Jolán
2 °C
4 °C

Lázár jobban üti a fővárost, mint az RTL-t

2014.06.12. 15:55 Módosítva: 2014-06-12 16:39:04
Információink szerint Lázár János kancelláriaminiszter keményet húzott szinte első intézkedésként: magához vonta a rövid és középtávú fővárosi uniós projekteket, és egy erőteljes tollvonással lehúzta őket a listáról. Budapest így a következő hét évben százmilliárdos forrásoktól eshet el. Nem úgy Hódmezővárhely, ami villamost kap. Tarlós bízik benne, hogy Lázár meggondolja magát.

A 3-as metró felújítása, a villamosjármű-beszerzés folytatása, kisföldalatti-járműcsere, a 2-es metró és a HÉV összekötése, a 4-es metró kelenföldi buszterminál és P+R parkoló – információink szerint ezek a beruházások esnek áldozatul az új fejlesztési politikának. A fenti listáról a metró és a kisföldalatti kritikus állapotban van, a következő hét évben ennek ellenére sem számíthatnak pénzre. A főváros vesztesége, ha ez így marad, több százmilliárd forint lesz, uniós pénz nélkül pedig nem tud fejleszteni. A Miniszterelnökség szerint egy felelős városvezető ilyen helyzetben nem a sült galambra vár, hanem Brüsszelbe megy lobbizni.

A kormány nemrég fogadta el a 2014–2020 közötti közlekedési operatív programot (IKOP), amelyben egyetlen fővárosi projekt sem szerepel. Értesüléseink szerint emögött elsősorban Lázár János kancelláriaminisztert kell keresni, aki magához vonta a döntést a projektlistáról: 

többen már most Lázár–Tarlós-háborút emlegetnek a Fideszben.

Az átcsoportosításra egyetlen indokot lehet tudni: Budapest elég erős gazdaságilag, hogy önmaga fejlesszen, inkább vidékre kell a pénz. Az elsőrendű közlekedésfejlesztési prioritás így a Szeged–Hódmezővásárhely-villamosvonal lett. Szakértők szerint a vonal kiépítése jó törekvés, csakhogy Budapesten konkrét katasztrófát okozhat például a folyamatosan meghibásodó, füstölő, leálló 3-as metró felújításának elmaradása.

Forrásaink szerint a Tarlós–Lázár-konfliktusként megjelenő forrásvitában a kancelláriaminiszter természetesen nem egyedül alakította ki a fővárost hátrányosan érintő álláspontját.

Főként Orbán Viktor elégelte meg,

hogy a főpolgármester újra és újra jelentős összegeket kér az államtól. A korábbi pénzügyi vitákban a kormány már felvetette, hogy a támogatásokért cserébe fővárosi vagyontárgyakat kér, vagy esetleg állami tulajdonba veszi a fővárosi közlekedést. Ezeket a tárgyalásokat is Lázár János folytatta le Tarlós Istvánnal, aki akkor keményen elzárkózott az ilyen irányú megoldási javaslatoktól.

Tarlós is elsősorban a leamortizálódott és ezért balesetveszélyes metróval érvel a vitában. Mint azt Szűcs-Somlyó Mária, a főpolgármesteri hivatal kommunikációs igazgatója elmondta,

ha így van, akkor Tarlós István bízik benne, hogy Lázár belátja azt, hogy egy esetleges katasztrófáért ő viseli a felelősséget, és meggondolja magát a támogatásokkal kapcsolatban. Annál is inkább, mert Lázár korábban megígérte a támogatást, a 3-as metró ugyanis országos ügy: több utast szállít, mint a MÁV, az utasok harmada pedig vidékről érkezik.

Információink szerint a főpolgármester úgy felhúzta magát a pénzcsap elzárásán, hogy egy meglehetősen kemény hangú levelet is írt a miniszterelnöknek az ügyben.

Tarlós egy korábbi, a Vs.hu-nak adott interjújában így fogalmazott:

Ha nem történik meg ez a felújítás, akkor én bizony le fogom állítani a metrót, és nem érdekel semmilyen politikai skandalum, nem fogok egyetlen emberéletet sem kockáztatni emiatt.

Tarlós egyébként még hivatalosan nem lett a Fidesz főpolgármester-jelöltje. A fővárosi politikus az utóbbi időben megpróbálta rendezni a kapcsolatait a párt budapesti embereivel, a fő riválisának számító Rogán Antallal például sikerült is pacifikálni a korábban feszült viszonyt. Tarlós jelöltségének véglegesítését a Fidesz fővárosi, majd július 2-i országos választmánya mondhatja ki.

Lobbizni küldenék Tarlóst

A Miniszterelnökség Fejlesztéspolitikai Tájékoztatási Főosztály az Index cikkére reagálva azt írta: " a kormány számára kiemelten fontosak a budapesti fejlesztések, ezért a kabinet élt az Európai Bizottság által felkínált lehetőséggel, hogy a fejletlen régiók rendelkezésére álló forrásokat, így például a Hódmezővásárhelyhez hasonló vidéki városok számára elérhető uniós pénzek 3 százalékát, budapesti fejlesztésekre csoportosítsa át.

A forráselosztás tekintetében elmentünk a falig, ugyanis a brüsszeli szabályok nem teszik lehetővé több fejlesztési forrás felhasználását a fővárosban, más országokhoz hasonlóan. Szlovákia, Lengyelország és Csehország is ugyanazzal a problémával küzd, az Európai Bizottság nem tartja indokoltnak közlekedési projektek finanszírozását a fővárosokban.

A kormányzat álláspontja szerint egy felelős városvezető ebben a helyzetben egyet tehet, Brüsszelbe utazik lobbizik."

Mit szól hozzá? Szóljon hozzá!

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?