További Belföld cikkek
- Már több mint kilencszázezren küldték vissza a nemzeti konzultációs kérdőívet
- Újszülött kislányt hagytak a kecskeméti vármegyei kórház inkubátorában
- Baleset történt a Debrecenben, elgázolt a vonat egy kerékpárost
- Megszólalt Till Tamás gyilkosa: A magánéletemet sem tartják tiszteletben
- Corvinus-per: a tanúk szerint a kirúgott tanár stílusa vezetett a döntésükhöz
Évek óta megfigyelhető az a trend, hogy a felvételizők a nagyobb egyetemek felé orientálódnak. Ugyan demográfiai okokból folyamatosan csökken a felvételizők összlétszáma is, de a csökkenés egyes helyeken jóval nagyobb mértékű ennél. A kisebb főiskolák nehéz helyzetbe kerülnek, ha elfogynak a hallgatóik.
2013-ban az előző évhez képest a nagy egyetemeken 15 százalékkal csökkent a jelentkezők száma, több vidéki főiskolán azonban 40-45 százalékkal is.
Grafikonunkon azt láthatja, hogy alakult az első helyen az adott főiskolát választó felvételizők száma. Ez az adat elsősorban a főiskola iránti érdeklődést és a vonzó kínálatot mutatja. Egy főiskolát ugyanis az jelöl be első helyen a felvételi jelentkezésnél, aki mindenképpen oda szeretne menni, mert ott talál megfelelő képzést.
Szinte mindenhol jelentős a csökkenés. A számok alapján ezek iránt a főiskolák iránt a kereslet tíz év alatt 75-80 százalékkal csökkent. Egy kivétel látható, a Kecskeméti Főiskola, ami a többi intézménynek is példát mutathat. A főiskola aktív kampányt folytatott, népszerű a kecskeméti Mercedes-gyárra épülő járműmérnöki képzésük, de egyre többen érdeklődnek az agrár- és a pedagógiai képzések iránt is.
A jelentős mértékű csökkenést a főiskolák vezetői nagyrészt a korábbi kétéves felsőfokú szakképzések átalakításával magyarázzák. Pedig a hallgatókat folyamatosan elvesztő főiskoláknak az utóbbi években egyre inkább ez a terület jelentett lehetőséget a kiesők pótlására. A főiskoláknak a költségtérítéses képzéseikben bízhatnak, illetve a pótfelvételiken ők tudják felszívni azokat, akik nem kerültek be az első vagy második helyen megjelölt intézménybe.
Nézzük meg, milyen pontszámok vannak ezeken a főiskolákon (alap-/osztatlan képzés, nappali, államilag finanszírozott). A táblázatból jól látszik, hogy mindegyik jellemző szakra jelenleg a minimum ponthatárral be lehet kerülni.
Ponthatárok a főiskolákon | |||
Intézmény | Szak | Ponthatár 2013 | Ponthatár 2014 |
Kecskeméti Főiskola | járműmérnöki | 240 | 260 |
Kecskeméti Főiskola | gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnöki 252 | 252 | 260 |
Eötvös József Főiskola | tanító | 244 | 260 |
Eötvös József Főiskola | óvodapedagógus | 242 | 260 |
Eszterházy Károly Főiskola | germanisztika | 290 | 260 |
Eszterházy Károly Főiskola | magyar | 252 | 260 |
Szolnoki Főiskola | műszaki menedzser | 246 | 260 |
Szolnoki Főiskola | gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnöki | 242 | 260 |
Nyíregyházi Főiskola | gépészmérnöki | 243 | 260 |
Nyíregyházi Főiskola | magyartanár; történelemtanár és állampolgári ismeretek tanára | 317 | 260 |
Dunaújvárosi Főiskola | mérnökinformatikus | 240 | 260 |