A diákparlament is beolvasott az Emminek

D KOS20110902015
2015.05.11. 09:04 Módosítva: 2015.05.11. 09:08

A 444.hu a diákparlamentek üléseinek jegyzőkönyveiről ír, amelyeken az általános és középiskolás diákok képviselői a problémáikat mondják el a Klebelsberg-központ és az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) kirendelt illetékesének. Nógrád, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Budapest déli fele és Somogy diákjainak 2014-es felszólalásaiból a következő problémák rajzolódnak ki:

  • Túlterheltek a diákok: a heti 5 testnevelésóra és a hittan/etika bevezetésével a tagozatos gimnáziumokban elképesztő órarendek készültek, így mostanra rendszeres lett, hogy a gyerekeknek napi 8 órájuk van.  
  •  A Volán és a MÁV járatai nem illeszkednek a tanítási időhöz, így a kisebb településeken élő gimnazisták nem tudnak hazajutni még órákig az utolsó órájuk után. Volt olyan diák, aki arról számolt be, hogy péntekenként az osztálytársainak 5 kilométert kell „gyalogolniuk a pusztában”, mert már nem jár semmilyen járat haza.
  • Bár az általános iskolákban délután négyig bent kell maradni, délutánonként nincs mit csinálni: nincsenek szakkörök, foglalkozások, programok. A tanárok azt mondják, hogy erre nem kapnak külön pénzt. A diákok csak ülnek a padban és unatkoznak.
  • Az 5 testnevelésóra mindenkit idegesít: közben nincs se tornaterem, se öltöző ahhoz, hogy értelme legyen a heti öt testnevelésórának. Van olyan budapesti iskola, ahol bevezették az elméleti testnevelést, mert nincs hol rendes tornaórát tartani, ezért a diákok sporttörténetet tanulnak, illetve videóról sporteseményeket néznek.
  • Nagyon sok diákképviselő még október közepén is arra panaszkodott, hogy rengeteg könyv hiányzik, van, ahol a tanárnak sem volt meg az új könyve.
  • Visszatérő panasz, hogy az iskolában nincs WC-papír és szappan a mosdókban, de az is előfordult, hogy biológiadolgozat előtt papírt kellett bevinni, mert az sincs elég az iskolának.
  • A szakközépiskolások állandó panasza volt, hogy a szakmai gyakorlatok értelmetlenek, mert nincs lehetőségük valódi munkát végezni. Ehhez vagy a műhely, vagy a felszerelés, vagy a gyakorlati hely hiányzik.
  • A diákok az érettségi előfeltételévé tett, 50 órás önkéntes munkát sem szeretik: nincsenek erre kijelölt helyek, nincsenek koordinátorok, a tanárok ennek szervezésére nem kapnak pénzt, ezért nem is szívesen foglalkoznak vele.
  • Visszatérő igény volt, hogy állítsák vissza a régi rendet, és lehessen ismét több tárgyból is előrehozott érettségit tenni. Legalább a most kimenő, még az előző rendszer alapján készülő diákoknak engedjék ezt meg.
  • Néhányan panaszkodtak a menzára, egy nógrádi diák például azt mondta, hogy amióta tilos a só a közétkeztetésben, azóta náluk a gyerekeket chipset visznek a suliba. Egy romhányi tanuló szerint a mosogatással is baj van náluk.