A Kúria elé vitte a mopedeket a buszokról kitiltó ítéletet az EBH

2014.09.10. 15:00
Egyelőre nem biztos, hogy igaza van a debreceni tömegközlekedési cégnek, ami nem szállítja el az elektromos mopeddel utazó mozgássérült utasokat. A javára döntő bírósági ítélet szerint a mopedek nem biztonságosak a buszokon, ezért kitilthatóak. Az Egyenlő Bánásmód Hatóság szerint a buszokat is át lehetne alakítani. Az EBH a Kúriához fordult.

A per lezárult. A Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság jogerős ítélete szerint a DKV Zrt. nem sértett jogszabályt akkor, amikor az elektromos mopedeket nem szállította el.

Hiába írja a debreceni tömegközlekedési cég közleménye, hogy a bíróság nekik adott igazat, a meccs még sincs lefutva: az Egyenlő Bánásmód Hatóság (EBH) a Kúriánál támadta meg a bírósági döntést. Az EBH június 20-án nyújtotta be a felülvizsgálati kérelmet a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság döntése ellen, mert nem értett egyet a bíróság ítéletével, amiben kimondták: nem diszkrimináció, ha a mopedes utasokat nem, csak a hagyományos kerekes székeseket szállítják el. A Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság ítélete jogerős, de a Kúria ezt még felülírhatja.

A busz alkalmazkodjon a mozgássérültekhez, vagy a mozgássérültek a buszhoz?

Sikerült megszereznünk a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság ítéletét (pdf). Eszerint a panaszos 2012 őszén akart mopeddel utazni Debrecenben, de ezt nem engedték meg neki. Mint írta, korábban mankóval közlekedett, de egy súlyos kéztörés miatt erre már nem volt képes, ám családi okokból naponta 20 kilométert kellett utaznia. Csak elektromos mopedje van, más típusú kerekes széke nincs, és a busszal napi másfél órás utazás busz nélkül négyórásra növekedett, ami az egészségi állapotát is rontja.

Az EBH igazat adott a panaszosnak, szerintük „az egyre fejlettebb technikai eszközöket használó fogyatékos személyeket nem lehet kizárni a szolgáltatásból csak azért, mert ez a többségi társadalom részére kényelmetlenséget okozhat (...) A jövő mindinkább az elektromos kerekes székek elterjedésének irányába mutat, ezért meg kell keresni azokat a megoldásokat, amelyek a közlekedésben részt vevő valamennyi szereplő számára kielégítőek.”

A bíróság igazságügyi szakértőt rendelt ki, és lényegében erre alapozta a döntését is. A szakértő szerint a mopedek nem rögzíthetőek (nincsenek rajtuk rögzítőfülek sem), nincs megfelelő fék rajtuk, és a buszok sem ilyen eszközök rögzítésére vannak kialakítva. Az EBH hiába érvelt azzal, hogy egy Magyarország által is elfogadott ENSZ-egyezmény szerint „a fogyatékosokkal szembeni hátrányos megkülönböztetésnek számít a hozzájuk való ésszerű alkalmazkodás megtagadása is”. Az EBH szerint a tömegközlekedési társaság feladata lenne, hogy olyan körülményeket teremtsen, ami a mopedeseknek is megfelel, hiszen ők nem tehetnek arról, hogy az állam csak ilyen eszközt fizet ki nekik.

Gyekiczky Tamás bíró szerint az EBH tévedett, és mivel a buszokon nem biztonságos a mopedek szállítása, nem túlzó ezt megtiltani. „A bíróság e körben jegyzi meg, hogy az elektromos kerekes székekkel a múltban, illetőleg jelenleg is lehetősége van a mozgáskorlátozottaknak a (...) tömegközlekedési eszközökre feljutni, ezért a helyzetváltoztatáshoz és a testi- lelki egészséghez fűződő alapvető joguk nincs korlátozva” – tette hozzá Gyekiczky, vagyis nem a buszokat kell a mopedesekhez igazítani, hanem a mopedek helyett kell kerekes széket venni, ha egy mozgáskorlátozott buszozni szeretne.

Rengeteg pénz megy el a nem buszoztatható mopedekre

Pécsen és Debrecenben  a buszok nem is szállítják el a mopeddel érkező mozgássérült utasokat. A debreceni cég üzletszabályzata konkrétan, típusokat is felsorolva írja le, hogy milyen mopedekkel nem lehet utazni a járatokon. A BKK üzletszabályzata nem tiltja egyértelműen a mopeddel való utazást, de a cég azt írta az Indexnek, hogy náluk sem szabad ilyen járművel utazni. Ennek ellenére nem tudunk olyan esetről, hogy egy mopedes utast nem engedtek volna fel egy budapesti buszra. A BKK a mozgáskorlátozottaknak szóló midibuszos szolgáltatását javasolja, amivel elszállítják a mopedes utasokat is.

Kerekesszékes invázió a tesztbuszokon

A tömegközlekedési cégek azzal érveltek, hogy a mopedek túl nagyok, nehezek, nem lehet őket rögzíteni, és nehezen manőverezhetőek, ezért veszélyesek és kényelmetlenek a buszokon, a buszokat a hagyományos kerekes székekre tervezték. Egy pécsi mopedes fiatal férfi szerint azért lenne jó, ha buszon is utazhatnának, mert így télen, esőben vagy hóban nem kellene bőrig ázniuk az utcán haladva.

Eközben az állam rengeteg pénzt költ a mopedekre: 80-98 százalékban támogatják az árát, darabonként átlagosan 349 663 forintot költenek egy ilyen gépre. Tavaly például 3 526 mopedet osztottak szét, 1 milliárd 238 millió forintot elköltve. Erről itt olvashat bővebben.