Friderika
12 °C
29 °C

Német modellre esküszik az új felsőoktatási államtitkár

2014.06.20. 10:06

A piaci igényeket alul- és felülteljesítő felsőoktatás sem kifizetődő, ehelyett ahol lehet és ahol hasznos, a duális képzést támogatja az új felsőoktatási államtitkár - ezt Palkovics László a Magyar Nemzetnek mondta.

Az államtitkár az interjúban a tervezett duális szakképzésről is beszélt. Ennek a lényege szerinte az, hogy "a felsőoktatás a létező gazdasági igényeknek megfelelően képezzen szakembereket, a gyakornoki rendszer korlátozott keretein túl". Az államtitkár példaként említette  a Kecskeméti Főiskolát, ahol már 2008 óta működik ez a modell a mérnökképzésben.

"A modell egyébként a hetvenes évek Németországából származik, ahol a vállalati szereplők elégedetlenek volt a német friss diplomások gyakorlati tudásának szintjével; ugyanakkor nemcsak igényeket támasztottak, hanem be is szálltak a rendszer működtetésébe. Magyarországon a duális felsőoktatási modell kialakítása" - magyarázta Palkovics. 

Szerinte a duális képzés a humán területen belül is működhet, példaként a tanárképzést és a közgazdászképzést említette. Ugyanakkor szerinte az sem jó, ha túlmisztifikálják ezt a rendszert. "A duális modell ott lesz bevezetve, ahol van létjogosultsága, azaz van rá igény és szándék a gazdasági és társadalmi környezet részéről, s az egyetem is képes ennek a létrehozására" - mondta. Zalaegerszegen és Szombathelyen bejelentették már a duális felsőfokú képzőközpont létrehozását, ott egy közösség – önkormányzat, vállalatok közössége, kamara – áll össze annak érdekében, hogy megosszák egymás között az oktatás terheit. 

Palkovics beszélt a kancelláriarendszerről is. Ennek a célja szerinte az, hogy a felsőoktatási intézményekbe más szemlélettel, a tulajdonos érdekét direktebben megjeleníteni tudó szakembere kerüljenek, akik az intézmény gazdasági működését irányítják, a rektorral közösen. "Én azt gondolom, hogy a minisztérium részéről delegált kancellár nem komisszár, aki a tulajdonos ukázait továbbítja és hajtja végre, hanem egy – a rektorhoz hasonlóan – elkötelezett, sikerorientált szakember, és kettejük közös érdeke az intézmény sikeres működése" - mondta.