Gerzson
-3 °C
2 °C

Sci-fit rendez Budapesten a BKK

2014.06.30. 07:52

Elkészítette a BKK a következő 16 évre szóló közlekedésfejlesztési stratégiáját, amely alapján Budapesten jobb lesz élni, mint mondjuk Bécsben, ami jelenleg a világ legélhetőbb városának számít. A magyarok csendes járműveken suhannak céljuk felé, gond nélkül váltanak bicikliről HÉV-re, amelyek mellesleg a városközpontig szállítják az utasokat. Új hidak, metrók és szuperül kinéző járművek a szereplői a 2030-ban játszódó történetnek.

A százoldalas dokumentum alaposan körüljárja a témát, és a fejlett közlekedési és városfejlesztési elvek alapján kínál megoldásokat. Egyetlen fejezet hiányzik egészében, mégpedig a költségvetés. Jelzés sincs arra nézve, hogy mennyibe kerülhet a megafejlesztés.

A Fővárosi Közgyűlés hétfőn tárgyalja Budapest új mobilitási tervének,  a Balázs Mór-terv egyeztetési változatát .

Drasztikusan kevesebb autó, sokkal több bicikli

A BKK-tanulmány szerint a főváros közlekedési rendszere alapvető korrekcióra és erős fejlesztésre szorul. Jelentős a járművek állagromlása, az úthálózat körkörös, és sugárirányú egységei nem megfelelően vannak összekötve. A fejlesztések eddig szigetszerűen, nem rendszerben történtek. 

A cél, hogy a közösségi közlekedés aránya a jelenlegi 45-ről 50 százalékra emelkedjen. Az autóhasználat 35-ről 20 százalékra csökkenhet. Jelentősen többet kell majd bicikliznünk 16 év múlva: a jelenlegi 2 százalék helyett a teljes közlekedésnek már a tizedét tenné ki a biciklizés. A gyalogosok száma viszont szolidan nő csak, 18-ról 20 százalékra.

A közlekedésfejlesztés jelszavai:

  • Több közeledési kapcsolat
  • Vonzóbb járművek
  • Jobb szolgáltatások
  • Hatékonyabb intézményrendszer
     

A legjelentősebb fejlesztések

  • Új hidak: Három híd is vezetne a Csepel-szigetre, és egy kötné össze Újpestet Aquincummal
  • Gyalogos- és kerékpároshidak épülnének a Duna-ágak környékén
  • A Csepel-szigetről vasúti alagút vezetne a városba
  • A gödöllői HÉV a metróalagútban folytatná az útját, így átszállás nélkül lehetne eljutni a belvárosba
  • A 3-as metró útvonalát meghosszabbítanák: Újpest-Központtól a felszínen folytatná útját egészen Káposztásmegyerig 
  • Elindulna az 5-ös metró építése
  • A Ferihegyi repülőtér nem kapna külön vonatot, de a fővárosból induló vasúton is megközelíthető lenne
  • A Hungária körúton belül kiépítenék az összefüggő kerékpáros hálózatot
  • Olyan trolik közlekednének, amelyek vezeték nélkül is képesek megtenni köztes szakaszokat
  • A kisföldalatti Mexikói úti végállomásnál tovább közlekedne a Csáktornya parkig A Ráckevei és Csepeli HÉV-et összekapcsolnák, és egy 5-ös metróként bekötnék a belvárosba, egészen az Astoriáig. A 3-as és 4-es metrót a Kálvin térnél keresztezné
  • Az 1-es villamos útvonalát a Kelenföldi pályaudvarig hosszabbítanák meg
  • Új villamosvonalat terveztek a külső Bécsi útra, egészen az Aranyvölgyi vasútállomásig
  • Villamos járna a Lehel tér és a Deák tér között is

Ki az a Balázs Mór?

19. századi közlekedési mérnök. Ő indította el 1887-ben az első villamost a Nagykörúton. Nevéhez fűződik a budapesti villamoshálózat és a földalatti fejlesztése.