A Fidesznek már nem kellenek a kormány nyilai

2014.10.03. 15:43
Összekeveredtek a hasonló arculati elemekkel operáló kormány- és Fidesz-reklámok az önkormányzati választás előtti hetekben: már nincs szükség arra sem, hogy a több százmillió forintért bevezetett hirdetéseket pénzért vegye meg a párt. Tavasszal a Fidesz kifizette a „Magyarország jobban teljesít” kampány árának 0,00025-szörösét, hogy használhassa, és ezzel bérletet is váltott az idei összes kormányreklámhoz. Így összesen 1,5-2 milliárdra becsülhető azoknak a kormány által készíttetett reklámoknak a költsége, amelyek arculati kapcsolódásukkal rásegítenek a fideszes választási hadjáratra.

„A bankok elszámoltatása és az újabb rezsicsökkentés ügyében induló tájékoztatási kampány költségeit a kormány általános kommunikációs keretszerződése fedezi, a költségvetésben előre nem tervezett, pluszköltséggel nem jár. A tájékoztatási kampány határozatlan idejű, így a költségekről csak a végén tudunk tájékoztatást adni.”

A Fidesz 2014 elején átvette a kormány 800 milliós "Magyarország jobban teljesít" kampányát
A Fidesz 2014 elején átvette a kormány 800 milliós "Magyarország jobban teljesít" kampányát

Tíznapos munkával ezt kétmondatos tájékoztatást rakta össze a Kormányzati Információs Központ az Index számára, amikor azt próbáltuk megtudni, hogy mennyibe került az önkormányzati választás előtt indított kormányzati reklámhadjárat.

Egy hónapja jelentek meg a kormány új sikerreklámjai, amelyek két változatban árasztották el a közterületeket.

Dömötör Csaba, a Kormányzati Információs Központ vezetője szeptember 3-án jelentette be, hogy a kormány tájékoztató kampányt indít a bankok elszámoltatása, valamint az újabb rezsicsökkentés ügyében. Dömötör szerint a tájékoztatás célja az volt, hogy a lakosság pontos képet kapjon a legfontosabb intézkedésekről, a döntések menetéről és a családok várható megtakarításairól.

Az uniós pénzeket is nyilakkal reklámozzák.
Az uniós pénzeket is nyilakkal reklámozzák.

Az új plakátok arculata jelentős mértékben hasonlít a tavaly év végén indított, de az országgyűlési képviselői választás előtti hetekben is használt kormányzati „Magyarország összefog” hirdetésekre. A bankok megregulázásáról szóló plakátok vizuális elemei között ismét megjelentek a felívelést, fejlődést, javuló számadatokat egyszerre szimbolizáló nyilak. A különbség csupán az, hogy a nyílon most nem a „Magyarország jobban teljesít”, hanem a szlogen, és nem a fehér szín, hanem a citromsárga látható.

Az emelkedő nyilas kompozíció kidolgozására, bevezetésére, és a médiában való futtatására, akkor bruttó 792 278 080 forintot költött a kormány. A „Magyarország jobban teljesít” kampány arculatát az év elején átvette a Fidesz is. A pártban az Indexnek először azt mondták, hogy ingyen kapták meg a használati jogot, majd később azt, hogy 200 ezer forintot fizettek a levédett szellemi terméknek minősülő képi elemekért.

A felfele mutató nyilas motívumot még most is használják az önkormányzati jelöltek.
A felfele mutató nyilas motívumot még most is használják az önkormányzati jelöltek.
Fotó: Fülöp Róbert

A Fidesz azóta is használja a jobban teljesítős szlogent nyíllal együtt. Számos önkormányzati jelölt szórólapján, molinóján köszön vissza a tavaly terveztetett kormányzat reklám. Hasonló formátumra sikerült a Fidesz saját plakátja is, amelyet a „Bízzon a Fideszben” jelmondattal terítenek augusztus óta, így a választóknak nem nehéz összekapcsolni a pártot kormány új sorozatú reklámjaival, és ehhez már a 200 ezer forintos minimális jogdíj kifizetésére sem volt szükség.

A nyílmotívum a választás előtt végül az uniós pénzekkel is összekapcsolódott. A két egymásra épülő kormánykampány után a Széchenyi 2020 is hasonló imidzset kapott.