Olivér
4 °C
8 °C

Ennyiszer rohadt le a hármas metró

2014.06.20. 13:58

Miután kiderült, hogy a budapesti közlekedés-fejlesztési projektek lekerültek az EU-nak benyújtott támogatási kérelmek listájáról, utána néztünk, az elmúlt években milyen technikai problémák merültek fel a legkritikusabb állapotban lévő, régóta felújításra szoruló hármas metrón. Mivel nem minden esetről volt információnk, ezért csak azokat tudtuk bemutatni, amelyek a sajtót is bejárták.

Ugyanakkor kíváncsiak voltunk, hogy a hozzánk is eljutott pár füstölésen, tűzeseten és egyéb drasztikus eseményen kívül összesen hány műszaki hiba történt a 3-as metrón 2011 eleje és 2013. december 31. között. Azért 2011-et adtuk meg kezdődátumnak, mert ekkortól kezdve szaporodtak meg látványosan a rendkívüli események a 3-as metrón. A BKV által rendelkezésünkre bocsátott statisztikai adatokat infógrafikán szemléltetjük.

Ahogy a fenti kördiagramon látszik: a metrót az esetek 65 százalékában (34 esetben) a kocsik meghibásodása miatt kellett lezárni, ezután leggyakrabban az áramellátással volt baj (5 eset), vagy idegen tárgy miatt kezdett füstölni a metró (szintén 5 esetben).

A hibák miatt három év alatt összesen 204 óráig és 42 percig nem járt a metró,

ez évente 68 óra és 14 perc, vagyis majdnem három nap kimaradás.

A főváros által készíttetett előkészítő anyag szerint a 3-as metró teljes felújítása legfeljebb 190 milliárd forintba kerülne. Ebből a szerelvények cseréje tenne ki 60-90, az infrastruktúra további felújítása pedig 100 milliárd forintot.

Nem elég a kocsikat lecserélni

Mivel a hibák nagyobbik részét a járművek hibái okozzák, logikusnak tűnhetne, hogy forráshiány esetén először csak ezeket cseréljék le, a pályarendszert pedig később újítsák fel. Ez azonban Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke szerint csak „félmegoldás” lenne, mivel a jármű és a pálya mindig hatnak egymásra. A rossz állapotú pálya ezért hosszabb távon a vadiúj járművekben is kárt tenne.

Bíró Endre elmondása szerint nemzetközi szinten bevett protokoll, hogy egy metróvonalat 30 évente fel kell újítani, mert a beszivárgó „csurgalékvíz” hatására a síneket tartó szerkezeti elemek korrodálódnak. Ez a budapesti észak-déli metrónál is így történt, de ez nem rendkívüli, habár a hármas metró vízszigetelése már az átadáskor sem sikerült jól – tette hozzá a szakember.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?