Nándor
8 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Átszállás? Ne is reménykedjenek benne!

D MTZ20120907009
2014.03.28. 11:01
A 4-es metró építésekor gondoltak a kerekesszékkel élőkre, megoldották, hogy lifttel is megközelíthető legyen az összes állomás. A többi vonalon viszont az utóbbi időben csak romlott a helyzet. Vannak nagyszabású tervek. Készülnek az M3-as sokmilliárdos rekonstrukciójára, aminek a vége akár 15 új akadálymentes állomás lehet. De az elmúlt évek kézzelfogható változása annyi, hogy még a kisföldalatti állandóan bedöglő korlátliftjeit is elbontatták. A 4-es metróról a Keletinél a piros, a Kálvinnál a kék metróra lehet átszállni, de a kerekesszékes utasoknak ez csak álom marad. Az átszállási lehetőséget számukra ki sem építették.

„2007-ig az Örs vezér tere kivételével mindenhol lesz lift a kettes metró vonalán” – ígérte 2004-ben Aba Botond, a BKV akkori vezérigazgatója. Azóta, 2010-ben hatályba lépett az esélyegyenlőségi törvénynek az a passzusa, amely előírta az akadálymentes tömegközlekedés biztosítását, ma átadják az akadálymentes 4-es metrót, de a régi metróvonalakon azóta is kétmegállónyi a legnagyobb távolság, amit egy kerekesszékes utas megtehet. Ez négypercnyi utazást jelent.

Az M3 vonalának 20 megállója közül egyedül a 2011-ben átadott Kőbánya-Kispest végállomáson van lift. Az M2 vonalán 11-ből 3 megálló akadálymentes: az Örs vezér tere, ahol nem igazán volt szükség külön erőfeszítésekre az akadálymentességért, a Pillangó utcánál és a Stadionoknál pedig liftezni lehet. A kisföldalatti vonalán a régi korlátlifteket 2012 nyarán elbontatták azzal, hogy gazdaságosan már nem javíthatók. Pótolni azóta sem pótolták őket.

Egyszer majd lesz lift a kisföldalattiban

A kisföldalatti akadálymentesítéséről azért nem tettek le, de konkrétumból nincs sok. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) kérdéseinkre azt írta: az akadálymentesítést liftek segítségével tervezik, „figyelembe véve az Andrássy út építészeti értékeit, valamint a földalatti vasút peronjainak arculatát”. „Ennek a tervezése jelenleg is zajlik” – tették hozzá.

Az M3-as metrónál épp rekonstrukciót készítenek elő. Nagyszabású tervek vannak, és a BKK szerint számolnak „a lehető legteljesebb akadálymentesítés megteremtésével is”. Most terveztetik a Lehel tér és Újpest-Központ, illetve a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest közötti valamennyi állomás akadálymentesítését.

A Nyugati pályaudvar és a Corvin-negyed közötti állomások úgynevezett mélyállomások, ahol sokkal drágább és technológiailag bonyolultabb az akadálymentesítés, mint a többi állomásnál. Ezeknél a BKK szerint vizsgálják, hogy melyik három helyszínen a legszükségesebb az akadálymentesítés, és ezekre készíttetik majd el a terveket.

20-ból akár 16, csak ki kell várni

„Ha a metróvonal rekonstrukciója, valamint a tervezett 3 mélyállomás akadálymentesítése is megvalósul, az M3-as metró 20 mai állomásából 16 akadálymentesen is megközelíthető lesz” – írták. Erre, ha minden jól megy, a tervek szerint 2020-ig kell várni.

Szabó Máté, a volt ombudsman tavaly februárban az Alkotmánybírósághoz fordult utólagos normakontrollért akadálymentesítés-ügyben. A személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény módosítását bírálta, mert abban konkrét határidő helyett csak annyi van, hogy fokozatosan kell akadálymentessé tenni a tömegközlekedést. A 2012. december 31-én életbe lépett módosítás tulajdonképpen visszalépés. Az ombudsman szerint így, a "fokozatosan" szó odabiggyesztésével a törvény nem ad megfelelő garanciát arra, hogy belátható időn belül megtörténjen a tömegközlekedés akadálymentessé tétele. Rámutatott, hogy ez Magyarország által is elfogadott nemzetközi szerződésekbe ütközik és sérti az emberi méltóság, valamint a szabad mozgás és a tartózkodási hely szabad megválasztásának követelményét. Az Alkotmánybíróság még nem döntött.



Hogy mindez mennyibe kerül majd, arra egyelőre csak becslések vannak. A BKK szerint a rekonstrukció költsége várhatóan 100-140 milliárd forint lesz, ebben benne lenne az infrastruktúra megújítása, de a járműparké nem, az további 65-90 milliárd forint lehet. A végső összeg az állapotfelmérés után, a műszaki és anyagi lehetőségek függvényében változhat, és azon is sok múlik majd, hogy a meglévő járműveket újítják fel, vagy újakat vesznek.

Most a rekonstrukció előkészítésénél tartanak. Egyelőre a tervező sincs még meg, a kiválasztására indított közbeszerzési eljárás még nem zárult le eredményesen. A BKK elképzelései szerint a tervezési munkák 2015 végéig tartanak majd, a kivitelezés, ha meglesz a pénz, 2020-ig történhet meg.

Ráér az az átszállás

„4-es metró: 100% akadálymentesítés” – hirdeti a 4-es metró honlapja. Az ígéret szerint az új vonalon minden állomáson folyamatosan üzemelnek majd a liftek, amelyek az utcaszintről és az aluljárószintről indulva szállítják az utasokat a peronszintre.



A 4-es metróról a Kálvin térnél az M3-as, a Keleti pályaudvarnál az M2-es vonalra lehet átszállni. Kivéve persze a kerekesszékes utasokat.

„Az átszállási kapcsolatoknál – a Kálvin téren, illetve a Keleti pályaudvarnál – nem terveztek a szakemberek további lifteket, tekintettel arra, hogy a másik két vonal nem akadálymentes, azaz hiába érné el a kerekesszékkel közlekedő az M4-es vonalról a másik két vonalat, hiszen nem tudná azokat használni. Ennek újragondolása akkor lesz aktuális, ha a másik két metróvonal akadálymentessége már megoldott lesz” – olvasható a 4-es metró honlapján közzétett, az Esélyegyenlőségi Magazinban tavaly áprilisban megjelent cikkben.

Pedig az átszállási lehetőség még a mostani a helyzetben, a régi metrók kevés meglévő akadálymentes állomásával is fontos új útvonalat nyitna meg a mozgáskorlátozottak számára. El tudnának jutni például Újbudáról Kőbánya-Kispestre, vagy éppen Zuglóba.



Megkérdeztük a BKK-t: végleges-e a döntés arról, hogy az M4-nél az átszállási lehetőségek nem akadálymentesek. A Kálvin tér ügyében kaptunk választ. A Budapesti Közlekedési Központ sajtóirodája azt írta: az M3 és az M4 vonala közötti gyalogos alagút nem akadálymentes, „sajnos azon csak jelentős átépítéssel lehetne változtatni”. Hozzátették viszont, hogy szerintük a megfelelő átszállókapcsolatot a felszínen keresztül is biztosítani lehetne, amennyiben az M3-as metró Kálvin téri állomását akadálymentesítik.