Olivér
5 °C
8 °C

Baleset ért egy magyar Gripent Csehországban

JAS 39D Gripen x
2015.05.19. 15:32 Módosítva: 2015-05-19 15:34:31
Túlfutott a kifutópályán a magyar honvédség egyik Gripen vadászgépe a csehországi Čáslav katonai repülőtéren, a pilóták katapultáltak. A Honvédelmi Minisztérium szerint a két pilóta jól van, személyi sérülés nem történt. A repteret lezárták, vizsgálják, mi okozta a balesetet.

Cikkünket folyamatosan frissítjük!

Baleset érte kedden a magyar hadsereg Gripen vadászgépét a Prágától keletre fekvő csehországi Čáslav katonai repülőtéren, a pilóták katapultáltak. Nincs áldozat – jelentette az MTI. A magyar vadászgép a repülőtér mellett lévő szántóföldön állt meg.

Az MTI először arról számolt be, hogy a gép lezuhant, de a Honvédelmi Minisztérium (HM) közleményében azt írta, hogy ez túlzás.

A Magyar Honvédség Gripen típusú vadászgépe nem zuhant le, csak túlfutott a kifutópályán a Čáslav katonai repülőtéren, a pilóták katapultáltak.

A Honvédelmi Minisztérium közleményében tudatta azt is: a személyzet a biztonsági protokollnak megfelelően döntött a katapultálás mellett. Mindketten jól vannak, személyi sérülés nem történt, a pilótákat a szokásos eljárás szerint jelenleg orvosi vizsgálatnak vetik alá. „A két magyar pilóta – Ugrik Csaba dandártábornok és Gróf Gergely őrnagy – az elsődleges adatok alapján jól van" – írta a HM.

Az anyagi kár felmérése folyamatban van. Az eset kivizsgálását az illetékes hatóságok haladéktalanul megkezdték. A helyszínen készült képek alapján nehezen hihető, hogy a sérült gépet valaha is repképes állapotba hozzák, a gép eleje levált a gép törzséről, és amúgy is csúnyán összetört szinte minden felület.

Úgy tudjuk, több Gripen vadászgép gyakorlatozott Csehországban. Az egyik kétüléses gépet ért baleset – állítólag technikai problémák miatt. A magyar légierőnek 14 darab JAS-39-es Gripen gépe van, ebből kettő olyan kétüléses gép, amelyikből az egyiket most baleset érte.  

A repteret lezárták

A cseh honvédelmi minisztérium szóvivője a cseh sajtónak annyit nyilatkozott, hogy még tájékozódnia kell, pontosan mi történt. „Ebben a pillanatban annyit tudok mondani, hogy a repülő lecsúszott a kifutópályáról, a pilóták az előírásoknak megfelelően katapultáltak. Amennyiben a gép ellenőrizhetetlen és komolyabb veszély fenyegeti a pilóták életét, akkor lép életbe ez az előírás. Mindketten rendben vannak, és nem történt semmilyen drámai esemény” – mondta Petr Mládek, a cseh honvédelmi minisztérium szóvivője.

Tomáš Maruščák, a reptér szóvivője a cseh hírtévének elmondta, hogy a gép nem fékezett. „Ebben a pillanatban nem tudjuk megmondani, hogy ez a pilóta hibája volt, vagy műszaki meghibásodásból kifolyólag történt a baleset. A gép a kifutópálya melletti réten landolt.” A szóvivő nem tudta megmondani, meddig tartják fenn a reptér lezárását. A többi gépet, amelyek a baleset pillanatában a levegőben voltak, átirányították más repülőterekre.

A baleset nagyjából 13:40 perckor következett be. „A repülőgép-balesetet jelenleg már a légierő bizottsága vizsgálja a Honvédelmi Minisztérium felügyelete alatt” – nyilatkozta az Idnesnek  Magdalena Dvořáková a vezérkar kommunikációs főosztályától.

A cseh hírtévé és hírügynökség arról számolt be, hogy leszállási manőver közben történt a baleset,

a repülőgép már a kifutópályán volt, de a pilóták nem fékeztek. 

Ezt követően történt a katapultálás. A repülőgép az első felmérések szerint a környezetben nem okozott kárt. A cseh hírtévében folyamatosan azt mondják be, hogy egyelőre nem tudják, a pilóta vagy technikai probléma okozta-e a balesetet.

Cseh–magyar–svéd hadgyakorlat közben

Čáslavban május 11-től Lion Effort elnevezés alatt közös cseh–magyar–svéd légi hadgyakorlat zajlik. Mindhárom ország hadserege JAS-39 Gripen típusú vadászgépeket használ. A hadgyakorlaton Thaiföld pilótái is részt vesznek, de vadászgépek nélkül.

A čáslavi repülőtéren nem ez az első repülőgép-baleset. Három évvel ezelőtt egy Antonov An–30-as típusú orosz katonai gép gyulladt ki – szintén leszállás közben – fedélzetén 23 ember tartózkodott. Hatan – öt orosz és egy cseh katona – szenvedtek égési sérüléseket. Akkor a balesetet a pilóta hibája okozta, elvesztette uralmát a gép felett, mert nem tartotta be a leszálláshoz előírt szabályokat.

Pár héttel ezelőtt is volt baj egy Gripennel. Március 20-án egy svédországi éleslövészeti hadgyakorlatról hazafelé tartva kényszerleszállást hajtott végre az egyik magyar Gripen Kassán. A pilótát a gép számítógépes rendszere értesítette a hibáról, és a kötelék parancsnokától engedélyt kért arra, hogy az utat megszakítsa, és a földön ellenőrizze a műszert. A Honvédelmi Minisztérium korábbi tájékoztatása szerint nem volt vészhelyzet. A Gripent végül a Magyar Honvédség műszaki személyzete javította meg, hat nappal később hazarepült.

Megkérdeztük a Gripent gyártó Saabot is, akik hivatalos válaszukban annyit írtak: a garanciával és balesetekkel kapcsolatos kérdéseket kormányközi megállapodások szabályozzák, így semmit sem mondhatnak arról, hogy rendezik el majd az anyagi kárt, illetve hogy pontosan hogy alakulnak a felelősségi viszonyok.

Név nélkül nyilatkozó forrásunk szerint nem is valószínű, hogy túl hamar lesz bármi konkrétum, minden további lépés csak a hivatalos vizsgálat lezárása után valószínű.

Más géppel ez nem biztos, hogy összejön

Az a tény, hogy mindkét pilóta karcolás nélkül megúszta a nem veszélytelen helyzetet nem olyan nyilvánvaló, mint ahogy első ránézésre tűnik a képek alapján - nyilatkozta a ČTK hírügynökségnek Jan Vachek a cseh hadsereg egykori katonai pilótája, aki szerint egy olyan gépből, amely leszálláskor már a kifutópályán tartózkodik, a katapultálás nagyon nagyon nehéz feladat. 

"Amikor azt mondom, hogy nulla méter magasságban lévő gépből katapultálni hatalmas adrenalin egy pilótának, akkor ezt idézőjelben értem." Hozzátette: ilyen helyzetben ezt a műveletet csak a legmodernebb gépekkel lehet végrehajtani, amelyekkel például a Gripen gépek is rendelkeznek.

A fotón látható Gripen már javíthatatlan - nyilatkozta közben egy magát megnevezni nem kívánó másik cseh repülési szakember az idnes.cz internetes portálnak. A gép károsodást ráadásul növelheti még a leszállópálya végén elhelyezett antenna rendszer, amelyet a nagy sebességgel leszálló gép nem tudott kikerülni - tette hozzá.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?