Átszállás? Ne is reménykedjenek benne!

D MTZ20120907009
2014.03.28. 11:01
A 4-es metró építésekor gondoltak a kerekesszékkel élőkre, megoldották, hogy lifttel is megközelíthető legyen az összes állomás. A többi vonalon viszont az utóbbi időben csak romlott a helyzet. Vannak nagyszabású tervek. Készülnek az M3-as sokmilliárdos rekonstrukciójára, aminek a vége akár 15 új akadálymentes állomás lehet. De az elmúlt évek kézzelfogható változása annyi, hogy még a kisföldalatti állandóan bedöglő korlátliftjeit is elbontatták. A 4-es metróról a Keletinél a piros, a Kálvinnál a kék metróra lehet átszállni, de a kerekesszékes utasoknak ez csak álom marad. Az átszállási lehetőséget számukra ki sem építették.

„2007-ig az Örs vezér tere kivételével mindenhol lesz lift a kettes metró vonalán” – ígérte 2004-ben Aba Botond, a BKV akkori vezérigazgatója. Azóta, 2010-ben hatályba lépett az esélyegyenlőségi törvénynek az a passzusa, amely előírta az akadálymentes tömegközlekedés biztosítását, ma átadják az akadálymentes 4-es metrót, de a régi metróvonalakon azóta is kétmegállónyi a legnagyobb távolság, amit egy kerekesszékes utas megtehet. Ez négypercnyi utazást jelent.

Az M3 vonalának 20 megállója közül egyedül a 2011-ben átadott Kőbánya-Kispest végállomáson van lift. Az M2 vonalán 11-ből 3 megálló akadálymentes: az Örs vezér tere, ahol nem igazán volt szükség külön erőfeszítésekre az akadálymentességért, a Pillangó utcánál és a Stadionoknál pedig liftezni lehet. A kisföldalatti vonalán a régi korlátlifteket 2012 nyarán elbontatták azzal, hogy gazdaságosan már nem javíthatók. Pótolni azóta sem pótolták őket.

Egyszer majd lesz lift a kisföldalattiban

A kisföldalatti akadálymentesítéséről azért nem tettek le, de konkrétumból nincs sok. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kérdéseinkre azt írta: az akadálymentesítést liftek segítségével tervezik, „figyelembe véve az Andrássy út építészeti értékeit, valamint a földalatti vasút peronjainak arculatát”. „Ennek a tervezése jelenleg is zajlik” – tették hozzá.

Az M3-as metrónál épp rekonstrukciót készítenek elő. Nagyszabású tervek vannak, és a BKK szerint számolnak „a lehető legteljesebb akadálymentesítés megteremtésével is”. Most terveztetik a Lehel tér és Újpest-Központ, illetve a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest közötti valamennyi állomás akadálymentesítését.

A Nyugati pályaudvar és a Corvin-negyed közötti állomások úgynevezett mélyállomások, ahol sokkal drágább és technológiailag bonyolultabb az akadálymentesítés, mint a többi állomásnál. Ezeknél a BKK szerint vizsgálják, hogy melyik három helyszínen a legszükségesebb az akadálymentesítés, és ezekre készíttetik majd el a terveket.

20-ból akár 16, csak ki kell várni

„Ha a metróvonal rekonstrukciója, valamint a tervezett 3 mélyállomás akadálymentesítése is megvalósul, az M3-as metró 20 mai állomásából 16 akadálymentesen is megközelíthető lesz” – írták. Erre, ha minden jól megy, a tervek szerint 2020-ig kell várni.

Szabó Máté, a volt ombudsman tavaly februárban az Alkotmánybírósághoz fordult utólagos normakontrollért akadálymentesítés-ügyben. A személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény módosítását bírálta, mert abban konkrét határidő helyett csak annyi van, hogy fokozatosan kell akadálymentessé tenni a tömegközlekedést. A 2012. december 31-én életbe lépett módosítás tulajdonképpen visszalépés. Az ombudsman szerint így, a "fokozatosan" szó odabiggyesztésével a törvény nem ad megfelelő garanciát arra, hogy belátható időn belül megtörténjen a tömegközlekedés akadálymentessé tétele. Rámutatott, hogy ez Magyarország által is elfogadott nemzetközi szerződésekbe ütközik és sérti az emberi méltóság, valamint a szabad mozgás és a tartózkodási hely szabad megválasztásának követelményét. Az Alkotmánybíróság még nem döntött.



Hogy mindez mennyibe kerül majd, arra egyelőre csak becslések vannak. A BKK szerint a rekonstrukció költsége várhatóan 100-140 milliárd forint lesz, ebben benne lenne az infrastruktúra megújítása, de a járműparké nem, az további 65-90 milliárd forint lehet. A végső összeg az állapotfelmérés után, a műszaki és anyagi lehetőségek függvényében változhat, és azon is sok múlik majd, hogy a meglévő járműveket újítják fel, vagy újakat vesznek.

Most a rekonstrukció előkészítésénél tartanak. Egyelőre a tervező sincs még meg, a kiválasztására indított közbeszerzési eljárás még nem zárult le eredményesen. A BKK elképzelései szerint a tervezési munkák 2015 végéig tartanak majd, a kivitelezés, ha meglesz a pénz, 2020-ig történhet meg.

Ráér az az átszállás

„4-es metró: 100% akadálymentesítés” – hirdeti a 4-es metró honlapja. Az ígéret szerint az új vonalon minden állomáson folyamatosan üzemelnek majd a liftek, amelyek az utcaszintről és az aluljárószintről indulva szállítják az utasokat a peronszintre.



A 4-es metróról a Kálvin térnél az M3-as, a Keleti pályaudvarnál az M2-es vonalra lehet átszállni. Kivéve persze a kerekesszékes utasokat.

„Az átszállási kapcsolatoknál – a Kálvin téren, illetve a Keleti pályaudvarnál – nem terveztek a szakemberek további lifteket, tekintettel arra, hogy a másik két vonal nem akadálymentes, azaz hiába érné el a kerekesszékkel közlekedő az M4-es vonalról a másik két vonalat, hiszen nem tudná azokat használni. Ennek újragondolása akkor lesz aktuális, ha a másik két metróvonal akadálymentessége már megoldott lesz” – olvasható a 4-es metró honlapján közzétett, az Esélyegyenlőségi Magazinban tavaly áprilisban megjelent cikkben.

Pedig az átszállási lehetőség még a mostani a helyzetben, a régi metrók kevés meglévő akadálymentes állomásával is fontos új útvonalat nyitna meg a mozgáskorlátozottak számára. El tudnának jutni például Újbudáról Kőbánya-Kispestre, vagy éppen Zuglóba.



Megkérdeztük a BKK-t: végleges-e a döntés arról, hogy az M4-nél az átszállási lehetőségek nem akadálymentesek. A Kálvin tér ügyében kaptunk választ. A Budapesti Közlekedési Központ sajtóirodája azt írta: az M3 és az M4 vonala közötti gyalogos alagút nem akadálymentes, „sajnos azon csak jelentős átépítéssel lehetne változtatni”. Hozzátették viszont, hogy szerintük a megfelelő átszállókapcsolatot a felszínen keresztül is biztosítani lehetne, amennyiben az M3-as metró Kálvin téri állomását akadálymentesítik.