Árpád
-2 °C
3 °C

Lefújták a római-parti mobilgát építését

2015.01.07. 15:55

A főváros lefújta a római-parti mobilgát építési tervét, derült ki abból a végzésből, amelyben a vízügyi hatóság megszünteti a gát engedélyezési eljárását. Mégpedig annak a tervezőcégnek a kérésére, amely a főváros projektjét valósítja meg.

Az Index kérdésére Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes levelében hangsúlyozta, hogy a gátépítést nem hogy leállítják, de egyenesen még nagyobbat terveznek a Római-partra és környékére.

  • teljes csillaghegyi öböl és az Aranyhegyi- és Barát-patakok torkolata környékén is mobilgátat építenének.
  • 110 centivel magasabb lenne a gát, hogy ezzel igazodjon a különösen magas 2013. nyári árvíz miatt megemelt mértékadó árvízszinthez. 

A főváros tehát teljesen új mobilgátat tervez, ezért leállították a jelenleg futó engedélyezési eljárást.

A közel három éve tartó hercehurca ezen fordulója 1 105 000 forintba került Budapestnek, ennyit kér a hatóság az elindított, de végül a kérésre be nem fejezett munkáért.

Tarlós szembemenne a szakértőkkel?

A mobilgát körüli iszapbirkózás ezzel tovább folytatódik. A mobilgát ötletét a kezdetektől támadták, mivel a természetes viszonyokhoz közel álló partszakaszt fel kellett volna számolni, a fákat ki kellett volna vágni, hogy a gát talapzatát alkotó töltést megépíthessék. Ezzel a Római elvesztette volna a ma is ismert, természetközeli jellegét és természetes vegetációja jó részét.

Tarlós István korábban azt nyilatkozta, egyetlen tanulmánytól teszi függővé, hogy megépítik-e a sokat támadott védművet: hogy mit mond a témáról az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF). Az OVF állásfoglalása köztes megoldást javasolt: legyen mobilgát, de ne a parton, hanem beljebb, a kerítések vonalában. Ez az állásfoglalás a parti állapotok megmaradását ígérte.

A főváros most viszont ellentmondásosan nyilatkozott az ügyben: „a teljes tereprendezésre kiterjedő új terveken alapuló eljárás előkészítését” ígérték. A bizottság állásfoglalását pedig úgy fordították le, hogy a szakértők támogatták tervüket a partra építendő mobilgáttal.

Ha Tarlós István valóban így építteti meg a gátat, azzal szembemegy a szakértők állásfoglalásával. Ahogy beszámoltunk róla, az OVF azt írta:

A mobil fal megépítését úgy kell végrehajtani, hogy a parthasználat és ezzel a terület használati értéke növekedjék, aminek kulcsa a parthoz való hozzáférés biztosítása. A jelenlegi part természeti értékeinek minél teljesebb megőrzése a cél.

20130608 170841
Fotó: Spirk József

Az Országos Vízügyi Főigazgatóság korábban nem látta elégségesnek azt, ahogy a főváros eddigi tájékoztatta a közvéleményt, így azt is rögzítik:

A műszaki és tájépítészeti terveket egymástól elválaszthatatlanul kell a lakossággal illetve a közvéleménnyel megismertetni.

Ebben a pontban a főváros biztosan nem változtatott a gyakorlatán. A folyamat leállításáról ugyanis egy kiszivárogtatott végzésből értesült az Index.

Tarlós István nyáron 2016 nyarára ígérte az új gátat.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?