A NAV-nál van a világ legjobb munkája

nav bulinegyedcover
2014.10.15. 07:57
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal álcázási ötletgyárrá változott az utóbbi hónapokban. Az ellenőrök olyan sűrűn bukkannak fel a belvárosi vendéglátóhelyeken, hogy a megtévesztés újabb és újabb kreatív módszerei nélkül nem tudnának dolgozni. A hivatal munkatársai sokszor jelmezek felöltésével próbálkoztak, de ma már egy papi reverendával is nehezen tudják elaltatni a gyanakvó vendéglátósok figyelmét. Ezért terjednek a drágább, külsős szereplők bevonásával komponált próbavásárlási akciók.

10-15 perc, több budapesti vendéglátóhely tulajdonosa egybehangzóan állította az Indexnek: szeptember óta nem ritka, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal két ellenőrzése között ennyi idő telik el. Az egyik belvárosi kocsmában megmutatták a felhalmozódott jegyzőkönyveket: a cég hat hét alatt 25 vizsgálaton esett át.

A NAV nyár közepe óta hadban áll a budapesti belvárosi szórakozóhelyekkel. Júniusban még csak a romkocsmáknak ment neki a külföldi turistaforgalomra hivatkozva, augusztusra viszont már az összes budapesti éjszakai szórakozóhely célkeresztbe került. A NAV egyenesen az utóbbi évek „legnagyobb szabású, összehangolt ellenőrzésének” nevezte az akciót. Az adóhivatal néhány korábbi vizsgálat eredményére hivatkozva állította, hogy a belvárosi helyeken széles körben megy a csalás és a jövedelemeltitkolás.

Amíg nincs javulás

Az adóhivatal beígérte, hogy a frekventált helyszíneken kétszáz revizor és pénzügyőr hajnalig járja majd az éttermeket, kávézókat, kocsmákat, és besegítenek a vidékről érkező ellenőrök is. Akkor azt mondták, elsősorban arra kíváncsiak, hogy betartják-e a bevételek bizonylatolására és az online pénztárgépekre vonatkozó előírásokat a kiválasztott helyeken. Arról is szó volt, hogy a fokozott ellenőrzést mindaddig folytatni fogják, amíg érezhető javulást nem tapasztalnak a bevételek bizonylatolásában.

A pesti vigalmi negyedben nagy felháborodást okozott a bejelentés. A közlemény után gyűlést tartottak a tulajdonosok, cégvezetők, hogy válaszoljanak a NAV-nak. Azt tervezték, hogy egy ellenközleményben visszautasítják a hatóság vádjait, de a közös fellépésből nem lett semmi. Hirtelen megérkezett az ellenőrök első hulláma, és a vendéglátósoknak kisebb gondja is nagyobb lett annál, mint hogy válaszlevelet szerkesszenek.

Szeptember végére valószínűleg már nem maradt olyan hely a belvárosban, ahol nem járt a NAV. A többségnél többször is. Az egyik ismert VII. kerületi kocsmában több mint 15-ször voltak ellenőrök, mire sikerült büntetést is kiszabni.

Leuralják a pultot

Az Indexnek többen arról panaszkodtak, hogy olyan gyakorivá váltak az ellenőrzések, amelyeket sokszor a legnagyobb csúcsforgalomra időzítenek, hogy akadályozzák a normális üzletmenetet. Az általában egyórás vizsgálatok idején a NAV-osok, elfoglalják a pultot – a vendéglátós zsargon szerint leuralják a helyet. A vendégeknek addig várniuk kell a sorukra, amíg az egész vizsgálatot nem jegyzőkönyvezik. Az eladóknak át kell adniuk a kasszát és a brifkót – a felszolgálók pénztárcáját –, amíg az ellenőrök minden készpénzt átszámolnak és összevetnek az online nyilvántartással.

NAV-os jegyzőkönyvek
NAV-os jegyzőkönyvek
Fotó: Index

Ezen a téren zéró toleranciát hirdetett a hatóság, ha nem egyeznek forintra az összegek, azonnal százezres bírság kiszabását helyezik kilátásba. És nem csupán a borravaló könyvelésével van baj. Egyik forrásunk szerint a múlt hónapban olyan esetben is eljárást indítottak a NAV-osok, amikor egy délelőtti ellenőrzés során a pincér brifkójában találták az éppen érkező sörszállítmányra félretett készpénzt. A vendéglátósok szerint nem az adóhatóság jóhiszeműségét bizonyítja, hogy már nem csak a nyugtaadás hiányát büntetik. Volt, ahol azért szabtak ki súlyos bírságot, mert a számla alján beszakadt a papír, és nem látszott a pénztárgépet azonosító teljes AP-szám. Egyik helyen azt mesélték, az ellenőrök trükköztek is, hogy hibázásba hajszolják a pultosokat. Rendelés után elvitelre kértek kávét, és folyamatosan sürgették a személyzetet, hogy rohanniuk kell. Csak ezután fedték fel magukat.

Sláger a pénztárgépszám

Ha pedig minden rendben van a nyugtával, szokatlan apróságokért is jelentős bírságok jöhetnek. A legújabb sláger az online pénztárgép számának jól látható feltüntetése. Friss előírások szerint a számot ki kell függeszteni minimum A5-ös méretben. Indult azonban eljárás azért is, mert az online pénztárgép nyomtatójában lejárt a papírguriga szavatossága.

A sok kényszerű nyilvános szereplés miatt a hatóság embereinek roppant találékonyan kell álcázniuk magukat, hogy ne ismerje fel őket a személyzet idő előtt.

Pap, fekete nő és töményt ivó szivacs

A beszámolók szerint gyakran használt kamuflázsmódszer, hogy különféle jelmezeket öltenek. Szeptember közepén futott végig a hír a belvároson, hogy az egyik étteremben papi reverendában jelentek meg az ellenőrök. A NAV-osok szerint a teljes család, papa-mama-kisgyerek felállásban érkező vendégekről is kevéssé hihették eddig a kocsmákban, kávézókban, hogy valójában ellenőrök. De derült már ki fekete bőrű terhes nőről és angol anyanyelvű asztaltársaságról is, hogy a NAV megbízásából érkeztek.

Az adóhatóság a vidéki kollégák bevetése mellett a külsősök bevonásával is igyekszik enyhíteni az emberhiányt és javítani az ellenőrzések eredményességét.

Külsősöket leggyakrabban az alkoholos italok vásárlásához használnak, mivel az adóellenőrök munkaidőben nem ihatnak. A hivatásosok gyakran lebuktak, amikor a rövides poharakat csak emelgették a szájuk felé, és titokban üres ásványvizes palackokban próbálták beöntögetni az italt, hogy úgy tűnjön, mintha fogyasztottak volna. Plusz kellemetlenséget jelentett, hogy ebben az esetben később le kellett mérni az italmennyiséget, annak érdekében, hogy a jegyzőkönyvben is rögzíthessék: nem történt alkoholfogyasztás.

Ezt a problémát oldotta meg a „szivacs” használata. Az ellenőrök egymás között nevezték el szivacsnak azt a harmadik személyt, aki a társaságukban vállalja, hogy bedönti a megrendelt italokat. Szintén egy pesti vendéglátóhelyen mesélték, hogy a NAV-osok az egyik ellenőrzésen annyi röviditalt próbáltattak ki a szivaccsal, hogy az végül a helyszínen rosszul lett, és autóval kellett elszállítani. A kocsmárosoktól hallottunk olyan esetről is, amikor egy egyetemista társaságot küldtek inni, az ellenőrök pedig csak később csatlakoztak be a mulatozásba, hogy kifigyeljék, a részeg kuncsaftok is megkapják-e az előírásoknak megfelelő számlát.

A tapasztalatok szerint a hatóság nem spórol az ellenőrzésekkel. A külsők itatása nem olcsó mulatság, és rendszeresen a 10 ezer forint feletti számlákat hagynak az ellenőrök az éttermekben is.

Az Index megkereste a NAV-ot. A következő kérdésekre kértünk választ.

  • Hány vendéglátó helyet ellenőriztek szeptember eleje óta a NAV emberei?
  • Miért van szükség arra, hogy egyes vendéglátóhelyeket többször is, akár 15-20-szor ellenőrizzenek?
  • Miért van szükség arra, hogy egyre újabb kreatív fogásokat vessenek be az ellenőrök?
  • Hány külsőst alkalmazott a NAV az ellenőrzésekben való részvételre?
  • Mennyibe kerültek szeptember óta a NAV próbavásárlásai?

A NAV sajtóirodája válasz helyett rövid levélben jelezte, hamarosan sajtóközleményben hozzák nyilvánosságra az ellenőrzés összegzését.