Teréz
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Sci-fit rendez Budapesten a BKK

2014.06.30. 07:52

Elkészítette a BKK a következő 16 évre szóló közlekedésfejlesztési stratégiáját, amely alapján Budapesten jobb lesz élni, mint mondjuk Bécsben, ami jelenleg a világ legélhetőbb városának számít. A magyarok csendes járműveken suhannak céljuk felé, gond nélkül váltanak bicikliről HÉV-re, amelyek mellesleg a városközpontig szállítják az utasokat. Új hidak, metrók és szuperül kinéző járművek a szereplői a 2030-ban játszódó történetnek.

A százoldalas dokumentum alaposan körüljárja a témát, és a fejlett közlekedési és városfejlesztési elvek alapján kínál megoldásokat. Egyetlen fejezet hiányzik egészében, mégpedig a költségvetés. Jelzés sincs arra nézve, hogy mennyibe kerülhet a megafejlesztés.

A Fővárosi Közgyűlés hétfőn tárgyalja Budapest új mobilitási tervének,  a Balázs Mór-terv egyeztetési változatát .

Drasztikusan kevesebb autó, sokkal több bicikli

A BKK-tanulmány szerint a főváros közlekedési rendszere alapvető korrekcióra és erős fejlesztésre szorul. Jelentős a járművek állagromlása, az úthálózat körkörös, és sugárirányú egységei nem megfelelően vannak összekötve. A fejlesztések eddig szigetszerűen, nem rendszerben történtek. 

A cél, hogy a közösségi közlekedés aránya a jelenlegi 45-ről 50 százalékra emelkedjen. Az autóhasználat 35-ről 20 százalékra csökkenhet. Jelentősen többet kell majd bicikliznünk 16 év múlva: a jelenlegi 2 százalék helyett a teljes közlekedésnek már a tizedét tenné ki a biciklizés. A gyalogosok száma viszont szolidan nő csak, 18-ról 20 százalékra.

A közlekedésfejlesztés jelszavai:

  • Több közeledési kapcsolat
  • Vonzóbb járművek
  • Jobb szolgáltatások
  • Hatékonyabb intézményrendszer
     

A legjelentősebb fejlesztések

  • Új hidak: Három híd is vezetne a Csepel-szigetre, és egy kötné össze Újpestet Aquincummal
  • Gyalogos- és kerékpároshidak épülnének a Duna-ágak környékén
  • A Csepel-szigetről vasúti alagút vezetne a városba
  • A gödöllői HÉV a metróalagútban folytatná az útját, így átszállás nélkül lehetne eljutni a belvárosba
  • A 3-as metró útvonalát meghosszabbítanák: Újpest-Központtól a felszínen folytatná útját egészen Káposztásmegyerig 
  • Elindulna az 5-ös metró építése
  • A Ferihegyi repülőtér nem kapna külön vonatot, de a fővárosból induló vasúton is megközelíthető lenne
  • A Hungária körúton belül kiépítenék az összefüggő kerékpáros hálózatot
  • Olyan trolik közlekednének, amelyek vezeték nélkül is képesek megtenni köztes szakaszokat
  • A kisföldalatti Mexikói úti végállomásnál tovább közlekedne a Csáktornya parkig A Ráckevei és Csepeli HÉV-et összekapcsolnák, és egy 5-ös metróként bekötnék a belvárosba, egészen az Astoriáig. A 3-as és 4-es metrót a Kálvin térnél keresztezné
  • Az 1-es villamos útvonalát a Kelenföldi pályaudvarig hosszabbítanák meg
  • Új villamosvonalat terveztek a külső Bécsi útra, egészen az Aranyvölgyi vasútállomásig
  • Villamos járna a Lehel tér és a Deák tér között is

Ki az a Balázs Mór?

19. századi közlekedési mérnök. Ő indította el 1887-ben az első villamost a Nagykörúton. Nevéhez fűződik a budapesti villamoshálózat és a földalatti fejlesztése.