Mozgássérült-mopeddel nem lehet buszozni

2014.08.08. 08:44
Egy júliusi bírósági ítélet miatt nem kötelező elvinnie a mopeddel utazókat a buszoknak és ez nem sérti az egyenlő bánásmód követelményét. A bíróság szerint a mopedek nem minősülnek kerekesszéknek, nehezebbek és nagyobbak annál. Az állam viszont szórja a mopedeket, tavaly 1,2 milliárd forintot költöttek ilyen járgányokra. Pécsen és Debrecenben már nem is szabad mopeddel buszozni és a BKK is a tiltás mellett van.

Nem engedi fel a pécsi közlekedési vállalat az új alacsony padlós buszokra az elektromos mopeddel utazókat, mert a buszokat nem ilyenekre, hanem hagyományos kerekesszékekre tervezték, írtuk meg korábban. A PécsMa videójában a Tüke Busz Zrt. marketingese, Gerstné Molnár Tünde egy bírósági ítéletre hivatkozott, amelyben kimondták: nem diszkrimináció, ha az elektromos mopedet nem engedik fel a buszra.

A Tüke Busz Zrt. az Indexnek is a debreceni bírósági ügyet említette. Az ítéletet nem találtuk meg a bíróság nyilvános határozatkeresőjében (ennek oka az lehet, hogy a döntés júliusi és még nem került be az adatbázisba) és a társaság sem küldte el nekünk, de a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. honlapján olvasható közlemény összefoglalja az ügy lényegét.

Eszerint egy mopeddel közlekedő ember fordult az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz, mert nem vitte el a busz Debrecenben. Az EBH elmarasztalta a közlekedési társaságot (pdf), de a bírósági felülvizsgálatban már a cégnek adtak igazat. A Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság ítélete szerint „a DKV Zrt. nem sértett jogszabályt akkor, amikor az elektromos mopedeket nem szállította el közösségi közlekedési járművein.”

A közlemény szerint a bíróság kimondta, hogy „az elektromos mopedek szállítása nem lehetséges a közösségi közlekedési járműveken, mivel azok nem minősülnek kerekesszéknek, valamint súly, rögzíthetőség, fékezhetőség és méret szempontjából is teljesen eltérnek a mechanikus és elektromos kerekesszékektől.”

A Tüke Busz Zrt. azt írta, hogy a mopedek a Mozgáskorlátozottak Baranya Megyei Egyesülete szerint sem azonosak a kerekesszékkel. Hozzátették, hogy

„az elektromos mopedek több fontos és lényeges paraméter szerint, például rögzíthetőség, manőverezés, fordulás (ez például sokkal több fizikális teret igényel) és méret szempontjából teljesen eltérnek a kézi hajtású és elektromos kerekesszékektől. A le és felszállás is balesetveszélyes mind a moped használójára, mind pedig a többi utasra nézve.”

Emlékeztettek arra is, hogy a debreceni ügyben a bíróság azt mondta: kerekesszékkel továbbra is lehet utazni a közösségi közlekedési járatokon, így a helyváltoztatáshoz és a testi-lelki egészséghez fűződő alapvető joga senkinek sem sérül.

Túl nagy

2010-ben kézi és elektromos kerekesszékes és mopedes utasokkal az Index is tesztelte az alacsony padlós budapesti buszokat (3:01-től), az egyik tesztelőnk is megjegyezte, hogy „[a moped] nem olyan biztonságos ezen a buszon” és „könnyebb egy sima kerekesszékkel”. Hozzátette, hogy szerinte

nagyobb hely kellene, vagy pedig ezt a járgányt nem felengedni, de hát ugye az sem megoldás, mert elég sokan használják.

Kerekesszékes invázió a tesztbuszokon

Amikor teszteltük a buszokat, a budapesti sofőrök egyszer sem jelezték, hogy mopeddel ne lehetne felszállni, de az egyik sofőr azt mondta, hogy mivel csak egy kerekesszékes hely van kijelölve, ezért a tesztelőcsapatunknak csak egy tagja szállhatott volna fel. Egy későbbi busz mindenkit felvett.

A BKK az Indexnek azt írta, hogy náluk sem szabad mopeddel utazni a tömegközlekedési eszközökön, ők is a problémás rögzíthetőségre, nagy tömegre és a túl nagy méretre hivatkoztak. Felhívták a figyelmet viszont a BKV minibusz szolgáltatására, ami taxirendszerben szállítja a mozgásukban korlátozott embereket és a kísérőjüket normál tömegközlekedési áron. A szolgáltatásról itt lehet bővebben olvasni.

Önti az állam a milliárdokat a mopedekbe

A videóban megszólaló mopedes tesztelőnknek igaza volt: sokan használnak ilyen járművet, mert nagyon könnyű hozzájutni, az állam 80-98 százalékban támogatja a több százezres gépek beszerzését.

2011 óta idén májusig több mint tízezer moped megvásárlását támogatta az Országos Egészségbiztosítási Pénztár, több mint 3,6 milliárd forintot költöttek erre.

A mopedek kiosztási rendszerében ráadásul nagy hiányosságok vannak, ahogy ez ebből a cikkünkből kiderül. Két éve jártuk körül a témát, de az egyik legnépszerűbb terméket, az EL-GO-t forgalmazó REHAB Zrt.-nél azt mondták az Indexnek, hogy a jármű kiosztási rendszere azóta sem változott. Az EL-GO-nak például most is forintra pontosan ugyan annyi az ára, mint két éve volt.

A kiosztási rendszerről azt írtuk, hogy a mopedeket nagyon könnyű megszerezni, ráadásul olyan emberek is megkapják, akiken nem tud segíteni. Több helyen úgy adják oda a mopedeket, hogy nem tanítják meg a használatukat. Az interneten sokfelé lehet kapni használt mopedeket, az eredeti több százezres ár helyett százezer forint körüli áron, vagy ennél is olcsóbban.

Az alábbi grafikonon látszik, hogy hány milliárd forintot költöttek (sárga oszlopok, bal tengely) a mopedekre, illetvehogy hány darab mopedet (narancssárga oszlopok, jobb tengely) támogatott az OEP. 2014-ről csak a január-májusi adatokat tudta elküldeni az OEP, ebből becsültük meg a teljes évi kiadásokat. A három év öt hónapos időszak alatt

átlagosan 349 663 forintot költött az állam egy-egy mopedre.
 

Rákérdeztünk az Emberi Erőforrások Minisztériumánál, hogy a bírósági ítélet fényében tervezik-e, hogy változtatnak a mopedek támogatási rendszerén. A minisztériumnak augusztus elsején küldtük el a kérdéseinket, azóta nem érkezett válasz.

UPDATE Egy olvasónk jelezte, hogy a BKK Üzletszabályzata így fogalmaz:

A fogyatékkal élő személy kerekesszékére és egyéb mozgást segítő eszközére a kézipoggyász legnagyobb tömegére és mérethatárára vonatkozó rendelkezések nem alkalmazandók.

Olvasónk szerint az "egyéb mozgást segítő eszköz" ráillik a mopedekre is. Rákérdeztünk a BKK-nál arra, hogy ez a szabály hogyan egyeztethető össze azzal, amit korábban írtak nekünk. Ha válaszolnak, új cikket írunk.