részt venniük, amely előtt két tesztet kell kitölteniük (otthon).

Az egyik teszt a tanári kompetenciákra vonatkozik, a másik a köznevelés jogi környezetének ismeretét méri. Az első teszt kitöltése egy és negyed órába telt, mondta az Indexnek Gerőcs László. A tesztben egyetlen olyan kérdés nem volt, ami a szakmai felkészültségre, a szakmai előéletre vonatkozott volna. A kérdések inkább azt vizsgálták, mennyire lehet alkalmas minősítési szakértőnek. Szerepelt például olyan kérdés, hogy a felsorolt személyiségtípusokból melyiket érzi jellemzőnek magára, mondta Gerőcs.

Ebből gondolom azt akarják megtudni, hogy én közel negyven év tapasztalattal mennyire vagyok alkalmas arra, hogy mások munkáját megítéljem. Elfogadom, hogy ilyenek a tesztek, és abban vannak ellenőrző kérdések is, de mostanra megerősödött bennem az elhatározás, hogy én ebben az egészben már nem akarok részt venni. Egy évem  van a nyugdíjig, számolok a következményekkel. Nem leszek minősítési szakértő és kevesebbet fogok keresni. 

Aki Gerőcs Lászlót esetleg túlérzékenységgel vádolná és nem érti, miért zavarja, hogy ilyen teszteket kell kitöltenie, az olvassa el a következő néhány pontban, hogy mit tett le eddig az asztalra:

  • Tudományos kutatómunkája eredményeként nyerte el a doktori címet 1981-ben
  • 32 éve vezetőtanár egy egyetemi gyakorlóiskolában, s ez idő alatt vagy 200 tanárjelöltet indított el a pályán.
  • Több mint 50 könyvet írt (szakkönyvek, tankönyvek, feladatgyűjtemények), melyek közül nagyon sok ma is forgalomban van
  • Sok szakcikk szerzője, melyeket nemzetközileg is jegyeztek (-nek), így megjelentek az USA-ban, Németországban, Romániában Svájcban, és idehaza is.
  • 8 éven át heti rendszerességgel szerkesztett, vezetett oktató és tudományos ismeretterjesztő műsort az MTV-ben. A műsor 2000-ben a televíziós oktatóműsorok világtalálkozóján Tokióban 136 ország 168 ilyen műsora közül a középiskolai kategóriában a fődíjat nyerte el.
  • 2000-ben a Magyar Tudományos Akadémián „Tudós tanár” díjjal tüntették ki
  • 2004-ben Ericsson díjat vehetett át
  • 2010-ben „Érdemes tankönyvszerző” díjat kapott.

A sok eredmény mellett Gerőcs László számára pályája legszebb 24 éve mégis az volt, amikor osztályfőnökként hat osztályt vitt végig. 

Most teszteket töltök…. Most tanár I.-ben vagyok. Tanár I.-ben; ugyanúgy, mint az az egyébként roppant lelkes és tehetséges fiatal kollégám, aki 3 éve fejezte be egyetemi tanulmányait, és most van annak az útnak az elején, amelynek én már a végéhez közeledek. Szívem szerint megkérdezném: „Kedves Rózsa! Nem szégyelli magát?”